GHS - dagens dressyr.

Någon som var lugn på prisutdelningar och kunde skritta ut från banan på helt långa tyglar under dundrande applåder var ju Totilas när Edward Gaal red honom. Han kunde stå still oxå utan problem.

Här får man se efteråt när Edward väntat in poängen på framridningen och folk kommer fram och kramar honom. Inga problem att vifta runt, han står så lugnt och stilla så. Totilas var bara 9 år här och dom var ju bara ett ekipage 1 år till efter detta. Detta var 2009 när han slagit världsrekordet. Man får nästan en chock för hästens huvud är inzoomat ganska mkt och det är man inte van vid att få se längre. 🤭 Man kan hoppa till slutet om man inte vill se ritten. Det är reklam mitt i oxå tyvärr.

Eftersom jag inte fått svar på vad jag skrivit med lugn före och efter så får väl detta vara just det, om det var så det var menat med lugn före och efter.

Jag vet att det är en dressyrtråd, men känns som både hopp och ft hästar inte blir så spända under prisutelningar och även de är ju taggade till tusen under ritterna, även ft hoppningen men jag har inte sett samma problematik där?

Jag vet att det är en dressyrtråd, men känns som både hopp och ft hästar inte blir så spända under prisutelningar och även de är ju taggade till tusen under ritterna, även ft hoppningen men jag har inte sett samma problematik där?
Många ryttare byter hästar under prisutdelning just för att de blir stressade All In var ju ett sådant exempel. Under em i Göteborg ex var han bara med på medaljutdelningen.

Att hantera spänning och exalterande känsla är inte lika med att stå stilla. Att stå still är liksom inte lika med att hästen har förtroende och respekt. Det betyder bara att den kan stå still, det säger inte någonting om nåt annat. Det är mycket energi, adrenalin och (förhoppningsvis glädje) det handlar om och som hästar hanterar på olika sätt och bör få göra det.

Jag har sett många många hästar som saknar förtroende som stått stilla som stenar, det är verkligen inte lika med att dom är okej med något eller har full respekt och upplever välbehag för vad som pågår.
Men alltså, varför kan hästen inte stå still är frågan du bör ställa.

Att inte kunna stå still är ett SYMPTOM på att hästen är frustrerad/stressad och vill fly.

Varför vill en dressyrhäst fly från dressyrarbetet? Varför är den frustrerad?

Hon står still och är avspänd i släpet, på gången, i boxen, hos veterinären, bättre o bättre i halterna på banan, i hagen när jag kommer och gosar med henne.
Men inte om jag måste vänta in en annan långsam häst/hästar på uteritter efter att vi galopperat.
Det är egentligen inget problem och jag ser det inte som att hon är stressad utan mer otålig.
Hon skrittar ifrån de allra flesta och kan vara artig och lugnt vänta in långsamma hästar innan vi travat och galopperat.
Men när man fått vänta in de som inte har hennes skritt fem- sex gånger och hon själv mest tipsar om att galopp är bästa gångarten så fort man tar tyglarna ledsnar hon och tycker väl.."skit i de där som inte orkar hänga med"
Hon har en helt annan personlighet än min gamla som även om hon också var/är en häst med mycket energi utan problem kunde vänta in långsamma hästar.
Nu ville du ju ha tips på vad jag uppfattar som en problematik med en frustrerad och stressad häst.

Att en häst kan stå still i transporten, uppbunden, med hovslagaren, osv betyder inte att den per automatik är ok i alla andra situationer. Den har bara blivit väl förberedd för dessa situationer och fått rutin på det.

Att din häst blir frustrerad och stressad på uteritter i dom situationer du beskriver är ju fullt naturligt för ett bytesdjur med stark flyktinstinkt. Den är frustrerad och vill fly (springa fort) men känner sig hindrad av dig.

Om du inte har problem med det så är det väl bara att stå ut? Jag tror inte att din häst tar allvarlig skada av det, eller att den lider. Så länge du inte behöver sätta på skarpa bett och hålla hårt för att få kontroll, så är det helt enkelt bara ett problem som du står ut med.

Själv skulle jag dock identifiera det som en "fnurra på tråden", ett hål i grunden. Något jag skulle vilja hjälpa hästen med. Av samma anledning som förberedelse och acceptans av lastning och transporter, kunna stå uppbunden, tillåta hovslagare, veterinärer, mm.

Inte av prestige, utan för hästens skull eftersom jag kommer utsätta den för detta och inte vill behöva ta i och hålla tillbaks en häst som jag skolar till lätthet och harmoni.

Handlade det inte om Glamourdale från början? Han är ju hingst så man kanske tar det säkra före det osäkra, var ju därför jag la in länken från hippson. Eller vad handlar det om nu?
Det är möjligt att Glamourdale utlöste diskussionen, men ganska tidigt började argumenten handla om stress och problem med stillastående hästar vid kontroll principiellt.

Jag vet inte hur vanlig den problematiken är, men utifrån argumenten här inne så verkar det vara vanligt förekommande.

Jag fattar verkligen inte heller @Fiador
Du menar alltså att alla hästar som inte kan stå still är stressade och vill fly?
Jaa hästar som inte är stressade och frustrerade har inga problem med att stå still. Inte uppbundna, med hovslagare och veterinärer, inte i transporten.

Är det prestige som gör att ni förnekar stress- och frustreringssymptom i ridsituationer?

Precis och
Många ryttare byter hästar under prisutdelning just för att de blir stressade All In var ju ett sådant exempel. Under em i Göteborg ex var han bara med på medaljutdelningen.
Precis och hoppryttare har för det mesta lite andra hästar att välja mellan , Anky bytte ju ut skenande salinero mot typ nån vakt eller paradhäst minns inte riktigt, och tror de höll i den också.

• Haha
Reactions: fio
Den stress och frustrering en häst kan känna/uppvisa är inte en energi jag vill ha i dressyrarbetet. Den är negativ och i längden skadlig. Den är ett symptom på att hästen inte är ok med situationen.

Varför skulle någon ryttare (eller häst) vilja ha det så?

Samtidig, för att komma nån vart, måste vi höja ribban och utsätta hästen för pressen. Då behöver man verktyg för att hjälpa hästen tillbaks till harmonin igen.

Approach and retreat. Höja ribban (utmana) och sen gå tillbaks till det kända. Stegvis, lugn och metodiskt. Då känner sig hästen fri inom comfortzone och tappar inte huvudet (vill fly) så snart ribban höjs. Den lär sig känna igen ett mönster och vet att det snart är över. Den behöver inte fly.

Men det här anammar ni väl redan? Det är ju samma metod som när man vänjer in hästen på allt annat?

För inte binder ni väl upp era hästar så får dom stå där och slita och dra tills dom ger upp? Eller tvingar/piskar på hästen på transporten och stänger luckan så får dom stå där tills dom gett upp?

DET är att kuva en häst.

En häst är en häst och ett bytesdjur med stark flyktinstinkt även i dressyrarbetet. Den behöver även där stegvis acceptans. Och även där behöver den förståelse för sin natur och sina instinkter.

Jaa hästar som inte är stressade och frustrerade har inga problem med att stå still. Inte uppbundna, med hovslagare och veterinärer, inte i transporten.
Fast det där stämmer ju inte. Om du aldrig sett en häst som inte velat stå still av andra anledningar så undrar jag mest vad du träffat för hästar?
Nu smög du ju dock in frustration i det hela, vilket är något helt annat.
Är det prestige som gör att ni förnekar stress- och frustreringssymptom i ridsituationer?
Nej, snarare att det är svårt att förstå vad vi ens diskuterar.

Du kommer inte få något svar för det finns inget att visa .
Är det prestige igen nu @ginnies?

Nej jag tävlar inte på toppnivå, har aldrig haft den ambitionen heller.

Jag är problemlösare. Jag har under mina 40+ år med hästar hjälp massor av hästar med människoproblem och trauman.

En del problem har jag orsakat själv också. Det ger insikt. Det handlar inte om prestige. Det handlar om att (vilja) se problemen och göra något åt dom.

Ett problem är inget alkvarligt prestigefyllt bara en möjlighet till förändring. Men man måste se och acceptera problemet först.

Fast det där stämmer ju inte. Om du aldrig sett en häst som inte velat stå still av andra anledningar så undrar jag mest vad du träffat för hästar?
Nu smög du ju dock in frustration i det hela, vilket är något helt annat.

Nej, snarare att det är svårt att förstå vad vi ens diskuterar.
Nej jag tror du försatt dig själv i en återvändsgränd.

Vi diskuterar ju hästar som INTE VILL stå still fast vi ber dom, på toppnivå under dressyrtävling dessutom. Och under ganska enkla förhållanden utan krav på prestation.

Förklara du istället varför en häst INTE KAN stå still efter ritt, på dressyrtävling på toppnivå, där stress och frustrering inte är orsaken?

Men jag måste, trots att jag gett upp denna diskussion, ändå fastslå några saker:

- det har INTE rapporterats några problem med att göra kontrollerna efter ritterna från denna tävling (och vad jag vet inte från någon annan tävling heller?)

- OM hästen inte skulle klara av att göra kontrollen efter tävling så diskas ekipaget. Man kan inte ”slippa” vare sig utrustnings- eller doping kontroll.
Jag har något vagt minne om någon häst på lägre internationell nivå som diskats av den anledningen och vet att det var någon hopp ponny i Sverige tror jag som inte gick att sticka för dopingkontroll men annars förekommer det i princip inte heller.

- vad som faktiskt HAR diskuterats vid utrustningskontrollen som försvårar den för stewards är att det är svårt att kontrollera nosgrimman för att hästarna TUGGAR. Och ja, tuggandet är säkert stress relaterat men att tugga är inte att inte kunna stå stilla.

Kan vi inte släppa det där med om de kan stå stilla eller inte i olika situationer?
Är det inte bättre att diskutera ridningen, hanteringen av hästarna, om och hur prisutdelningar borde se ut för att vara hästvänliga eller det orimliga i att flyga hästar runt världen för att tävla med dem?
Till och med frackens utseende eller om ryttarna ska vara sminkade är rimligare att diskutera, för att alla kan se film och bild på det, än att diskutera något som vad vi vet aldrig har hänt och som vi framförallt inte kan titta på och jämföra vad vi tycker om?

Så himla trist var denna tråd hamnade, jag tyckte det var bra diskussioner om hur ridningen på banan var och där vi kunde möta och utmana varandras tankar om Kittel vs Lyle vs Frye och hur vi resonerade kring varför de red som de gjorde och hur det bedömdes. Önskar så att jag hade slutat engagera mig när jag tyckte det barkade iväg för nu känns det mest som att jag bidragit till att vi distanserar oss mer och mer från varandra i skyttegravarna igen 👎

Är det prestige igen nu @ginnies?

Nej jag tävlar inte på toppnivå, har aldrig haft den ambitionen heller.
Nu är det väl ingen som trott eller menat på att du insinuerar att du tävlat på toppnivå, men det blir svårt att få trovärdig substans i det du skriver vad gäller lösningar i vad som du nu har fört in diskussionen på , spända hästar som inte kan stå still i en tråd om internationell dressyr, när du knappt tävlat alls och det på den lägsta nivån. Inget fel i det , man väljer själv sin vilja o efter förmåga o häst. Men som @Hedwig efterfrågade, nog måste du ha något att visa ? annars blir det iaf för mig som nån talibantangentsryttare som - det kvittar om något blir bättre eller t.o.m. är bra- alltid rackar ner som här på eliten och inte har egentligen nån förmåga att se något som är bra utom sin egen ridning och hantering av hästar. Det är därför det undras just för att du framhäver dig själv i en bättre dager än de flesta andra. Jag hör ju till dem som anser hästen temperament och även spändhet beror till stor del på avel alltså härstamning och i det en ibland

Nej jag tror du försatt dig själv i en återvändsgränd.

Vi diskuterar ju hästar som INTE VILL stå still fast vi ber dom, på toppnivå under dressyrtävling dessutom. Och under ganska enkla förhållanden utan krav på prestation.

Förklara du istället varför en häst INTE KAN stå still efter ritt, på dressyrtävling på toppnivå, där stress och frustrering inte är orsaken?
Nu förstår jag visserligen inte om vi pratar om något som är ett faktiskt problem, eller om det här är helt hypotetiskt? Men det har ju redan (klokt) uttryckts i tråden att OM någon nu har svårt att stå still så kan det vara för att de precis innan genomfört en rejäl styrkeprestation + säkerligen kan vara taggade från situationen. Hästar kan också ha ett adrenalinpåslag i en sådan situation som inte behöver betyda att de varit rädda eller upplever negativ stress.

Åter till reella problem. Ett enormt problem är ju hur FEI tar sig an utrustningskontrollen där funktionärerna släpper igenom tokspända nosgrimmor bara för att de till slut lyckas klämma in ett finger på sidan..

Någon som vet när den nya stickan ska börja användas?
Den verkar ju dock vara utformad så att den går att pressa igenom, men det borde iaf bli en viss skillnad till det bättre..

Åter till reella problem. Ett enormt problem är ju hur FEI tar sig an utrustningskontrollen där funktionärerna släpper igenom tokspända nosgrimmor bara för att de till slut lyckas klämma in ett finger på sidan..

Någon som vet när den nya stickan ska börja användas?
Den verkar ju dock vara utformad så att den går att pressa igenom, men det borde iaf bli en viss skillnad till det bättre..

Jag har hört maj, ska se om jag kan hitta uttalandet.
Men jag hittade också att FEI lagt ut fler filmer där den används:

https://inside.fei.org/fei/equine-welfare/examinations-controls-tools/fei-measuring-device

Såklart kan man diskutera mötet på verktyget, om det är tillräckligt lös nosgrimma, men vad som känns bra är att det verkar vara väldigt lätt att använda och tydligt. Det verkar inte kunna gå att ”trycka ihop” eller påverka så att en nosgrimma som är mer spänd kan ta sig igenom (ser ut att ha en lite trög yta med så man inte med våld kan få den igenom) och ser ut att vara nog stor för att inte vara micklig för stewarden att använda.

Här fanns det:
https://inside.fei.org/system/files...ols-Clean-17Feb2025-With Discipline logos.pdf

IMG_2302.webp

Dock behöver inte alla hästar kontrolleras, om inte alla hästar kontrolleras kan hästar väljas ”randomly and/or targeted”. Står ingen andel som måste kontrolleras i denna bilaga.
Just nu kontrolleras väl alla hästar efter t ex WC finalen? Medan det på svenska tävlingar är 5%?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
37
· Visningar
746
Senast: fio
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka