GHS - dagens dressyr.

Undrar vad det var för dåre som hoppade fram på 1.60 hinder med graman?? Intressant att publiken visade att dom inte ville se vissa ryttare genom att vissla? Vilka var dessa ryttare? Jag såg inte dressyren.

I hoppningen betyder visslingar iallafall att ryttaren måste rida fortare för att inte få tidsfel om det är en grundomgång eller rida fortare i omhoppningen för att kunna vinna. Men det får man ju hoppas att den här gruppen hade koll på :crazy:

"The negative is that sections of the audience showed there are some riders they didn’t want to look at. You could hear it [some combinations were whistled] in the arena".

Eller hur, sjukt att det ens är tillåtet med graman på en tävlingsplats. Och ja, man får hoppas det 😅

Jag gillade iaf att framridningen till dressyren generellt såg tydligt trevlig och avspänd ut enligt deras utsago. Synd att tävlingsmomentet blivit så knasigt.

Eller hur, sjukt att det ens är tillåtet med graman på en tävlingsplats. Och ja, man får hoppas det 😅

Jag gillade iaf att framridningen till dressyren generellt såg tydligt trevlig och avspänd ut enligt deras utsago. Synd att tävlingsmomentet blivit så knasigt.

Ja iallafall de första 20 minuterna. Sedan hamnade ryttarna i competition mode och allt blev spänt.

Nu förstår jag visserligen inte om vi pratar om något som är ett faktiskt problem, eller om det här är helt hypotetiskt? Men det har ju redan (klokt) uttryckts i tråden att OM någon nu har svårt att stå still så kan det vara för att de precis innan genomfört en rejäl styrkeprestation + säkerligen kan vara taggade från situationen. Hästar kan också ha ett adrenalinpåslag i en sådan situation som inte behöver betyda att de varit rädda eller upplever negativ stress.
Men, det är och förblir stress och frustrering som är orsaken. Oavsett hur du vill förklara det.

Adrenalinpåslag är ju stress. Är det alltid negativt? Nej, när en häst verligen behöver fly är det nödvändig.

I vissa prestationer, som tex i kapplöpng, barrelrace, polebending och liknande är det en del av processen. Det behövs ordentligt med adrenalinpåslag där för prestationen.

Men är det en "taggning" man vill se i dressyrarbetet? Före, under eller efter? Är det kännetecken för harmoni och samspel?

Att det händer är ju en sak, men varför ska det inte bedömas för vad det är? På dressyrtävling på toppnivå? Där man faktiskt tävlar i harmoni och samspel?

Dresdyrarbete handlar väl om balans mellan stresspåslag och harmoni? Där hästen är under kontroll?

En häst som inte kan stå still, före, under eller efter, är den verkligen under kontroll? Är den verkligen i harmoni och samspel?

Verkligen inte. Oavsett man vill/kan se och förstå det eller inte.

En häst som inte kan stå still, före, under eller efter, är den verkligen under kontroll? Är den verkligen i harmoni och samspel?

Hur ser du på att Rollkur kungen och hans häst Totilas kan stå still, kan skritta avspänt utan att Edward ens håller i tygeln efter avslutat program?

Många ft hästar galopperar i princip ut från dressyrbanan. Dom vet vad som väntar nämligen dvs terräng.

På rena dressyrtävlingar händer det sällan om någonsin att en ft häst är taggad efter avslutad ritt.

Men, det är och förblir stress och frustrering som är orsaken. Oavsett hur du vill förklara det.

Adrenalinpåslag är ju stress. Är det alltid negativt? Nej, när en häst verligen behöver fly är det nödvändig.

I vissa prestationer, som tex i kapplöpng, barrelrace, polebending och liknande är det en del av processen. Det behövs ordentligt med adrenalinpåslag där för prestationen.

Men är det en "taggning" man vill se i dressyrarbetet? Före, under eller efter? Är det kännetecken för harmoni och samspel?

Att det händer är ju en sak, men varför ska det inte bedömas för vad det är? På dressyrtävling på toppnivå? Där man faktiskt tävlar i harmoni och samspel?

Dresdyrarbete handlar väl om balans mellan stresspåslag och harmoni? Där hästen är under kontroll?

Verkligen inte. Oavsett man vill/kan se och förstå det eller inte.
Vi har så olika syn på det här att jag inte ids fortsätta. Om man inte ens förstår att dressyr på högsta nivån innebär en rejäl styrkeprestation så tror jag det är svårt att komma vidare.

Jag har lite svårt att förstå de här diskussionen med adrenalin osv. Adrenalin förbränner socker i en fantastisk fart, riktigt bra om man behöver springa 50 meter för att komma ifrån en björn. (kanske 500 i hästars fall). Men till mer än det är det rätt förkastligt. Adrenalin gör att man får mjölksyra snabbare än om man är avslappnad, det gör alltså prestationen sämre. Jag har sett studier på tex trav och galopphästar där man har insett att ju mer ryttaren/kusken piskar hästen desto långsammare går det över hela loppet. Detta troligen för att adrenalinet ökar och sockret i musklerna helt enkelt tar slut.

Dressyr går över alldeles för långt tid för att det ska vara hållbart att hålla på med adrenalin i någon högre nivå utan att prestationen blir lidande.

Jämför själv om du tex är sen till bussen/tåget och behöver springa en bit. Man är så sjukt andfådd när man kommer fram till bussen/tåget, mycket mer än om man hade varit på löprunda och sprungit fortare. Det beror på adrenalinet. Adrenalin är inte gjort att fungera över minuter, det ska fungera under sekunder för att snabbt och enkelt få en ur en akut situation. Ligger det och småpyr (som det nog ofta gör för oss människor i dagens samhälle), så är det skadligt för kroppen på sikt, det är negativt rent fysiologiskt.

Jag har lite svårt att förstå de här diskussionen med adrenalin osv. Adrenalin förbränner socker i en fantastisk fart, riktigt bra om man behöver springa 50 meter för att komma ifrån en björn. (kanske 500 i hästars fall). Men till mer än det är det rätt förkastligt. Adrenalin gör att man får mjölksyra snabbare än om man är avslappnad, det gör alltså prestationen sämre. Jag har sett studier på tex trav och galopphästar där man har insett att ju mer ryttaren/kusken piskar hästen desto långsammare går det över hela loppet. Detta troligen för att adrenalinet ökar och sockret i musklerna helt enkelt tar slut.

Dressyr går över alldeles för långt tid för att det ska vara hållbart att hålla på med adrenalin i någon högre nivå utan att prestationen blir lidande.

Jämför själv om du tex är sen till bussen/tåget och behöver springa en bit. Man är så sjukt andfådd när man kommer fram till bussen/tåget, mycket mer än om man hade varit på löprunda och sprungit fortare. Det beror på adrenalinet. Adrenalin är inte gjort att fungera över minuter, det ska fungera under sekunder för att snabbt och enkelt få en ur en akut situation. Ligger det och småpyr (som det nog ofta gör för oss människor i dagens samhälle), så är det skadligt för kroppen på sikt, det är negativt rent fysiologiskt.

Jag har fullt flöde på adrenalin en hel terrängbanerunda runt i princip känns det som iallafall. Man känner hur det rinner till i startfållan och sedan slutar det inte förrän en tid efter målgång. Så en kvart/ halvtimme? Men det kanske bara känns så dvs att man lever på adrenalinet eller hur ska jag säga
Jag vet oxå om man är på väg att krocka men inte gör det hur adrenalinet rinner till men det är kortvarigt precis som du skriver och känns inte likadant som i terrängen

Kanske endorfin man producerar under och efter terrängen och inte adrenalin? Jag vet inte?

Det här har INTE med tråden att göra (och inte riktigt med ditt inlägg heller, jag spinner bara vidare).

Men hur tänker ni kring att hästen som flyktdjur mår bra av/behöver träna sin flyktinstinkt?
BEHÖVER den det? Eller skulle den må bättre av att aldrig behöva fly (antagligen) och skulle vi nånsin kunna uppnå det?

Jag har inte haft häst på boxvila så många gånger men minns senast det hände och hur illa hästen mådde av att inte kunna ”fly” i sin lilla hage utomhus. Och upplevde det sedan som att hästen var väldigt reaktiv på minsta rörelse av löv etc tills den hade ”hunnit ikapp” att testa att fly från saker?
På samma sätt resonerar vi ju med att hästar mår bra av att göra ruscher, antingen med ryttare på eller hellre lösa i stora hagar med andra hästar? Vet vi om det är så eller tror vi bara?

Det kan säkert vara individuellt med men likt flera här beskrivit har jag också upplevt hästar som verkar må bra av att anstränga sig rent fysiskt, de verkar må psykiskt bra av att ”ta ut sig” fysiskt?
Människor kan man resonera om skulle må bra av det men jag är en lat människa ;) och skulle gärna slippa ta i så jag får mjölksyra och skulle gärna leva hela livet så :D men så är jag ju ett rovdjur med… kan det vara annorlunda för hästar? Att de kan må bra av att bli rädda/anstränga sig/få adrenalin utlöst?
(och såklart bara då de kan få utlopp för det och i bra situationer, ingen häst skulle tycka den skulle må bra av att jagas av ett lejon men att kasta sig iväg för att man trodde det var ett lejon? Kan det vara bra?)

Det här har INTE med tråden att göra (och inte riktigt med ditt inlägg heller, jag spinner bara vidare).

Men hur tänker ni kring att hästen som flyktdjur mår bra av/behöver träna sin flyktinstinkt?
BEHÖVER den det? Eller skulle den må bättre av att aldrig behöva fly (antagligen) och skulle vi nånsin kunna uppnå det?

Jag har inte haft häst på boxvila så många gånger men minns senast det hände och hur illa hästen mådde av att inte kunna ”fly” i sin lilla hage utomhus. Och upplevde det sedan som att hästen var väldigt reaktiv på minsta rörelse av löv etc tills den hade ”hunnit ikapp” att testa att fly från saker?
På samma sätt resonerar vi ju med att hästar mår bra av att göra ruscher, antingen med ryttare på eller hellre lösa i stora hagar med andra hästar? Vet vi om det är så eller tror vi bara?

Det kan säkert vara individuellt med men likt flera här beskrivit har jag också upplevt hästar som verkar må bra av att anstränga sig rent fysiskt, de verkar må psykiskt bra av att ”ta ut sig” fysiskt?
Människor kan man resonera om skulle må bra av det men jag är en lat människa ;) och skulle gärna slippa ta i så jag får mjölksyra och skulle gärna leva hela livet så :D men så är jag ju ett rovdjur med… kan det vara annorlunda för hästar? Att de kan må bra av att bli rädda/anstränga sig/få adrenalin utlöst?
(och såklart bara då de kan få utlopp för det och i bra situationer, ingen häst skulle tycka den skulle må bra av att jagas av ett lejon men att kasta sig iväg för att man trodde det var ett lejon? Kan det vara bra?)
Hästar har behov av att träna på flykt, men det gör de (förhoppningsvis) inte när vi rider, det gör de om de har en hage som passar för ändamålet.

Kortvarig stress är som bekant varken farlig eller skadlig i sig. Det är långvarig stress som är det. Och ja det är lite knepigt att jämföra flyktdjur med rovdjur, helt klart.

Jag har i alla fall bara hört att det är något de behöver kunna göra för att må bra! I samband med diskussioner om hästhållning i flock och med tillräckligt stora hagar och utevistelse. Jag tror också helt klart att hästar mår bra av att jobba med oss både låginsivt (och bara umgås och dela vila och stillhet ihop såklart) och även ordentligt så att de blir trötta. Det senare är dock inget jag läst så mycket om så det kan vara helt anekdotiskt :)

Ännu mer OT så hade väl Jaime Jacksons original Paddock Paradise till och med någon ljudgrej just för att simulera att hästarna blev skrämda? Min häst sköter det bra på egen del så läste inte den biten så noga och det var många år sedan så jag kan ju minnas/uppfattat fel. Men på temat att fly "i vardagen".

Fast det är ju ingen som påstått att adrenalin skulle vara det som gör att hästen orkar, bara att det inte är konstigt med ett påslag i tävlingssituationen. Hästarna ska såklart vara tränade för ändamålet, men nog kan det förekomma adrenalinpåslag i samband med träning som inte behöver vara negativt för hästen.

Långvarig stress som påverkar negativt handlar inte om påslag som varar i x antal minuter utan om ständiga (och ofta mer lågintensiva) stresspåslag över dagar-veckor-månader.

Detta är väl också off topic men satt o kollade gamla klipp.
Liselott Lisenhoff i Wien på Piaff 1972

Vad tycker ni om den här ritten?

Den är inte så spektakulär som dagens hästar men tycker ritten överlag ser väldigt fin ut. Förutom att den håller på med underläppen ganska mycket på samma sätt som Glamourdale samt enormt med lödder.
Tittade också på ett klipp på Valegro från London 2012. Han har munnen stängd i princip hela ritten med endast lite skum.

Piaff var hingst precis som Glamourdale.

Jag har i alla fall bara hört att det är något de behöver kunna göra för att må bra! I samband med diskussioner om hästhållning i flock och med tillräckligt stora hagar och utevistelse. Jag tror också helt klart att hästar mår bra av att jobba med oss både låginsivt (och bara umgås och dela vila och stillhet ihop såklart) och även ordentligt så att de blir trötta. Det senare är dock inget jag läst så mycket om så det kan vara helt anekdotiskt :)

Ännu mer OT så hade väl Jaime Jacksons original Paddock Paradise till och med någon ljudgrej just för att simulera att hästarna blev skrämda? Min häst sköter det bra på egen del så läste inte den biten så noga och det var många år sedan så jag kan ju minnas/uppfattat fel. Men på temat att fly "i vardagen".
Man behöver inte bli skrämd för att öva på att fly. De flesta hästar sköter nog det där alldeles utmärkt utan vår inblandning tror jag.
Fast det är ju ingen som påstått att adrenalin skulle vara det som gör att hästen orkar, bara att det inte är konstigt med ett påslag i tävlingssituationen. Hästarna ska såklart vara tränade för ändamålet, men nog kan det förekomma adrenalinpåslag i samband med träning som inte behöver vara negativt för hästen.

Långvarig stress som påverkar negativt handlar inte om påslag som varar i x antal minuter utan om ständiga (och ofta mer lågintensiva) stresspåslag över dagar-veckor-månader.
Jag tycker nog att det är jättekonstigt i en gren där man ska fokusera på harmoni och samarbete att det överhuvudtaget förekommer adrenalin. Harmoni och adrenalin går inte riktigt ihop i min värld.

Jag tycker nog att det är jättekonstigt i en gren där man ska fokusera på harmoni och samarbete att det överhuvudtaget förekommer adrenalin. Harmoni och adrenalin går inte riktigt ihop i min värld.
Tycker du? Jag tycker inte det är konstigt alls. Så svart-vitt behöver det ju inte vara.

Tycker du? Jag tycker inte det är konstigt alls. Så svart-vitt behöver det ju inte vara.
På nivån att hästen skulle ha svårt att stå still efter ritten, jo det tycker jag är jättekonsigt. Jag skulle bli väldigt förfärad om någon av mina hästar hade betett sig så faktiskt.

Ja skulle ja säga, man vill se att en häst vill och tycker det är kul. Man vill se en häst som strävar framåt och tycker om det den gör. Samspel kan man ha även om hästen visar känslor och är exalterad för att den tycker det är kul. Harmoni, ja kanske, på det sättet att häst och ryttare är i samklang med varandra, dom är med på varandras noter.

Det är ju det här som förstör dressyren tycker jag, kontroll. Hela tiden ska vi ha kontroll över allt hästen gör och hur den rör sig och hur den uttrycker sig. Det förstör hästarna mentalt. Var Totilas tex harmonisk och nöjd med den fruktansvärda träningen han utsattes för? Var det en häst som mådde bra? Han stod ju stilla dock, och är det det som bedöms så antar jag att han i dina ögon var en välmående harmonisk individ? Eller en individ som gett upp och helt enkelt inte tar ett steg som ryttaren inte vill.

Dressyr ska inte handla om att vi kontrollerar hästarna, det handlar om att vi är med på varandras noter och är på tävlingsplasten ihop med varandra. Ryttaren ska dock under ritten vara såpass skicklig att den kan få all hästens energi att läggas på det dom gör.

Hästarna måste få ha personligheter och få uttrycka sig, dom ska tycka det är kul framför allt.

Det som det borde fokuseras på, som vi aldrig får se, är hur hästen är när den har landat lite efter tävlingen, i boxen sen. Är den fortfarande uppe i varv och den är svårhanterad osv så nej, då är det uppenbarligen ingen häst som mår bra i tävlingssammanhang. Men hur den är precis före eller efter en för dom stor prestation, det kan man inte gå på.

Eftersom ”stå stilla” är uppe i tråden igen, tycker ni att det är naturligt för hästen att stå stilla?

Jag har alltid tänkt att det är något jag tränar med mina hästar, att stå helt stilla. Naturligt tycker jag sällan eller aldrig att de står stilla?
Det kan ju bero på mig själv också, jag är naturligt sällan stilla utan det är något jag medvetet gör (blir stilla). T ex vid inkörning är det ett tydligt moment att träna på, och vid uppsittning och i program ridning (där hästen ska kunna stå helt stilla men vara beredd på aktivitet).

På nivån att hästen skulle ha svårt att stå still efter ritten, jo det tycker jag är jättekonsigt. Jag skulle bli väldigt förfärad om någon av mina hästar hade betett sig så faktiskt.
Nu verkar det väl inte som att det här med att stå still är något reellt problem för dressyrhästarna, utan mest var någon slags hypotetisk diskussion mestadels tagen ur luften.

• Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
37
· Visningar
746
Senast: fio
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka