M

mardley

min stackars lilla valp har giardia! :eek: Trodde att det bara var nagot manniskor kunde ha, men nar vi var hos vet i gar for tredje valpsprutan, sa tog dom ett "bajsprov" och det kom ut positivt for giardia. Nu ater hon metronidazole tills parasiterna forsvinner. Tyckte att det var sa konstigt, eftersom jag vet att nar manniskor far giardia kraks man och har diarre (rejala symptom med andra ord), men hon har inga alls. Hon har inte krakts eller haft konstig avforing, och ar jattepigg och glad for ovrigt. Sa hade jag inte tagit henne till vet for vaccination hade jag aldrig upptackt detta... Lite laskigt. Nan annan som rakat ut for detta?

Sv: giardia

Giardiainfektion har global spridning. Parasiten kan förekomma hos många andra djurarter, t.ex. bäver, rådjur, lodjur, hund.

Men den är inte speciellt vanligt förekommande i sverige.

ca 1500 fall per år blnad människor. Oftast är det de som vistats i annat land och fått smittan där.

Sv: giardia

Nu vet jag inte vad förekomsten är i Sverige, men här i Danmark har ca 20% av kennlarna Giardia. Hunden kan utskilja giardia-cystor i avföringen utan att visa symptom, precis som i din hunds fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 262
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Disen
·
Övr. Hund Utom inkallning da. Har man inte det kan man ju inte alls ha hunden los. Nagonstans. Vad tycker ni ar nasta viktigaste egenskapen for...
2
Svar
20
· Visningar
2 611
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka