GHS - dagens dressyr.

Jag provade på två bilder av min foderhäst, han såg lite orolig ut på första bilden och chatgpt kapitaliserade på det. Första bilden var för smal, men sen gjorde han honom rätt så fet, men det blev rätt kul.

Jag rider runt på den här herrn, som öh tydligen rider... En häst som rider en häst...

1000027345.webp

Du går bara in på chatgtp. Lägg in en bild o skriv: gör om till människa o om d ska vara en man el kvinna
Var nästan roligare som jag fick där den började beskriva hästen först, sen kunde jag få den att rita en tecknad bild (eller ett foto) men då ville den gärna att jag föreslog vad hästen skulle passa i för miljö och ha några egenskaper och så :)

Så här beskrev den min häst:

6E0B054D-37EF-4496-B27A-1221932A13C7.webp

Men det här var så kul så nu startar jag en separat tråd, än är vi inte där men nog borde AI kunna skapa mer objektiva bedömningar inom dressyren… jag har testat lite 😎 och tänker att vi kanske kan hjälpas åt att se vad den klarar och vad den inte kan göra i dagsläget?

Det här med att djur inte skulle gråta. Jag har sett en av min mors hundar gråta. Om hon fick skäll från min mor så satte hon sig på sin plats, fick stora ögon och sedan rann tårarna som bara den, precis som på vilken människa som helst, med tillhörande otroligt uppgivet kroppsspråk.

Om vi bara ska titta på det här med känslor ur ett evolutionärt perspektiv så tycker jag att det blir lättare. Vissa känslor måste liksom till för att man ska kunna överleva. En sådan sak är rädsla, vissa rädslor är medfödda, andra lär man sig. Att tex en flock med lejon stjäl ett byte från en leopard är vanligt - vad för känsla kan ligga bakom det? För mig är det rätt uppenbart att det är någon form av avundsjuka som motiverar dem - de vill ha bytet för sig själva. Jag har också haft hingst i en flock med ston, hingsten fick bara betäcka ledarstoet, så när de andra var brunstiga så fick vi ta bort dem från flocken för annars tillät hon inte betäckning. Solklar avundsjuka, han var hennes helt enkelt. Vad annan motivation kan ha legat bakom?

Och en viktig fråga, om vi människor nu skulle ha så överlägset känsloliv jämfört med andra djur, vart har dessa i så fall uppkommit? Det är knappast frågan om någon form av magiskt hopp när vi blev människor att vi helt plötsligt fick en massa extra känslor, snarare så är det så att de flesta djur besitter troligen exakt samma känslor som vi gör. Och att vi bara resonerar mer kring dem. Men känslorna i sin råa form borde åtminstone alla sociala däggdjur ha. Att känns kärlek i någon form är ett måste mellan moder och unge, och troligen också för att hålla ihop en flock. Och om man inte kunde känna sorg - vad är det då som motiverar en att försöka rädda en unge från nästan vad som helst?

Sen kanske inte en insekt känner alla känslor vi gör, men grundläggande känslor som behövs för överlevnad känner de garanterat, däribland ligger till exempel rädsla.

Precis. Känslor finns för att det antingen funnits en evolutionär fördel (alltså att fler avkommor överlever) eller för att det inte varit till så stor nackdel att färre avkommor överlevt.

Och gränsen mellan "människa" och "inte människa" är ruskigt suddig längre bak i tiden, eftersom det är så många andra däggdjur som visar samma nivå av sociala beteenden och verktygsanvändning. Till och med samarbete med andra arter finns hos andra däggdjur, och till och med hos inssekter och växter. Och svampar!

Och även efter att vi lagt oss till med ett språk som tillät ansamling och analys av abstrakt information, så skiljde sig inte vår livsstil särskilt mycket från de andra däggdjuren. Vi levde i små grupper, var nomadiska eller seminomadiska, och levde i balans med de lokala ekosystemen.

De kulturella beteendena vi håller på med nuförtiden är knappt 10 000 år gammalt, en liten fjärt av tid evolutionärt sett. Våra kroppar (inklusive hjärna och nervsystem) har inte förändrats märkvärt på den tiden, det är för kort tid helt enkelt.

Människors känslor som som styr vårt beteende : glädje, lycka, sorg, förtvivlan, ilska, vrede, ursinne, raseri, förbittring, harm, osv

Hästars känslor som styr deras beteende: Rädsla, oro, frustrering, välbehag, smärta, obehag, saknad, hunger, törst, avskildhet, osv
Det måste vara hemskt att vara en häst om man bara har tillgång till den enda positiv känsla.

Och jaa, hästar speglar människan. Man brukar i mina kretsar säga sådan människa sådan häst. Dom blir vad man gör dom till.

DET skulle aldrig funka om deras känslor var lika komplicerade som våra.
Alltså vi speglar även vi vår omgivning. Har du aldrig märkt det?
DET var liksom poängen med min berättelse om den gamla trotjänaren. Som TACK VARE sin förenklade tankeförmåga INTE visade känslor på människors vis inför en ganska radikal situation.
Vad är det för radikalt i att träffa veterinären?
DET är den kunskapen om hästars beteende och känslor som gör det möjligt för oss att bemästra denna fantastiska varelse.
Fast det säger inget om att de behöver sakna fundamentalt viktiga känslor

Alltså, är det inte dags att bli lite rationell i diskussionen här nu?

Vad är känslor egentligen? Kemiska reaktioner, hormoner som påverkar vårt beteende? Ja, alla levande organismer har någon form av detta. Men vad är det som skiljer mellan olika utvecklade arter?

Äter ni kött? Hur tänker ni då när ni handlar den där biffen på ICA som ni ska grilla på kvällen? Hur tänker ni, efter diskussioner och argument här inne, när ni åker förbi Mc Donalds/MAX/Sibylla och köper en hamburgare?

Kossor, grisar och höns har väl också känslor?

Och hur tänker ni då när ni sätter på era känslosamma hästar skarpa bett, inspänningstyglar, stänger in dom i transporter, osv?

Jag tänker i alla dessa fall, att ja dom har känslor, men dom är inte lika utvecklade som våra känslor, deras hjärnor och förmåga att tänka logiskt är inte lika som oss. Därför kan jag äta kött, sätta på stångbett, lasta och åka på tävling med min känslosamma häst.

Den hänsyn jag då tar till min häst är att jag utgår ifrån dens känslor och behov, inte mina egna. Så jag anpassar min hantering av hästen utifrån hästens perspektiv, inte människans.

För jag är en människa, jag kan tänka logiskt, planera och agera utifrån den kunskap och erfarenhet jag har. Jag KAN ta hänsyn till en annan individs behov. Jag KAN vara ÖDMJUK även fast jag är överlägsen.

Vad är känslor egentligen? Kemiska reaktioner, hormoner som påverkar vårt beteende? Ja, alla levande organismer har någon form av detta. Men vad är det som skiljer mellan olika utvecklade arter?

Äter ni kött? Hur tänker ni då när ni handlar den där biffen på ICA som ni ska grilla på kvällen? Hur tänker ni, efter diskussioner och argument här inne, när ni åker förbi Mc Donalds/MAX/Sibylla och köper en hamburgare?

Och hur tänker ni då när ni sätter på era känslosamma hästar skarpa bett, inspänningstyglar, stänger in dom i transporter, osv?

Jag tänker i alla dessa fall, att ja dom har känslor, men dom är inte lika utvecklade som våra känslor, deras hjärnor och förmåga att tänka logiskt är inte lika som oss. Därför kan jag äta kött, sätta på stångbett, lasta och åka på tävling med min känslosamma häst.

Den hänsyn jag då tar till min häst är att jag utgår ifrån dens känslor och behov, inte mina egna. Så jag anpassar min hantering av hästen utifrån hästens perspektiv, inte människans.

För jag är en människa, jag kan tänka logiskt, planera och agera utifrån den kunskap och erfarenhet jag har. Jag KAN ta hänsyn till en annan individs behov. Jag KAN vara ÖDMJUK även fast jag är överlägsen.

Är det så du resonerar med barn också?
Att du är överlägsen men ödmjuk nog att kunna ta hänsyn till barnets känslor trots att barnet är underlägset dig?

Är det så du resonerar med barn också?
Att du är överlägsen men ödmjuk nog att kunna ta hänsyn till barnets känslor trots att barnet är underlägset dig?
Liknar du barn vid hästar nu? Vad går först för dig, dina barn eller hästarna?

Barn är också människor. Dom har dock inte alltid förstånd nog att förstå sitt eget bästa, viket är förälderns ansvar att tillse. I det avseendet ÄR föräldrar till barn också överlägsna.

Jag antar och anser att hästar, grisar, och andra sociala däggdjur är överlägsna oss i känslor/EQ.

Jag tycker att människor i allmänhet är kassa på det där med empati, ta hand om sin flock, kunna "sitta" med sina känslor.

Det påverkar också de beslut jag tar runt hästen, och mina matval. Jag låter hästen ha mycket autonomi och input, och jag försöker jobba så mycket som möjligt med motivation istället för tvång. Men jag rider med bett och äter kött.

Jag antar och anser att hästar, grisar, och andra sociala däggdjur är överlägsna oss i känslor/EQ.

Ändå är det du som bestämmer och har övertaget?

I perspektivet känslor och ärlighet, är hästar och andra däggdjur klart överlägsna människor.

Ändå är det vi människor som har övertaget. Hmm, hur kommer det sig?

Jag tycker att människor i allmänhet är kassa på det där med empati, ta hand om sin flock, kunna "sitta" med sina känslor.

Det påverkar också de beslut jag tar runt hästen, och mina matval. Jag låter hästen ha mycket autonomi och input, och jag försöker jobba så mycket som möjligt med motivation istället för tvång. Men jag rider med bett och äter kött.
Just det. För du anser, ärligt nu, att du är överlägsen och har övertaget?

En bra grund för empati och ödmjukhet är självinsikt.

Att tex förstå när vi har övertaget och den andre individen är mer hjälplös.

Otäckt prat det här om att vara "överlägsen" andra. Speciellt när det ska handla om samarbete.

Tycker det visar ganska klart att du inte kan se hästar som dom djur dom är och vill helt enkelt inte förstå den medvetenheten hästar och andra djur har för att du kan inte berättiga ditt beteende mot dom då. Du får problem att kunna äta kött och använda hästar som du vill om du inser att dom är väldigt medvetna djur med ett stort känsloliv.

Det går att både äta kött och ha kul med hästar och samtidigt förstå att deras medvetenhet om saker och ting är stor. Det är därför dom flesta försöker välja kött osv från gårdar där djuren haft det bra.

Jag hoppas du vaknar upp nångång och ser hästar för vad dom är, och andra djur med för den delen och slutar förminska dom så otroligt. För det är svårt att träna och göra rätta val i träningen om man anser att hästar är djur som inte förstår saker och ting och inte har ett känsloliv.

Senast ändrad:
En bra grund för empati och ödmjukhet är självinsikt.

Att tex förstå när vi har övertaget och den andre individen är mer hjälplös.
Självinsikt och ödmjukhet innebär att vi inser att vi alla är lika värda och har förmågan att förstå andra varelsers känslor och vilja och ta hänsyn till dom.

Hästar, eller andra djur för den delen, är inte hjälplösa offer för oss som vi har rätt att köra över när vi vill och kan begära någon slags kadaverlydnad av. Vi har faktiskt, många iallafall, kommit såpass långt nu att vi vet att hästar känner saker precis som vi gör och det är inte rätt av oss att kräva att dom gör det vi vill att dom ska göra oavsett vad dom säger.

Senast ändrad:

Vad har mina kostval att göra med tillgång till eller avsaknad av känslor hos djuren?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
41
· Visningar
853
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka