Giftiga växter.

attempt

Trådstartare
Jag vet inte om denna tråden ligger rätt, men efter som det handlar om vad hästen äter ¨så tycker jag att den passar på foder. :p

Jag undrar vilka växter som man ska se upp för nu på sommaren när hästarna äter allt de kommer åt i vägkanterna. Och även i hagarna kan det vara bra att veta vilka växter som är giftiga.
Skulle vara snällt om ni kunde skriva upp de vanligaste växterna och gärna bild eller förklaring av växten.

Sen undrar jag en till sak, är eklöv giftiga för hästar? Jag vet att ekollon är farligt, men löven har jag aldrig läst om någonstans att det ska vara giftigt. En tjej jag hade häst hos förr påstod att eklöv är bra, för att det är som avmaskning och rensar magen o tarmarna på hästen.

Sen undrar jag om smörblommor är giftiga, sånna finns det massor av runt stallet..

Tacksam för svar.

/ Irrpannan.
 
Sv: Giftiga växter.

Jag har fått lära mig att det enda som är giftigt och som hästen äter är idegran, allt det andra giftiga ratar de. Eklöv är inte bra i för stora mängder.
 
Sv: Giftiga växter.

Glömde skriva med detta, men om ni kan så får ni gärna skriva också vilka symptom man ser vid förgiftning av olika växtrer.
 
Sv: Giftiga växter.

Rebeccah skrev:
Glömde skriva med detta, men om ni kan så får ni gärna skriva också vilka symptom man ser vid förgiftning av olika växtrer.
hästen får gulsotssymptom eftersom att gifterna påverkar levern, hästen blir slö och trött, stöder gärna huvudet mot något, urinen ser starkt gulbrun ut pga överskott av galla i urinen (som levern normalt tar upp) och hästens slemhinnor (ögon, mun, näsa, slidöppning) ser gulaktiga ut även där pga överskott av galla som inte tagits om hand om av levern..

man påvisar leverpåverkan genom blodprov och leverbiopsi..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp