Sv: Gick omkull..
Du måste upp på hästryggen igen så fort som möjligt! Helst skulle du suttit upp direkt egentligen. Sitt upp idag. Ju längre du väntar ju värre blir det! Vad än hästen gjorde så sitter det i hans huvud också och han kommer att vara försiktigare, jag lovar!
Jag har gått om kull två ggr, båda på islandshäst. Första gången kom vi i ökad tölt nerför en backe på en skogsväg som dessvärre var underminerad av tjäle och smältvatten så hästens högra framben trampade igenom och sjönk ner 1 dm ungefär. Hon försvann ner på knä och körde ansiktet i marken och jag dök med huvudet före rätt ner och på vänster hand. Ett under att hästen varken bröt benet eller knäckte nacken och att jag inte knäckte nacken! Jag satt upp och red hem med enhandsfattning för det gjorde ont i armen, men det tog ett par månader innan jag fått tillbaka självförtroendet och det tog ett halvår innan hästen hade fullt förtroende för mig igen. Hon var inte dummare än hon satte det i samband med vatten och mörka fläckar på asfalten, vattenpölar och gå över bäckar som rann under vägen, sådant hon aldrig brytt sig om innan, blev plötsligt farligt, men vi kom över det båda två.
Den andra gången var en unghäst som galopperade jämte en annan unghäst och ingen av dem var pigg på att sakta av. Så jag tog i lite mer, hästen kastade med huvudet för att komma undan och trampade ner i dikesrenen på vänster sida där det var mjuk mossa och gick omkull på höger sida. Jag fick hästen över mit högra ben. Gå kunde jag inte så det var till att sitta upp och rida de 3 km hem. Kunde bara skritta och tölta för det gjorde jätteont i foten. Hästen blev mycket, mycket lydig och snäll efter det! Han uppfattade det nog som att jag drog omkull honom! Jag fick till akuten med skadan och hade ett par skadade revben, trots säkerhetsvästen samt ordentlig mjukdelsskada i foten. tog ett tag innan jag kunde få på mig ridstövlarna igen och jag lovar det gjorde skitont att dra av min stövel, men jag tänkte minsann inte få den uppklippt!
Det värsta jag varit med om var för två år sedan när den mycket smidige Mökkursonen bockade av mig på två sekunder med 4 bocksprång, helt utan förvarning. Jag försökte falla rätt men eftersom han hann bocka 1 gång under tiden jag föll så hamnade jag alldeles galet på alla 4. Slog i båda knäna, armbågarna samt stukade båda handleder och bröt båtbenet i vänster handled. Fick vara gipsad i 12 veckor och kunde inte rida på 8 månader. Men det var inte det värsta. Det värsta var att hästen forsatte sitt bockande, med skruv och snurr, dvs han både snurrade runt frambenen och vred kroppen så framdelen lutade åt vänster och bakdelen åt höger, och han satte en bakhov endast några cm från mitt ansikte! Han bockade rakt på unghästen min kompis red, för övrigt samma unghäst jag red omkull med i galoppen, så hon fick kasta sig av för han blev skrämd och försökte bocka. Sedan bockade han i panik de 50 m ner från stallet till huset och tillbaka igen! Yipiee kaye! Tyvärr kunde jag inte sitta upp pga att handleden var bruten och den hästen sätter jag mig aldrig mer på. Han har försökt slänga av maken men han är stark nog att klara hålla ihop honom. Men han har slängt av en mycket duktig tjej som helle inte bangar för problemhästar, men efter honom fick hon också nog! Gudskelov blev hon inte allvarligt skadad! Nu har det visat sig att han har ont och att ett knä är förstört efter en skada för 4 år sedan samt att han fått spatt på båda bak, så det fanns antagligen en anledning till varför han bockade: smärta.
Kolla din häst ed equiterapeut efter en sådan omkullridning också och sitt gärna upp på en stabil häst först om du känner obehag för din häst, men troligen kommer han att vara mycket, mycket försiktigare i fortsättningen för så brukar de reagera när de går omkull. De blir skrämda, precis som vi!