Nu ville du ju ha tips på vad jag uppfattar som en problematik med en frustrerad och stressad häst.
Att en häst kan stå still i transporten, uppbunden, med hovslagaren, osv betyder inte att den per automatik är ok i alla andra situationer. Den har bara blivit väl förberedd för dessa situationer och fått rutin på det.
Att din häst blir frustrerad och stressad på uteritter i dom situationer du beskriver är ju fullt naturligt för ett bytesdjur med stark flyktinstinkt. Den är frustrerad och vill fly (springa fort) men känner sig hindrad av dig.
Om du inte har problem med det så är det väl bara att stå ut? Jag tror inte att din häst tar allvarlig skada av det, eller att den lider. Så länge du inte behöver sätta på skarpa bett och hålla hårt för att få kontroll, så är det helt enkelt bara ett problem som du står ut med.
Själv skulle jag dock identifiera det som en "fnurra på tråden", ett hål i grunden. Något jag skulle vilja hjälpa hästen med. Av samma anledning som förberedelse och acceptans av lastning och transporter, kunna stå uppbunden, tillåta hovslagare, veterinärer, mm.
Inte av prestige, utan för hästens skull eftersom jag kommer utsätta den för detta och inte vill behöva ta i och hålla tillbaks en häst som jag skolar till lätthet och harmoni.
Kan ju vara så att vi tolkar hästens beteende på olika sätt.
Det är såklart omöjligt för dig att veta exakt vad min häst tänker och känner vid uteritt när hon måste vänta in ett långsammare sällskap.
Du känner ju inte alls hästen. Har aldrig träffat henne i verkligheten, aldrig hanterat henne och aldrig ridit henne och kan bara gissa dig till saker.
Jag har haft henne i åtta år och känner henne väl.
För mig är det viktigt att ge mina hästar ett så bra liv som möjligt. Det innebär att de går i stora hagar i minst 10-12 timmar, fri tillgång på bra hösilage, stora boxar med rejält med halm, varierad ridning och träning så att de är i såpass bra form att jag inte behöver begränsa grovfodergivan. ( Att inte få utlopp för tuggbehovet skapar också stress och frustration)
Minst fyra månader varje år går de på helt fantastiska beten dygnet runt. Platina rids och tränas även under denna säsong.
Det som skulle vara ännu bättre skulle vara om jag kunde lägga vantarna på lösdriften som ligger i anslutning till vårt stall men tror tyvärr inte att hon som har den nu släpper ifrån sig den i första taget.
Annars tycker jag att mina hästar får möjlighet att leva ett så hästvänligt liv som möjligt.
Men jag anser att hästar har olika personligheter. Om jag jämför Hedwig och Platina som i princip bara ridits och hanterats av mig sen de var tre så är de väldigt olika. Hedwig var otroligt stabil och klok redan som treåring även om hon var väldigt vaken och energisk. Platina var fladdrig, otålig och nervig och en utmaning som hette duga. Men ändå snäll som få.
Har ofta fått kommentaren under åren "att du står ut", " skulle ha sålt henne för länge sedan", " hur kan du ha sånt tålamod" etc
Allting med henne tar tre gånger så lång tid som med tex Hedwig. Att hon fortfarande blir less om hon måste stå still mer än någon minut efter galopp i skogen kan jag stå ut med. Bråkar inte med henne om det utan skrittar lite fram o tillbaka medan vi väntar in de andra.