Gick omkull..

L

Lipurtà

Gick omkull igår med hästen och fick hela han över mig :crazy: så de va akuten hela natten..jag hade tänkt rida en liten stund idag bara för att komma upp igen..men jag blev ganska så rädd igår när det hände..de är väl inte så troligt att man går omkull igen..eller?:confused: jag känner mig lite nervös när jag tänker på att jag ska rida sen..

Sv: Gick omkull..

Nej stackare. Hoppas att du och hästen klarade er utan allvarliga skador.

Jag har gått omkull ganska många ggr med min häst. Hon var snubblig när hon var yngre och ramlade lätt då. Som tur är har jag alltid landat vid sidan av henne. Kanske bara fått benet under henne eller så.

Men man ska aldrig säga aldrig att din häst går omkull igen. Varför gjorde han det igår?

Det är ju lite svårt att veta om man inte vet vad det kom sig av.. stegrade han eller blev han rädd eller var det att han snavade?
Min häst har gått omkull med en ryttare som skulle prova henne, hon stegrade och när tjejen tog i tyglarna så rasade hon rätt bakåt och hon höll på att få hästen över sig. Men om det var en ren olyka att han gick omkull så är det inte så troligt att han gör det igen.. menn saker händer ju så man kan ju aldrig säga aldrig.. men jag tror inte det är någon fara, du kan ju börja med att skritta och se hur det känns. Lycka till!

Gick omkull med hästen för ca 6 veckor sedan, skrapade hela ena kinden rejält blodig. Fingrarna fick sig en rejäl känga både vad gäller skrapsår och brytskador, jag har sviter kvar i lillfingret samt handleden på vänster hand och antar att det uppstod sprickor där. Hjälmen sprack, så den hamnade i sopsäcken när vi kom hem.

Hästen var så långt nere på vänster sida att han skrapade upp sitt ögonbryn stackarn, men tog sig därifrån och miste tyvärr fotfästet på höger sida i sitt försök. Och då tog det stopp i balansen för Boj, en gång fixade jag med när det börade luta kraftigt åt höger också så räckte inte balansen till längre.:crazy:

Det är otäckt, men sannolikheten att det händer igen, är lika stor chans som att blixten slår ner två gånger på precis samma ställe. Oddsen för det alltså är väldigt små, ta dig du en lite skritt sväng så är jag säker på att du kommar att märka ofarligheten sas.:D

Du måste upp på hästryggen igen så fort som möjligt! Helst skulle du suttit upp direkt egentligen. Sitt upp idag. Ju längre du väntar ju värre blir det! Vad än hästen gjorde så sitter det i hans huvud också och han kommer att vara försiktigare, jag lovar!

Jag har gått om kull två ggr, båda på islandshäst. Första gången kom vi i ökad tölt nerför en backe på en skogsväg som dessvärre var underminerad av tjäle och smältvatten så hästens högra framben trampade igenom och sjönk ner 1 dm ungefär. Hon försvann ner på knä och körde ansiktet i marken och jag dök med huvudet före rätt ner och på vänster hand. Ett under att hästen varken bröt benet eller knäckte nacken och att jag inte knäckte nacken! Jag satt upp och red hem med enhandsfattning för det gjorde ont i armen, men det tog ett par månader innan jag fått tillbaka självförtroendet och det tog ett halvår innan hästen hade fullt förtroende för mig igen. Hon var inte dummare än hon satte det i samband med vatten och mörka fläckar på asfalten, vattenpölar och gå över bäckar som rann under vägen, sådant hon aldrig brytt sig om innan, blev plötsligt farligt, men vi kom över det båda två.

Den andra gången var en unghäst som galopperade jämte en annan unghäst och ingen av dem var pigg på att sakta av. Så jag tog i lite mer, hästen kastade med huvudet för att komma undan och trampade ner i dikesrenen på vänster sida där det var mjuk mossa och gick omkull på höger sida. Jag fick hästen över mit högra ben. Gå kunde jag inte så det var till att sitta upp och rida de 3 km hem. Kunde bara skritta och tölta för det gjorde jätteont i foten. Hästen blev mycket, mycket lydig och snäll efter det! Han uppfattade det nog som att jag drog omkull honom! Jag fick till akuten med skadan och hade ett par skadade revben, trots säkerhetsvästen samt ordentlig mjukdelsskada i foten. tog ett tag innan jag kunde få på mig ridstövlarna igen och jag lovar det gjorde skitont att dra av min stövel, men jag tänkte minsann inte få den uppklippt!

Det värsta jag varit med om var för två år sedan när den mycket smidige Mökkursonen bockade av mig på två sekunder med 4 bocksprång, helt utan förvarning. Jag försökte falla rätt men eftersom han hann bocka 1 gång under tiden jag föll så hamnade jag alldeles galet på alla 4. Slog i båda knäna, armbågarna samt stukade båda handleder och bröt båtbenet i vänster handled. Fick vara gipsad i 12 veckor och kunde inte rida på 8 månader. Men det var inte det värsta. Det värsta var att hästen forsatte sitt bockande, med skruv och snurr, dvs han både snurrade runt frambenen och vred kroppen så framdelen lutade åt vänster och bakdelen åt höger, och han satte en bakhov endast några cm från mitt ansikte! Han bockade rakt på unghästen min kompis red, för övrigt samma unghäst jag red omkull med i galoppen, så hon fick kasta sig av för han blev skrämd och försökte bocka. Sedan bockade han i panik de 50 m ner från stallet till huset och tillbaka igen! Yipiee kaye! Tyvärr kunde jag inte sitta upp pga att handleden var bruten och den hästen sätter jag mig aldrig mer på. Han har försökt slänga av maken men han är stark nog att klara hålla ihop honom. Men han har slängt av en mycket duktig tjej som helle inte bangar för problemhästar, men efter honom fick hon också nog! Gudskelov blev hon inte allvarligt skadad! Nu har det visat sig att han har ont och att ett knä är förstört efter en skada för 4 år sedan samt att han fått spatt på båda bak, så det fanns antagligen en anledning till varför han bockade: smärta.

Kolla din häst ed equiterapeut efter en sådan omkullridning också och sitt gärna upp på en stabil häst först om du känner obehag för din häst, men troligen kommer han att vara mycket, mycket försiktigare i fortsättningen för så brukar de reagera när de går omkull. De blir skrämda, precis som vi!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar ! Jag red i paddocken i ökad tölt genom en kurva,han tappade fotfästet och föll framåt över mig..de gick ok med både mig och han,ingen blev skadad nåt allvarligt :) får inte rida för läkaren förrens i slutet av veckan men då ska jag upp. Ska iaf till stallet idag för att kolla Djarfur och så..får se hur de går med ridningen sen (:

Jag har sett flera som varit på väg, och några som har gått på knäna på ridskolan, och i de flesta fallen har det varit så att hästen inte har trampat under sig utan gått på framdelen, alltså ryttarfel.
Har också åkt ut i buschen några gånger, och det var för att hästen hade ont och bockade som en galning. Efter koll och åtgärder har det inte varit några tillbud. Att man inte kollar tidigare!!! Skäms...
Jag blev ordentligt rädd vid senaste tillfället i vintras, så då bestämde jag mig för att rida så många andra trygga hästar som möjligt för att få tillbaks min tro på min förmåga.
Det kändes bra för mig, att inte sitta och vara rädd hela tiden. Sedan kunde jag så småningom, efter att ha tränat upp min häst, sitta upp på den också, och, som sagt, hittills inga tendenser till knasigheter...
Man kan faktiskt erövra hästens förtroende från marken också. För mig var det nästan bra att jag fick ridförbud av doktorn, för då tvingades jag göra en massa arbete från marken, vilket jag har lärt mig massor på, plus att hästen o jag har fått en mycket bättre relation. Och jag har fått bättre kondis o styrka av bara farten.
Lycka till!

Man brukar ju säga det: Inget ont som inte har något gott med sig!

Jag gick omkull med en islänning i somras.. Fick förskjutna nackkotor och var livrädd för att rida igen, fick dessutom hem min egna häst bara några dagar efter och det tog sin tid innan jag vågade rida normalt igen... Men stick ut o skritta bara! Jag gjorde det i flera veckor! Nu gör vi allt tillsammans!

Kompisen har gått omkull tre gånger. Första gången när hon hoppade, det slutade med ett brutet nyckelben. Andra gången var också på hoppning, men utan skador och tredje gången var när hon och hästen skulle över ett dike med lera i. Först gick hästen i men skulle sen hoppa och då satt fötterna fast så de drattade på arslet, hon kommer under hästen med benet men gjorde sig inte illa.

gick omkull iom hoppning i våras... hästen fick ett skrapsår på läppen och jag en knix i nacken... ananrs va det lungt... sänkte hindret och hoppade ett litet skutt direkt efter jag hade gått omkull... kollade såklart att hästen va skjysst först... /Lina

Det finns något som heter "rädda ryttares ring" och den samlar upp ryttare som blivit rädda av någon anledning.
Det står artiklar ibland i hästfocus också. Finns massa jätteduktiga ryttare som kämpar mot sina rädslor av olika skäl.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Igår bestämde sig pannan för att gå sönder. I -20 :cry: Maken skulle dessutom jobba natt. Började med att jag städade undan lite efter...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: et_flickan
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 765
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar