GHS - dagens dressyr.

Eftersom ”stå stilla” är uppe i tråden igen, tycker ni att det är naturligt för hästen att stå stilla?

Jag har alltid tänkt att det är något jag tränar med mina hästar, att stå helt stilla. Naturligt tycker jag sällan eller aldrig att de står stilla?
Det kan ju bero på mig själv också, jag är naturligt sällan stilla utan det är något jag medvetet gör (blir stilla). T ex vid inkörning är det ett tydligt moment att träna på, och vid uppsittning och i program ridning (där hästen ska kunna stå helt stilla men vara beredd på aktivitet).
Min häst är still när hon sover eller vilar. Eller när hon ser något potentiellt skrämmande😅
Håller med dig, det är inte särskilt naturligt utan självklart något vi lär dem. I vilka situationer de är bra på att stå still eller inte beror ju mest på om ägaren har tyckt att det varit värt att träna på eller ej.

Eftersom ”stå stilla” är uppe i tråden igen, tycker ni att det är naturligt för hästen att stå stilla?

Jag har alltid tänkt att det är något jag tränar med mina hästar, att stå helt stilla. Naturligt tycker jag sällan eller aldrig att de står stilla?
Det kan ju bero på mig själv också, jag är naturligt sällan stilla utan det är något jag medvetet gör (blir stilla). T ex vid inkörning är det ett tydligt moment att träna på, och vid uppsittning och i program ridning (där hästen ska kunna stå helt stilla men vara beredd på aktivitet).
Min pålle stod still när han sov eller vilade, var nog enda gångerna han var helt stilla frivilligt så att säga. Annars var han alltid påväg åt något håll eller någon aktivitet..

Stå stilla som moment är ju dock en typ av aktivitet som faktiskt kräver en hel del av hästen rent mentalt, att gå emot det som för dom är naturligt. Jag tycker det är viktigt att lära hästarna att stå stilla när det verkligen krävs som tex när hovslagaren är där eller när man ska sitta upp tex. Det är ren säkerhetsgrej.

Senast ändrad:

Det beror ju på vad vi menar med att stå stilla. Mina kan stå stilla i timmar med bara byte av bakben som de vilar på. Det är ju dock lite annat stillastående än stå stilla på order med aktivitetet runt den.

• Gilla
Reactions: Sel

Mina hästar har alltid stått stilla, eller rört sig långsamt i hagarna. Ett steg, stå still medans man tuggar på nya stället, ett steg till, stå still igen. Så jag tycker att hästarna står stilla större delen av tiden faktiskt.

Stå stilla är väl något av det första man lär dem också, går i grimma, följa med, stanna när man stannar osv. För mig är att stå stilla verkligen grundträning. Men det är väl ingen som tror att de hästarna har svårt att stå stilla egentligen? Det är bara ett symptom på stressen, situationen osv. Jag vågar lova att varenda en av dem har noll problem med att stå stilla på hemmaplan.

• Gilla
Reactions: Sel
Kul med lite olika svar! Märks att det är individuellt, både för ägarna och hästarna.

Jag har fått träna mycket på momentet ”stå stilla” med de hästar jag har just nu. Den ena tog det lång tid för som unghäst (och det blev sån där trist träning med att stå uppbunden i halsrem tills hon gav upp som löste det… än idag vet jag inte hur det annars skulle ha lösts och i längden gav det henne många fördelar som gjort att hon trots mycket humör och egna idéer har klarat sig som rid och tävlingshäst hela sitt liv) och den andra är inte bra på det än idag men vi jobbar på det.
Men till skillnad från er som sagt att era hästar står stilla i box och hage gör inte mina hästar det heller, så det verkar helt enkelt vara mindre naturligt för dem att vara stilla mot för era hästar?
Eller så är jag bara usel på att träna hästar, inte omöjligt det heller ;)

Kul med lite olika svar! Märks att det är individuellt, både för ägarna och hästarna.

Jag har fått träna mycket på momentet ”stå stilla” med de hästar jag har just nu. Den ena tog det lång tid för som unghäst (och det blev sån där trist träning med att stå uppbunden i halsrem tills hon gav upp som löste det… än idag vet jag inte hur det annars skulle ha lösts och i längden gav det henne många fördelar som gjort att hon trots mycket humör och egna idéer har klarat sig som rid och tävlingshäst hela sitt liv) och den andra är inte bra på det än idag men vi jobbar på det.
Men till skillnad från er som sagt att era hästar står stilla i box och hage gör inte mina hästar det heller, så det verkar helt enkelt vara mindre naturligt för dem att vara stilla mot för era hästar?
Hur länge har du suttit och tittat på hästarna i hagen?

Menar du på allvar att de skrittar runt konstant? Jag har liksom svårt att tänka mig det 😅 Det borde innebära att dina hästar går 10+ mil/dag? Mer om de är ute 24/7?

Ja vissa hästar är svårare än andra att lära att stå still på kommando - helt klart. Det finns massor metoder. Allt ifrån att lämna dem i stallgången tills de ger upp, ställa tillbaka dem på exakta punkten där de stog om de rör sig (den metoden använde jag förr i tiden), och till exempel med klicker/shaping där man utökar tiden de står still allteftersom. Och säkert tusen metoder till. Jag har aldrig behövt använda andra metoder då de har fungerat väldigt bra, även om det har tagit väldigt olika långt tid för olika hästar att verkligen lära sig.

Tänkte på det här "stå stilla" och inte agera på känslorna är ju mycket en lydnasgrej rent av. Om vi ska bedöma lydnaden före och efter ritten, borde inte då dom momenten som efterkontroll osv egentligen ingå i programmet isåfall?

Att hela programmet egentligen då går från det att dom görs iordning tills dom har blivit nattade efter tävlingen. Vart tar bedömningen slut isåfall? Om nu dressyren ska handla om kontroll och lydnad rakt igenom. För kontroll och lydnad går inte helt hand i hand med harmoni och samspel, inte för mig iallafall.

För mig är dressyr att man tar individens naturliga personlighet och energi och vilja att röra sig och formar om det till att prestera i ett program, man ska inte tvinga hästen dit utan få hästen att vilja forma om all energi den har till momenten som den faktiskt är avlad till att vara duktig på.

Just att stå still som moment är trots allt ett väldigt väldigt kort moment i dressyren, och ofta ett svårt sådant.

Äsch, bara övertänker. Det är svårt att balansera en stark hästs personlighet, energi och vilja. Dom ska vara följsamma och samarbeta utan att man förändrar deras personlighet eller får dom att känna att dom inte får uttrycka sig och vara sig själva. Det är svårt ibland, det är där skickliga ryttare kommer in i bilden som kan hantera det.

Min pålle stod still när han sov eller vilade, var nog enda gångerna han var helt stilla frivilligt så att säga. Annars var han alltid påväg åt något håll eller någon aktivitet..

Tror dina hästar lever mer "naturligt"iom lösdrift.
När jag hälsar på Hedwig och Hedda står de inte heller helt still förutom när de sover eller äter. Men inte ens när de äter står de helt still någon längre stund utan rör sig runt balen.
Hedwig har i perioder haft en tendens att vara tjock i bakbenen på morgonen när hon stått på box. Förmodligen pga brist på cirkulation och att hon stått still för länge.

När jag åker förbi en ridskola där hästarna går i hagar där det finns noll sysselsättning så står de ofta och hänger och säkert ganska still längre stunder. Det känns ju inte som ett ideal utan mer som att de är uppgivna och deprimerade.

Menar du på allvar att de skrittar runt konstant? Jag har liksom svårt att tänka mig det 😅 Det borde innebära att dina hästar går 10+ mil/dag? Mer om de är ute 24/7?

Ja vissa hästar är svårare än andra att lära att stå still på kommando - helt klart. Det finns massor metoder. Allt ifrån att lämna dem i stallgången tills de ger upp, ställa tillbaka dem på exakta punkten där de stog om de rör sig (den metoden använde jag förr i tiden), och till exempel med klicker/shaping där man utökar tiden de står still allteftersom. Och säkert tusen metoder till. Jag har aldrig behövt använda andra metoder då de har fungerat väldigt bra, även om det har tagit väldigt olika långt tid för olika hästar att verkligen lära sig.
Hos oss har vi en flera hektar stor skogshage där en av ägaren i stallet satte gps på sina hästar just för att kontrollera hur mycket de rörde sig under ett dygn.
De rörde sig mellan 1.5-2 mil om dagen.
Får de en miljö som inbjuder till rörelse så rör de sig.

Min fux gick där en månad i slutet av sommaren förra året.
Hon var så otroligt harmonisk och tillfreds under den perioden. Så mycket att utforska och ströva runt på.
Enda kruxet var att det kunde ta en halvtimme att hitta dem..😂

Hagen är som en blandning av park och skog. Helt sjukt fin!

Bifogade filer

• IMG_3630.webp
    IMG_3630.webp
    495 KB · Visningar: 37

Hur länge har du tittat på dina hästar i hagen?

En vanlig dag ser jag dem 1-3 timmar (i hagen) per dag. En ledig dag sitter jag oftast minst det dubbla. Jag följer dem även nattetid när jag är vaken, gillar att se vad de gör.

Menar du att ”stå stilla” innebär samma sak som att röra sig långsamt så står de stilla mer såklart. Jag trodde definitionen av att stå stilla var just att stå orörlig (och minst sex sekunder om man ska se det som i ett dressyrprogram, men halten som visas inom dressyren är en mer avancerad stå stilla för de ska ju då både stå helt stilla men inte vara helt avslappnade. Ett ganska svårt moment för hästar tycker jag) men då missförstod jag hur frågan skulle uppfattas och skulle ha förtydligat det.

Eller hur, sjukt att det ens är tillåtet med graman på en tävlingsplats. Och ja, man får hoppas det 😅

Jag gillade iaf att framridningen till dressyren generellt såg tydligt trevlig och avspänd ut enligt deras utsago. Synd att tävlingsmomentet blivit så knasigt.
Och fint att de tog med det också i uttalandet. Att det såg bra ut, och sen förändrades. Jag tror man vinner mycket på att peka på just det, att saker förändras när de ska in på banan.

Hur länge har du tittat på dina hästar i hagen?

En vanlig dag ser jag dem 1-3 timmar (i hagen) per dag. En ledig dag sitter jag oftast minst det dubbla. Jag följer dem även nattetid när jag är vaken, gillar att se vad de gör.

Menar du att ”stå stilla” innebär samma sak som att röra sig långsamt så står de stilla mer såklart. Jag trodde definitionen av att stå stilla var just att stå orörlig (och minst sex sekunder om man ska se det som i ett dressyrprogram, men halten som visas inom dressyren är en mer avancerad stå stilla för de ska ju då både stå helt stilla men inte vara helt avslappnade. Ett ganska svårt moment för hästar tycker jag) men då missförstod jag hur frågan skulle uppfattas och skulle ha förtydligat det.
Många många timmar. Nu är jag mellan hästar, men när jag hade eget stall så blir det så att man tittar väldigt mycket. Men ja, jag tycker att stå still och äta är att stå still, även om det kommer ett nytt steg var 3-4e sekund. Och så kan de såklart stå still i flera timmar på sommaren där det blåser så att flugor, knott och annat irriterande försvinner. Mest står de helt klart still under den perioden. Finns det inget ställe där de kommer undan sånt så rör de sig mer istället då är min erfarenhet - av samma orsak, för att komma undan insekterna.
Hos oss har vi en flera hektar stor skogshage där en av ägaren i stallet satte gps på sina hästar just för att kontrollera hur mycket de rörde sig under ett dygn.
De rörde sig mellan 1.5-2 mil om dagen.
Får de en miljö som inbjuder till rörelse så rör de sig.

Min fux gick där en månad i slutet av sommaren förra året.
Hon var så otroligt harmonisk och tillfreds under den perioden. Så mycket att utforska och ströva runt på.
Enda kruxet var att det kunde ta en halvtimme att hitta dem..😂

Hagen är som en blandning av park och skog. Helt sjukt fin!
De flesta hästar trivs väldigt bra med den typen av hagar, mycket att göra, undersöka och upptäcka! Det är lite sorligt att de flesta av oss inte har möjlighet att hålla dem så 24/7/365. Man borde ha dem så även på vintern. Det är min målsättning om jag någonsin har råd att köpa mig en gård i framtiden.

Och, öva inkallning. Guld värt när man har stora hagar, bara att ropa och vänta med lite gotta så kommer de. Funkar givetvis inte på precis alla hästar, men väldigt många. Himla smidigt :D

Många många timmar. Nu är jag mellan hästar, men när jag hade eget stall så blir det så att man tittar väldigt mycket. Men ja, jag tycker att stå still och äta är att stå still, även om det kommer ett nytt steg var 3-4e sekund. Och så kan de såklart stå still i flera timmar på sommaren där det blåser så att flugor, knott och annat irriterande försvinner. Mest står de helt klart still under den perioden. Finns det inget ställe där de kommer undan sånt så rör de sig mer istället då är min erfarenhet - av samma orsak, för att komma undan insekterna.

De flesta hästar trivs väldigt bra med den typen av hagar, mycket att göra, undersöka och upptäcka! Det är lite sorligt att de flesta av oss inte har möjlighet att hålla dem så 24/7/365. Man borde ha dem så även på vintern. Det är min målsättning om jag någonsin har råd att köpa mig en gård i framtiden.

Och, öva inkallning. Guld värt när man har stora hagar, bara att ropa och vänta med lite gotta så kommer de. Funkar givetvis inte på precis alla hästar, men väldigt många. Himla smidigt :D
Ja inkallning hade fan varit bra!🤣🤣

Vi har helt enkelt olika erfarenhet, och också olika hästar och förutsättningar :)
Jag har tur, och egen gård med hagar tio meter från huset så jag har ynnesten att kunna se dem mycket. Tror kanske inte jag har världens mest spännande hagar men jag har valt lite känsliga och energiska hästar och det bidrar säkert till att de rör sig mer (och också till att de har lättare för stress beteenden förstås). Och jag tycker inte att ”röra sig var tredje sekund” är samma sak som att stå stilla så jag tror vår diskussion hamnade snett redan där, hade din definition gällt så skulle jag också säga att hästarna stod stilla på prisutdelningen i Basel iofs ;)
Jag definierar inte att beta t ex som att stå stilla, det blir inte många meter per sekund men jag räknar det som rörelse. Så det var kanske där vi missförstod varandra?

(förutom att bo mitt i hästhagarna ;) så har jag kameror på hagar, stallar och utestall. Nästan varje rast och paus när jag jobbar brukar jag följa vad mina hästar gör, som värsta stalkern för de vet ju inte att jag gör det. Och likaså hemma när man inte vill sitta i fönstren, castar kamerorna på TVn så man kan följa dem i deras naturliga liv när jag inte är med dem. Mycket mer intressant än den stora älgvandringen tycker jag. Också intressant att se hur korta stunder de står i höbalarna, MEN då har jag som sagt hästar som inte är så stilla och matglada som en del kan vara. Dessutom, trots att det är två SWB som ser ganska lika ut, är det intressant hur olika de beter sig. T ex sömn skiljer mycket på dessa två. När jag blir gammal hoppas jag på att ha en hel flock av hästar och kunna sitta och titta på dem 24/7 😍 min livsdröm)

Vi har helt enkelt olika erfarenhet, och också olika hästar och förutsättningar :)
Jag har tur, och egen gård med hagar tio meter från huset så jag har ynnesten att kunna se dem mycket. Tror kanske inte jag har världens mest spännande hagar men jag har valt lite känsliga och energiska hästar och det bidrar säkert till att de rör sig mer (och också till att de har lättare för stress beteenden förstås). Och jag tycker inte att ”röra sig var tredje sekund” är samma sak som att stå stilla så jag tror vår diskussion hamnade snett redan där, hade din definition gällt så skulle jag också säga att hästarna stod stilla på prisutdelningen i Basel iofs ;)
Jag definierar inte att beta t ex som att stå stilla, det blir inte många meter per sekund men jag räknar det som rörelse. Så det var kanske där vi missförstod varandra?

(förutom att bo mitt i hästhagarna ;) så har jag kameror på hagar, stallar och utestall. Nästan varje rast och paus när jag jobbar brukar jag följa vad mina hästar gör, som värsta stalkern för de vet ju inte att jag gör det. Och likaså hemma när man inte vill sitta i fönstren, castar kamerorna på TVn så man kan följa dem i deras naturliga liv när jag inte är med dem. Mycket mer intressant än den stora älgvandringen tycker jag. Också intressant att se hur korta stunder de står i höbalarna, MEN då har jag som sagt hästar som inte är så stilla och matglada som en del kan vara. Dessutom, trots att det är två SWB som ser ganska lika ut, är det intressant hur olika de beter sig. T ex sömn skiljer mycket på dessa två. När jag blir gammal hoppas jag på att ha en hel flock av hästar och kunna sitta och titta på dem 24/7 😍 min livsdröm)
När min häst var unghäst gick han på lösdrift med ca 35 hästar. Det var så intressant att se dem interagera med varann i sån enorm flock! Det får man ju sällan i Sverige.
Jag vet inte hur många timmar jag satt där och glodde. Fattar din grej! 😅

Ja inkallning hade fan varit bra!🤣🤣
Det är guld värt. Mina går ute till 22 nu i mörkret. Det är en rätt stor hage med en del skog längst bort. De är ofta i skogen på kvällen när de ska in. Min gamling lärde jag inkallning för en massa år sedan bara på skoj. Då bodde han så det inte behövdes. Men nu på kvällen visslar jag bara inkallningsvisslingen och väntar. Sen hör man travsteg i mörkret och så kommer han med sin kompis på släp. Tur att den följer honom. 😅

Ang stå still etc så är det så klart något man vill lära in av säkerhetsskäl. Och självklart har de olika svårt för det.

För mig handlar det inte så mkt om att just stå still som att ha en tydlig av- och på-knapp. Jag vill lära in att hästen kan spänna av. Kommer det gå att alltid fort få dem att slappna av i alla lägen på alla hästar - förmodligen inte.

Men det blir ju svårare på en häst som sätts i spänning, som sätts i hög energi och inte får "pysa ur den" genom att röra sig framåt. Vissa hästar sätts i för hög energi kontra lösgjordhet under ritten. Men det betyder ju inte att det är just de hästarna som kommer ha svårt att stå still efter. Det kan lika gärna vara så att de bara tycker det är skönt att slippa spänningen att de står still eller så står de still a la Totilas/inlärd hjälplöshet. Och det kan vara den hästen som tillåts visa sina känslor som stökar runt för att det är arena med folk, ljud etc. Det är inte så svartvitt med levande material.

Olika grenar kan ju ge olika mkt kunskap om olika saker iom att man har olika mål och behov som ryttare.
Dressyrryttare är generellt inte bäst på att jobba med det mentala i hästar. Tack och lov kommer det ju mer och mer. Men det ligger långt efter om man kollar på en del westernfolk tex. Och nu pratar jag inte att kontrollera via tvång, inlärd hjälplöshet etc. Utan hur man tar sig tid att fokusera på just avknapp och mentala bitar på annat vis. Sen finns det skit i den grenen med, som i alla så klart.
För mig som dressyrkärring var det kul att vara på stor western-tävling där arenan var fylld med kossor, typ 5 hjälpryttare, en som red fram, en pickup med domare/skrivare i mitten och den som skulle rida. Efter ritten red man i ståhejet fram till domaren och tränsade av, visade bett och hästens mun med bara tyglarna runt halsen.
Här har man ju både avlat på annat och tränat på annat. Och det var inte pga inlärd hjälplöshet. Det var häst förberedd på sin uppgift som slappnade av efter. De kunde gå från att valla kor i hög styrkeprestation, energi, tempo, vändningar etc till att då ryttaren ger signal släppa det.

Jag saknar i dagens dressyr lättheten, biomekanik som stämmer och harmonin. Det blir för mkt tryck, stress och obalans och biomekaniska error väldigt ofta trots oerhört begåvade hästar.

Det är guld värt. Mina går ute till 22 nu i mörkret. Det är en rätt stor hage med en del skog längst bort. De är ofta i skogen på kvällen när de ska in. Min gamling lärde jag inkallning för en massa år sedan bara på skoj. Då bodde han så det inte behövdes. Men nu på kvällen visslar jag bara inkallningsvisslingen och väntar. Sen hör man travsteg i mörkret och så kommer han med sin kompis på släp. Tur att den följer honom. 😅
Vilken gullis!❤️

Nej.
Jag hade en häst som var svår att sko bak. Till den grad att hon fick lugnande. Tills jag fick en hovis som sa att vi provar att sko henne ute utan att hon sitter fast ( jag höll i en lina)så får hon springa iväg när hon tycker det är obehagligt. 2 skoningar tog det sedan var det aldrig några problem.

Hon var 8 år när han började sko henne och hade varit skodd sedan hon var 4.

Och fint att de tog med det också i uttalandet. Att det såg bra ut, och sen förändrades. Jag tror man vinner mycket på att peka på just det, att saker förändras när de ska in på banan.

Dock lite märkligt uttalande om att ena sekunden är det för långt ifrån klassiskt och i nästa sekund kritik för att ryttarna plockade upp hästarna i en för hög form?

Men om dom trodde att visslingar berodde på att man inte ville se dom ryttarna istället för en uppmaning till ryttarna att snabba på så vet jag inte egentligen vad detta var för gäng människor?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
22
· Visningar
543
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka