Sv: Gick åt helvete
Han är nyligen genomkollad av veterinär och jag klappade honom på huvudet, hade myst med honom en liten stund innan då han låg bredvid mig.
Jag förstår dig ang att ta bort, och hade nog resonerat lika. Vad hände mellan första hugget och de nästföljande? Högg han 'direkt' upprepade gånger, eller försökte du klappa igen eller något?
OM du innerst inne inte vill ta bort är min rek att du sätter honom (i samråd med vet såklart!) på smärtstillande en period och ser.
Min förra blev 'konstig'. Visade aggressivitet mot husfolk (inte mig), beteedde sig som han inte kände igen folk, och vid ett tillfälle när jag klev in i bilen kastade han sig mot gallret och var rasande, lugnade sig först när han kände lukten av min hand.
Kunde vara hur trevlig som helst, och sen utan förvarning bli aggressiv. Minns när min hemmavet förstod att jag INTE hittade på. Vet och hund dyrkade varandra, och vet gosade med hunden och tyckte 'Men vad är det matte säger, har DU blivit så, du som är så snäll?'. Sekunden senare växlar hunden tvärt och morrar långt nerifrån magen åt veterinären..
Flög på sin kompis oprovocerat flera gånger med, och REJÄLT - de hade legat 'på' varandra och ätit ben innan.
Busig och glad och lekfull dock som vanligt. Och mellan knäppattackerna som vanligt. (Och hela tiden utom den enda gången i bilen god som guld mot mig, men han avgudade mig den hunden. Jag hade nog kunnat tälja av honom ett ben utan reaktion..)
Vi funderade på hjärntumör allihop. Sattes dock på metacam för att UTESLUTA smärta. Undersöktes av TRE veterinärer och INGEN hittade minsta tecken på smärta någonstans.
Tredje dagen metacam var han god som guld igen. Två dagar efter metacamet sattes ut kom beteendestörningarna tillbaka. För att bekräfta att det inte var en tillfällighet gavs en ny metacamkur med samma resultat. han HADE alltså ont, trots att tre vet misslyckats med att hitta minsta tecken..
Pratades om scint, men sen lyckades otroligt erfaren otropedveterinär 'avslöja' honom. Vid palp av vissa leder osv så höll han andan eller blundade. Det var ENDA sättet han visade smärta på vid undersökning.
(För att göra en lång och tråkig historia kort visade det sig att hundstackarn hade skitont i varenda led i vartenda ben. Autoimmun polyartrit, dvs immunförsvaret angrep hans leder och skapade ledinflammationer, som ju såklart gjorde ont)