GHS - dagens dressyr.

Du skrev att du var skeptisk till att han kan rida fint så varför vill du titta?

What, det är väl ett perfekt tillfälle att titta?

Det är viktigt med källkritik, det vill säga kolla upp källan själv (i det här fallet se på ritten). Det är viktigt att man inte litar på andrahands- och tredjehandskällor, utan kollar upp saker själv.

Tur att ritten sändes på SVT, så alla kan gratis kolla på alla ritterna.

Tyckte du själv att topp 3-ritterna var något att hänga i julgranen?

Kittel kom på femte plats, men var den enda med en "happy athlete". Och hon hade nog kunnat bete sig på prisutdelningen också, i kontrast till sprättandet i grimskaft som försiggick där...

Det är viktigt med källkritik, det vill säga kolla upp källan själv (i det här fallet se på ritten). Det är viktigt att man inte litar på andrahands- och tredjehandskällor, utan kollar upp saker själv.

Kittel kom på femte plats, men var den enda med en "happy athlete". Och hon hade nog kunnat bete sig på prisutdelningen också, i kontrast till sprättandet i grimskaft som försiggick där...
Oj.
Tänkte först inte ens svara på din kommentar. Du har redan bestämt dig vad du tycker så vad spelar det för roll vad jag tycker?
Jag skulle kunna skriva massor. Studerade verkligen ryttarna noga. Deras sits, tygelkontakt, hur de inverkade. Tittade på hela hästen och bildade mig en uppfattning.
Men uppfattningar och åsikter är bara det. De har inget med sanning eller fakta att göra.
Du har din o jag har min.

Jag tycker topp-3 var bra, och även om jag inte var förtjust i TH och tycker Q gick alldeles för mycket med gapande mun så tycker jag nog det var rimligt att det var före Kittel.
Däremot har jag mer problem med att amerikanskan med den mycket spända fuxen bara är 9% efter Kittel. Det är orimligt att en häst som verkligen inte alls trivdes på banan (och visade det så tydligt) kan få över 70%. Hade en häst i LB visat så mycket konfliktbeteenden hade den inte varit i närheten av de 66% som den fick på de tekniska momenten i denna klass, och hur den kan få 6,5-7,3 på harmoni mellan ryttare och häst (snitt på 6,94) känns också orimligt.
På detta ekipage hade domarna verkligen behövt visa publiken/deltagarna att detta är inte okej.

Jag tycker topp-3 var bra, och även om jag inte var förtjust i TH och tycker Q gick alldeles för mycket med gapande mun så tycker jag nog det var rimligt att det var före Kittel.
Däremot har jag mer problem med att amerikanskan med den mycket spända fuxen bara är 9% efter Kittel. Det är orimligt att en häst som verkligen inte alls trivdes på banan (och visade det så tydligt) kan få över 70%. Hade en häst i LB visat så mycket konfliktbeteenden hade den inte varit i närheten av de 66% som den fick på de tekniska momenten i denna klass, och hur den kan få 6,5-7,3 på harmoni mellan ryttare och häst (snitt på 6,94) känns också orimligt.
På detta ekipage hade domarna verkligen behövt visa publiken/deltagarna att detta är inte okej.
Dom borde av avbrutit den ritten, förstår inte varför den fick fortsätta alls..

Oj.
Tänkte först inte ens svara på din kommentar. Du har redan bestämt dig vad du tycker så vad spelar det för roll vad jag tycker?
Jag skulle kunna skriva massor. Studerade verkligen ryttarna noga. Deras sits, tygelkontakt, hur de inverkade. Tittade på hela hästen och bildade mig en uppfattning.
Men uppfattningar och åsikter är bara det. De har inget med sanning eller fakta att göra.
Du har din o jag har min.

Genom att jämföra åsikter (och tolkningar) så lär vi oss av varandra. Breddar perspektiv. Det är en del av ett hälsosamt samhälle, att kunna diskutera när man har olika åsikter. Om man sen tar in vetenskapliga studier i det hela så kan man få en riktigt bra debatt, av den sorten som förändrar samhällen. Hela vår mänskliga historia är fylld av såna händelser.

Varför är du så rädd för att dela med dig av dina åsikter?

Ja skulle jag lita på andrahandskällor och tredjehandskällor så hade jag fortfarande trott att alla dressyrhästar i eliten behandlas som prinsessor, och är lyckliga atleter varenda minut. Framförallt som jag inte direkt följer nyheter och då potentiellt hade missad Helgstrands dokumentären och aftonbladets blå tungor.

Meeeen så ser inte riktigt verkligheten ut, tyvärr. Verkligheten är fortfarande att många säger att inga problem finns, och sedan är det en klick människor, etologer, forskare och andra riktigt hästkunniga som säger motsatsen. Skulle man lyssna på stora massan så skulle inga problem finnas, för enligt ridsportförbundet kommer alltid "hästarnas välfärd först". Sanningen är att de kanske inte riktigt vet vad välfärd är? Jag gick på en föreläsning anordnad av dem, som skulle handla om välfärd. De hade inte en enda välfärdsexpert som föreläste, utan de mest kompetenta var veterinärer och de diskuterade hältor. Knappast kontroversiellt att en halt häst troligen har ont, det skulle nog inte ens Helgstrand säga emot liksom...

Så både jag och min kompis gick ifrån den föreläsningen och bara kände, oj? Det skulle ha handlat om välfärd och det gjorde det verkligen inte. Intressant och trevligt var det ändå, absolut. Jag var nöjd att jag gick, men inte handlade det om välfärd.

Jag gick på en föreläsning anordnad av dem, som skulle handla om välfärd. De hade inte en enda välfärdsexpert som föreläste, utan de mest kompetenta var veterinärer och de diskuterade hältor. Knappast kontroversiellt att en halt häst troligen har ont, det skulle nog inte ens Helgstrand säga emot liksom...

Så både jag och min kompis gick ifrån den föreläsningen och bara kände, oj? Det skulle ha handlat om välfärd och det gjorde det verkligen inte. Intressant och trevligt var det ändå, absolut. Jag var nöjd att jag gick, men inte handlade det om välfärd.

Chockerande att höra! Men det förklarar en hel del... Dom vet inte vad konceptet betyder!

Det är kanske där vi måste börja (om) med gräsrotstjatet, och prata mer om vad välfärd faktiskt är.

Jordbruksverket säger det ganska bra och enkelt på sin hemsida:

"Den svenska djurskyddslagstiftningen syftar till att säkerställa att djur i Sverige har ett gott djurskydd. Den syftar också till att främja en god djurvälfärd och respekt för djur. Med god djurvälfärd menar man i djurskyddslagstiftningen att djur ska må fysiskt och psykiskt bra. Den som äger, sköter eller hanterar djur ansvarar för att djuren har det bra."

Edit, skulle vara ett svar till @SiZo

Finns på SVT Play, välj sändningen och tryck höjdpunkter så finns det möjlighet att klicka direkt till Patriks ritt:
IMG_2287.webp

Och har du inte appen går det fina surfa hit:
https://www.svtplay.se/video/KXvMrBo/ridsport-varldscupen/varldscupfinal-basel-kur?video=visa

Och sen välja punkten som visar 2:44 in i sändningen:
Visa bifogad fil 165187

@SiZo
Men herregud vilken service!

Jag har nu kikat, och visst ser det bättre ut än det har gjort. Men bra skulle jag inte kalla det. Vi har fortfarande öppen mun under större delen av programmet och sänkt rygg i så gott som samtliga moment. Finast rygg hade hon under den ökade skritten på längre tygel.

Samtidigt så vet jag av egen erfarenhet att munproblem gärna sätter sig i huvudet på hästarna, så hur ska man egentligen bedöma sånthär? En av mina gamla valacker hade bettfel och fick ont i munnen pga detta, efter många besök (det här var långt innan veterinärerna var speciellt kunniga på tänder...) så fick vi det fixat, och jag bytte till bettlöst i samma veva. Han slutade aldrig gapa och hackatänder i takt med sina travsteg när han behövde ta i lite. Inte ens 2 år efter han senast hade bett. Kanske hade han fortfarande ont i munnen ändå? Jag vet inte, det är 25 år sedan så jag kan inte riktigt nysta i det heller.

Men den sänkta ryggen talar ändå för att det finns stor förbättringspotential fortfarande. Bättre, ja, alla gånger. Eventuellt painface gick inte att se pga mörk häst och för dåligt ljus, så den biten kan jag inte uttala mig om heller. Några gånger kunde jag ana oroligt ögonbryn, men det är svårt att bedöma när man inte ser resten och jag funderar också på om det ibland kanske är rimligt med tanke på hur mycket de kämpar på banorna? Jag vet inte, jag har inte sett forskning på sådana detaljer. Hoppas att det kommer så småningom!

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
41
· Visningar
853
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka