GHS - dagens dressyr.

Någon som vet när den nya stickan ska börja användas?
Den verkar ju dock vara utformad så att den går att pressa igenom, men det borde iaf bli en viss skillnad till det bättre..
Jag är anti mot stickan för att om de pressar in stickan så kommer trycket på nosgrimman öka till oacceptabelt på underdelen, jag tycker en nosgrimma ska kontrolleras som så att man ska kunna se igenom-alltså under nosgrimman- när den lyfts från både nosrygg och under , på andra sidan- samtidigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag är anti mot stickan för att om de pressar in stickan så kommer trycket på nosgrimman öka till oacceptabelt på underdelen, jag tycker en nosgrimma ska kontrolleras som så att man ska kunna se igenom-alltså under nosgrimman- när den lyfts från både nosrygg och under , på andra sidan- samtidigt.
Allra enklast vore väl att ta bort nosgrimmorna från tävling i alla discipliner. Då finns ingen bedömning alls kvar att göra. Men ska vi ha nosgrimman kvar så föredrar jag ett bestämt mått, så det inte blir en subjektiv bedömning av en person som avgör om det är lagom eller för hårt.

Jag har hört maj, ska se om jag kan hitta uttalandet.
Men jag hittade också att FEI lagt ut fler filmer där den används:

https://inside.fei.org/fei/equine-welfare/examinations-controls-tools/fei-measuring-device

Såklart kan man diskutera mötet på verktyget, om det är tillräckligt lös nosgrimma, men vad som känns bra är att det verkar vara väldigt lätt att använda och tydligt. Det verkar inte kunna gå att ”trycka ihop” eller påverka så att en nosgrimma som är mer spänd kan ta sig igenom (ser ut att ha en lite trög yta med så man inte med våld kan få den igenom) och ser ut att vara nog stor för att inte vara micklig för stewarden att använda.
Jag har sett video på någon som stolt visar upp att hur nosgrimman är lagom spänd genom att använd det nya instrumentet, och personen pressade verkligen igenom stickan. Den är ju slät och avrundad + att läder är lite töjbart så det verkar gå att få igenom den genom att ta i, trots att nosgrimman är ganska hårt spänd.

Jag tycker det är toppen att de har ett objektivt mått men ser det mer som ett första steg på vägen..

Ja men sådana subjektiva mått funkar ju uppenbarligen inte alls.

Jag har sett video på någon som stolt visar upp att hur nosgrimman är lagom spänd genom att använd det nya instrumentet, och personen pressade verkligen igenom stickan. Den är ju slät och avrundad + att läder är lite töjbart så det verkar gå att få igenom den genom att ta i, trots att nosgrimman är ganska hårt spänd.

Jag tycker det är toppen att de har ett objektivt mått men ser det mer som ett första steg på vägen..
Så resonerar jag med, det är bra med ett första objektivt verktyg som alla måste förhålla sig till oavsett om de är okända eller sportens största världsstjärnor. Och det minskar trycket på steward och domare med, antingen klarar man mätningen eller inte. Klarar man inte mätningen är man diskad och får gult kort. Svart eller vitt liksom.

Nu ville du ju ha tips på vad jag uppfattar som en problematik med en frustrerad och stressad häst.

Att en häst kan stå still i transporten, uppbunden, med hovslagaren, osv betyder inte att den per automatik är ok i alla andra situationer. Den har bara blivit väl förberedd för dessa situationer och fått rutin på det.

Att din häst blir frustrerad och stressad på uteritter i dom situationer du beskriver är ju fullt naturligt för ett bytesdjur med stark flyktinstinkt. Den är frustrerad och vill fly (springa fort) men känner sig hindrad av dig.

Om du inte har problem med det så är det väl bara att stå ut? Jag tror inte att din häst tar allvarlig skada av det, eller att den lider. Så länge du inte behöver sätta på skarpa bett och hålla hårt för att få kontroll, så är det helt enkelt bara ett problem som du står ut med.

Själv skulle jag dock identifiera det som en "fnurra på tråden", ett hål i grunden. Något jag skulle vilja hjälpa hästen med. Av samma anledning som förberedelse och acceptans av lastning och transporter, kunna stå uppbunden, tillåta hovslagare, veterinärer, mm.

Inte av prestige, utan för hästens skull eftersom jag kommer utsätta den för detta och inte vill behöva ta i och hålla tillbaks en häst som jag skolar till lätthet och harmoni.
Kan ju vara så att vi tolkar hästens beteende på olika sätt.
Det är såklart omöjligt för dig att veta exakt vad min häst tänker och känner vid uteritt när hon måste vänta in ett långsammare sällskap.
Du känner ju inte alls hästen. Har aldrig träffat henne i verkligheten, aldrig hanterat henne och aldrig ridit henne och kan bara gissa dig till saker.
Jag har haft henne i åtta år och känner henne väl.
För mig är det viktigt att ge mina hästar ett så bra liv som möjligt. Det innebär att de går i stora hagar i minst 10-12 timmar, fri tillgång på bra hösilage, stora boxar med rejält med halm, varierad ridning och träning så att de är i såpass bra form att jag inte behöver begränsa grovfodergivan. ( Att inte få utlopp för tuggbehovet skapar också stress och frustration)
Minst fyra månader varje år går de på helt fantastiska beten dygnet runt. Platina rids och tränas även under denna säsong.
Det som skulle vara ännu bättre skulle vara om jag kunde lägga vantarna på lösdriften som ligger i anslutning till vårt stall men tror tyvärr inte att hon som har den nu släpper ifrån sig den i första taget.😂

Annars tycker jag att mina hästar får möjlighet att leva ett så hästvänligt liv som möjligt.
Men jag anser att hästar har olika personligheter. Om jag jämför Hedwig och Platina som i princip bara ridits och hanterats av mig sen de var tre så är de väldigt olika. Hedwig var otroligt stabil och klok redan som treåring även om hon var väldigt vaken och energisk. Platina var fladdrig, otålig och nervig och en utmaning som hette duga. Men ändå snäll som få.
Har ofta fått kommentaren under åren "att du står ut", " skulle ha sålt henne för länge sedan", " hur kan du ha sånt tålamod" etc
Allting med henne tar tre gånger så lång tid som med tex Hedwig. Att hon fortfarande blir less om hon måste stå still mer än någon minut efter galopp i skogen kan jag stå ut med. Bråkar inte med henne om det utan skrittar lite fram o tillbaka medan vi väntar in de andra.

Men alltså, varför kan hästen inte stå still är frågan du bör ställa.

Att inte kunna stå still är ett SYMPTOM på att hästen är frustrerad/stressad och vill fly.

Varför vill en dressyrhäst fly från dressyrarbetet? Varför är den frustrerad?
Ja, och det kan vara av positiva anledningar också, inte bara negativa anledningar. Och vadå fly från dressyrarbetet? Efter och innan tävling ville alltså Glamourdale fly av rädsla och ångest bort från folk och tävlingen? För det är inte den energin jag sett han utstråla riktigt..

Och oavsett häst, någon som beskriver det som du beskriver borde dom stryka bort för en häst som mår så dåligt ska inte befinna sig på en tävlingsplats. Däremot en häst som är hög på adrenalin och är taggad på att ta i, det är en annan sak.

Jag ser det inte som något positivt att sträva efter att målet är att hästarna gör exakt vad vi vill när vi vill utan att visa känslor. Det viktigaste är att dom respekterar och lyssnar till oss och gör sitt bästa när det gäller att hantera sin egen energi. Sen om dom behöver takta litegrann eller vad dom nu behöver, det bör dom få. Det är som sagt en personlighetsgrej mycket hur en häst agerar.

Ska man gå på det du säger får alltså hästar inte visa någonting oavsett om det beror på glädje eller smärta, för man får inte glömma att trycker man tillbaka eller tillrättavisar en häst som har glädjesymptom tex så påverkar det också huruvida den sen vill eller känner att den kan visa missnöje eller har ont. Lydnad till perfektion är ingenting man bör eftersträva.

Senast ändrad:
Är det prestige igen nu @ginnies?

Nej jag tävlar inte på toppnivå, har aldrig haft den ambitionen heller.

Jag är problemlösare. Jag har under mina 40+ år med hästar hjälp massor av hästar med människoproblem och trauman.

En del problem har jag orsakat själv också. Det ger insikt. Det handlar inte om prestige. Det handlar om att (vilja) se problemen och göra något åt dom.

Ett problem är inget alkvarligt prestigefyllt bara en möjlighet till förändring. Men man måste se och acceptera problemet först.
Men det handlar väl inte om prestige?
För mig handlar det om att man får en bredare kunskap och förståelse ju högre man utbildat en häst/hästar.
Att hantera och rida en häst på en tävlingsplats är en helt annan sak än att hantera den hemma.
Jag har själv bara utbildat och tävlat en häst upp till msv-A. Det gör att jag förstår hur svårt det faktiskt är och uppenbarligen per automatik inte innebär att man lyckas med nästa häst. I synnerhet inte när de är som natt och dag.
Jag har också hela tiden tagit hjälp av olika tränare.

Eftersom jag inte alls känner dig så blir jag såklart nyfiken om du kanske har utbildat och tävlat ett helt gäng upp till svår klass.
Att du kanske arbetar dina hästar som Tristan Tucker som är en briljant ryttare samtidigt som han verkar otroligt skicklig i problemlösning.
Tänkte om du hade typ någon sådan film.

Jag måste betona att jag tycker ritterna på banan, uppvisningen, ska vara harmonisk och rolig för både ryttare och häst. Det ska vara ett samarbete och all energi ska vara koncentrerad för uppgiften. Före och efter ritten däremot ska hästen få kunna hantera energin som kan komma av den situationen.

Det ska inte göra någonting att hästen taktar lite eller inte kan stå helt stilla, det som säger huruvida det är en häst som mår dåligt eller inte är personligheten hos hästen och vi här känner förmodligen inte dom här hästarna och kan inte döma hur dom mår rakt av på det sättet.

Min häst var lugn och tom på energi en gång under sitt liv under dom 10 åren jag hade honom och det var när han var konvalescent och stod på boxvila ett par månader. Allt det här beteendet som kom av glädje som i att vara framåt och vara otålig och inte vilja stå still tex i gången försvann. Han ville i normala fall inte stå och mysa i stallgången innan jag ridit alls för han ville iväg, under konvalescenten bara stod han där rätt upp och ner för det fanns för honom ingenting kul som väntade. Var det en harmonisk välmående häst för att han stod still? Nej det var det inte, för hans personlighet var inte sådan. Han var allert glad och framåt och gosa och ta det lugnt osv kunde man göra efter ridningen, eller vad det nu vad vi skulle göra.

Jaa hästar som inte är stressade och frustrerade har inga problem med att stå still. Inte uppbundna, med hovslagare och veterinärer, inte i transporten.

Är det prestige som gör att ni förnekar stress- och frustreringssymptom i ridsituationer?

Ingen prestige alls från min sida. Min häst har överlag inga problem att stå still.

Däremot håller jag inte alls med om att det alltid handlar om stress och flykt. Inte heller att hästar springer för att de vill fly.

Var inte tanken att stickan bara ska glida igenom utan att behöva pressas? Läder är ju töjbart. Det var väl därför dom gjort stickan mindre?

Ingen prestige alls från min sida. Min häst har överlag inga problem att stå still.

Däremot håller jag inte alls med om att det alltid handlar om stress och flykt. Inte heller att hästar springer för att de vill fly.
Nej en del springer för att de vill jaga hare..🙈
Den stackars haren som bara ville vänslas med en annan hare blev nog väldigt stressad däremot.🫨🙈🤣

Nej en del springer för att de vill jaga hare..🙈
Den stackars haren som bara ville vänslas med en annan hare blev nog väldigt stressad däremot.🫨🙈🤣

Underbart 😂
Stackars haren 😆

Det låter väldigt sorgligt att ha hästar som bara springer om de är rädda/spända och vill fly.
Våra tre springer dagligen i full fart från ena änden av sin 4 ha stora hage till den andra, de bockar, brallar och busar. Glada och lycklig hästar 😍

Underbart 😂
Stackars haren 😆

Det låter väldigt sorgligt att ha hästar som bara springer om de är rädda/spända och vill fly.
Våra tre springer dagligen i full fart från ena änden av sin 4 ha stora hage till den andra, de bockar, brallar och busar. Glada och lycklig hästar 😍
Våra också..mest jag som står så här:->😨🙈🫨🙈😱🤯😂
"Bryt inga ben nu för faan"

Jag fattar fortfarande inte egentligen vad tråden handlar om men mina reflektioner kan jag återge.

En viss anspänning måste hästen ha för att klara av att prestera. Det är svårt om den ska vara lealös utan någon spänning alls.

En förväntan hos hästen kan ju inte vara samma grej som att hästen är stressad. Iallafall jag skiljer på båda. En häst som är stressad är ju svårare att nå och kommunicera med medan en förväntansfull häst är redo! Även om båda individerna har förhöjda stressnivåer.
Jag har rätt mkt tävlingsrutin på både hög och låg nivå och det är stor skillnad på hur olika hästar tar sig an uppgiften.

Vissa hästar har varit klockrena från dag 1 och vissa hästar inte ens efter 7 år. Det har inte alltid med träning, förberedelser whatever att göra. Man får inte glömma att hästar ÄR olika och har olika personligheter.

Jag tycker nog hästar är rätt bra på att visa vad dom vill och inte om man vill lyssna på det. Jag tycker även det har gått åt rätt håll med vissa undantag. Tex fuxen som startade i Basel kan man ju fundera över om det är etiskt korrekt att en sådan häst ska få lov att tävla. Det hade ju inte gått med en hopp eller ft häst för du hade redan varit död som ryttare på en sådan individ.

Jag har suttit på flera hästar som verkligen tycker det är roligt att vara på tävling och jag har suttit på hästar som inte tycker det och det har inget med att göra om dom kan stå still eller inte. Det är ju bara brist på träning för att man inte tycker det är viktigt helt enkelt. Jag har dock aldrig stött på en häst som verkligen inte kan stå still. Jag tränar inte det så mkt men mina står ju still när jag säger till dom.

Hästar lever i nuet och så länge deras grundläggande behov är uppfyllda utesluter inte jag att dom kan gilla att göra andra saker oxå som att tävla och träna. Det är ju hemskt med de som står själva i en box eller ruta och jag tror det blir svårt om inte omöjligt att göra en happy athlete av en sådan individ oavsett gren.

Jag fattar fortfarande inte egentligen vad tråden handlar om men mina reflektioner kan jag återge.

En viss anspänning måste hästen ha för att klara av att prestera. Det är svårt om den ska vara lealös utan någon spänning alls.

En förväntan hos hästen kan ju inte vara samma grej som att hästen är stressad. Iallafall jag skiljer på båda. En häst som är stressad är ju svårare att nå och kommunicera med medan en förväntansfull häst är redo! Även om båda individerna har förhöjda stressnivåer.
Jag har rätt mkt tävlingsrutin på både hög och låg nivå och det är stor skillnad på hur olika hästar tar sig an uppgiften.

Vissa hästar har varit klockrena från dag 1 och vissa hästar inte ens efter 7 år. Det har inte alltid med träning, förberedelser whatever att göra. Man får inte glömma att hästar ÄR olika och har olika personligheter.

Jag tycker nog hästar är rätt bra på att visa vad dom vill och inte om man vill lyssna på det. Jag tycker även det har gått åt rätt håll med vissa undantag. Tex fuxen som startade i Basel kan man ju fundera över om det är etiskt korrekt att en sådan häst ska få lov att tävla. Det hade ju inte gått med en hopp eller ft häst för du hade redan varit död som ryttare på en sådan individ.

Jag har suttit på flera hästar som verkligen tycker det är roligt att vara på tävling och jag har suttit på hästar som inte tycker det och det har inget med att göra om dom kan stå still eller inte. Det är ju bara brist på träning för att man inte tycker det är viktigt helt enkelt. Jag har dock aldrig stött på en häst som verkligen inte kan stå still. Jag tränar inte det så mkt men mina står ju still när jag säger till dom.

Hästar lever i nuet och så länge deras grundläggande behov är uppfyllda utesluter inte jag att dom kan gilla att göra andra saker oxå som att tävla och träna. Det är ju hemskt med de som står själva i en box eller ruta och jag tror det blir svårt om inte omöjligt att göra en happy athlete av en sådan individ oavsett gren.
Ja alltså fatta när jag dammade av Hedwig för två år sedan och stoppade in henne i div 3 laget.🤣
Så jäkla nöjd när jag plötsligt badade och knoppade henne. Sprang in i släpet, taktade hela vägen till framridningen. Travade runt där med sådan stuns i steget att jag fan knappt kunde sitta. Taktade hela vägen bort till tävlingsbanan med spetsade öron. Väl där inne satt jag bara o styrde medan hon susade runt helt överlycklig. Fick torka bort farttårarna när vi var klara.🤣
Vann på 76%🩷

Bifogade filer

• IMG_4430.webp
    IMG_4430.webp
    82 KB · Visningar: 46

Undrar vad det var för dåre som hoppade fram på 1.60 hinder med graman?? Intressant att publiken visade att dom inte ville se vissa ryttare genom att vissla? Vilka var dessa ryttare? Jag såg inte dressyren.

I hoppningen betyder visslingar iallafall att ryttaren måste rida fortare för att inte få tidsfel om det är en grundomgång eller rida fortare i omhoppningen för att kunna vinna. Men det får man ju hoppas att den här gruppen hade koll på :crazy:

"The negative is that sections of the audience showed there are some riders they didn’t want to look at. You could hear it [some combinations were whistled] in the arena".

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
37
· Visningar
746
Senast: fio
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka