GHS - dagens dressyr.

Två av hästarna på prisutdelningen i küren hade väldigt svårt att stå still, värst var Glamourdale.
Absolut, men diskussionen var att de inte stod stilla (30 sekunder efter ritten) så att kontroll av bett, nosgrimma och sidor skulle kunna göras efter ritten. Eller så förstod jag att diskussionen var men det var tydligen inte om det heller utan om att det kunde ha varit så att de inte stod stilla och vad det i sin tur kunde ha betytt (om jag förstod rätt denna gången).

Två av hästarna på prisutdelningen i küren hade väldigt svårt att stå still, värst var Glamourdale.
Fast nu när jag kikade på prisutdelningen (jag slutade kolla när sändningen slutade på SVT) så visar det sig att Glamourdale inte var med på prisutdelningen?
Han var med och spänd under ärevarvet, men accepterade sin ryttares hjälper och sprang snällt runt medan hon gjorde high fives med publiken och skrittade sedan (relativt avspänt) ut.

Antagligen hade han inte stått stilla om han varit med, men det blir ju också en teoretisk fundering. Total Hope var däremot med, och väldigt spänd och missnöjd.

Jaja, det har väl ingen betydelse och ni diskuterar kanske mer ”generellt” och inte specifikt medan jag hade uppfattat det som att vi diskuterade något vi alla kunde se och tolka på olika sätt beroende på våra tidigare erfarenheter. Så menar inte att jag hade rätt heller, visade sig bara att vi pratade om olika saker?

Och mycket klokt har väl redan blivit sagt i denna tråd så det är kanske dags att den får vandra mot arkivering istället.

Absolut, men diskussionen var att de inte stod stilla (30 sekunder efter ritten) så att kontroll av bett, nosgrimma och sidor skulle kunna göras efter ritten. Eller så förstod jag att diskussionen var men det var tydligen inte om det heller utan om att det kunde ha varit så att de inte stod stilla och vad det i sin tur kunde ha betytt (om jag förstod rätt denna gången).
Men alltså, jag diskuterar argumenten som kommit upp här i tråden om att hur hästar beter sig på besiktning/kontroll "utanför banan" inte är relevant för bedömningen på banan 30 sekunder tidigare.

Hur svårt kan det vara?

Jag argumenterar för varför det BORDE ha betydelse och bedömas eftersom det är RELEVANT för hur hästen mår direkt efter en ritt och är ett mått på den stress/frustrering den eventuellt upplevt under ritten.

Jag diskuterar alltså ingen specifik tävling eller specifik häst. Utan generellt/principiellt och med fokus på att det handlar om proffsen inom tävlingsgrenen dressyr.

En tävlingsgren vars syfte och mål är harmoni och samspel i momenten.

Fast nu när jag kikade på prisutdelningen (jag slutade kolla när sändningen slutade på SVT) så visar det sig att Glamourdale inte var med på prisutdelningen?
Han var med och spänd under ärevarvet, men accepterade sin ryttares hjälper och sprang snällt runt medan hon gjorde high fives med publiken och skrittade sedan (relativt avspänt) ut.

Antagligen hade han inte stått stilla om han varit med, men det blir ju också en teoretisk fundering. Total Hope var däremot med, och väldigt spänd och missnöjd.

Jaja, det har väl ingen betydelse och ni diskuterar kanske mer ”generellt” och inte specifikt medan jag hade uppfattat det som att vi diskuterade något vi alla kunde se och tolka på olika sätt beroende på våra tidigare erfarenheter. Så menar inte att jag hade rätt heller, visade sig bara att vi pratade om olika saker?

Och mycket klokt har väl redan blivit sagt i denna tråd så det är kanske dags att den får vandra mot arkivering istället.

Jag menar delen före dom ska stå på podiet, och innan ärevarvet. Jag såg hela på SVTplay, vet inte om det var saker som inte visades?

Men jag är helt ok med att vi bordlägger diskussionen till nästa event :).

Det jag skulle vilja se är det som fio skriver om, att hästarna kan vara lugna före OCH efter. Stress är stress, spelar ingen roll om den är "positiv" eller "negativ". Det är samma hormoner, adrenalin och kortisol. Det har samma effekt i kroppen ändå.

Och på högsta nivå vill åtminstone jag se högsta nivå på allt...

Men något nytt att diskutera är ju annars Tristan Tuckers nya unghästprogram! Han är ju väldigt mån om just det där med avslappning, och det verkar vara en stor del av bedömningen i det programmet.

Stress är stress, spelar ingen roll om den är "positiv" eller "negativ". Det är samma hormoner, adrenalin och kortisol. Det har samma effekt i kroppen ändå.
Vad baserar du det på? Finns det studier som undersökt hur hästar påverkas av olika stressvariabler?
Iaf på människa är det ju betydligt mer komplext än så, och jag har svårt att tro att det finns tydligare fynd på hästsidan.

Med detta resonemang skulle man ju anta att tex galopphästar, hopphästar och fälttävlanshästar far väldigt illa pga stress eftersom de har en hel del adrenalinpåslag vid träning och tävling.

Det jag skulle vilja se är det som fio skriver om, att hästarna kan vara lugna före OCH efter. Stress är stress, spelar ingen roll om den är "positiv" eller "negativ". Det är samma hormoner, adrenalin och kortisol. Det har samma effekt i kroppen ändå.

Fast man brukar väl skilja på positiv och negativ stress?

Jag menar delen före dom ska stå på podiet, och innan ärevarvet. Jag såg hela på SVTplay, vet inte om det var saker som inte visades?

Men jag är helt ok med att vi bordlägger diskussionen till nästa event :).

Och på högsta nivå vill åtminstone jag se högsta nivå på allt...

Men något nytt att diskutera är ju annars Tristan Tuckers nya unghästprogram! Han är ju väldigt mån om just det där med avslappning, och det verkar vara en stor del av bedömningen i det programmet.

Vad skrev jag? Jag minns inte? 🙈
Lugna före och efter vad?

Fast isåfall så får vi nog lägga ner allt som har med prestation och tävling och göra med hästarna, för stress är en naturlig del av livet. Det är inte bara dåligt med stress.

Fast isåfall så får vi nog lägga ner allt som har med prestation och tävling och göra med hästarna, för stress är en naturlig del av livet. Det är inte bara dåligt med stress.
Jag tänker att det beror på vad man menar med stress.

Stress som i hormoner som behövs för att vi ska hålla igång och bli motiverade, eller stress som i frustrering och oro när man tvingas till något man inte är redo för?

En galoppör som springer fort i ett löp har aktiverat sin flyktinstinkt och får utlopp för den stress det innebär genom att den just är fri att springa fort fort framåt.

En dressyrhäst som känner samma stress, får inte springa bort den stressen.

Därför behöver man utbilda den att mentalt klara av den press den känner så att den inte behöver springa bort ifrån den. Att den är i harmoni med miljön och momenten.
Då kan den faktiskt också stå still sen vid kontrollerna.

Jag tänker att det beror på vad man menar med stress.

Stress som i hormoner som behövs för att vi ska hålla igång och bli motiverade, eller stress som i frustrering och oro när man tvingas till något man inte är redo för?

En galoppör som springer fort i ett löp har aktiverat sin flyktinstinkt och får utlopp för den stress det innebär genom att den just är fri att springa fort fort framåt.

En dressyrhäst som känner samma stress, får inte springa bort den stressen.

Därför behöver man utbilda den att mentalt klara av den press den känner så att den inte behöver springa bort ifrån den. Att den är i harmoni med miljön och momenten.
Då kan den faktiskt också stå still sen vid kontrollerna.
Perosnlighet är också en stor del i hur en häst uppför sig och varför. Och den vill man inte trycka ner och trycka undan så att hästen blir en maskin som inte uttrycker sig eller rör sig när den inte "ska".

Perosnlighet är också en stor del i hur en häst uppför sig och varför. Och den vill man inte trycka ner och trycka undan så att hästen blir en maskin som inte uttrycker sig eller rör sig när den inte "ska".

Det är verkligen inte det som fiador beskriver. Vi snackar inte inlärd hjälplöshet, eftersom såna hästar känner stressen men visar den inte.

Utan att man faktiskt tränat till den punkt där hästen inte känner sig särskilt stressad av situationen. Där den känner sig trygg i sig själv och med sin människa, och helt enkelt tar det lugnt. Det är inte en personlighetsgrej, alla hästar kan ta det lugnt, när dom känner sig lugna.

Nej absolut det vill man inte. Men att inte kunna stå still är inte personlighet. Det är stress.

Känsliga, reaktiva och extroverta hästar har större behov avslappning och förtroende. Dom ställer större krav på sin människas/ryttares förmåga att hjälpa dom känna sig väl till mods med vad dom utsätts för.

Konsten är att använda verktygen och teknikerna/metoderna så att hästen känner sig fri och säker inom ramen för påfrestningen och begränsningen man utsätter den för.

Då är den i harmoni har inget behov av att fly. Då kan den stå still utan att vara kuvad.

Nej absolut det vill man inte. Men att inte kunna stå still är inte personlighet. Det är stress.

Känsliga, reaktiva och extroverta hästar har större behov avslappning och förtroende. Dom ställer större krav på sin människas/ryttares förmåga att hjälpa dom känna sig väl till mods med vad dom utsätts för.

Konsten är att använda verktygen och teknikerna/metoderna så att hästen känner sig fri och säker inom ramen för påfrestningen och begränsningen man utsätter den för.

Då är den i harmoni har inget behov av att fly. Då kan den stå still utan att vara kuvad.
Glädje och exaltering och adrenalin kan göra att hästar är lite uppe i varv, det är inget konstigt.

Det finns som sagt stress som negativt och det finns positiv som inte är något jag tycker man ska försöka få bort.

Ska man ha hästar som hela tiden står blickstilla så får man ju också skaffa den typen av personlighet. Alla hästar blir inte den här lugna harmoniska hästen som inte blir exalterad eller uppe i varv när det kommer till sådana saker som ger adrenalinkickar.

Stress påverkar negativt på psyke och kropp när den är hög konstant. Tex om hästen inte lugnar ner sig hemma eller i boxen efter tävlingen, det leder till negativitet och skadar. Att en häst för stunden är exalterad efter en stor bedrift och kraftansträngning ser jag inte som konstigt.

Jag skulle lägga ned denna diskussion egentligen för jag tycker inte alls den hänger ihop med var den började men jag fattar inte riktigt hur ni resonerar kring att hästen ska tränas att vara lugn och kunna stå stilla.
Eller jo jag förstår att det är smidigt om vi bara har hästar som är bra på det och tränar på det, men samtidigt vill vi ju gå ifrån att ha hästarna på spilta och inne 22 timmar per dygn och gå mer mot att hästar ska få behålla sina naturligt medfödda egenskaper där de går i flock, rör sig hela dygnet och tillåts reagera och agera på faror för att träna sin flyktinstinkt?

Hur resonerar ni kring dessa två delar?
Varför är det viktigt att träna hästen att stå stilla?
Jag förstår inte riktigt varför det är ett viktigt moment, och vad vi vinner i hästvälfärd med att fokusera på just detta?

Det är verkligen inte det som fiador beskriver. Vi snackar inte inlärd hjälplöshet, eftersom såna hästar känner stressen men visar den inte.

Utan att man faktiskt tränat till den punkt där hästen inte känner sig särskilt stressad av situationen. Där den känner sig trygg i sig själv och med sin människa, och helt enkelt tar det lugnt. Det är inte en personlighetsgrej, alla hästar kan ta det lugnt, när dom känner sig lugna.
Hur skulle du träna en häst som min ena som vid uteritter taggar igång en del. Framför allt efter att vi galopperat och hoppat naturhinder. Hon är positiv och glad men en känslig och reaktiv häst med otroligt mycket energi. Om jag av någon anledning gör halt står hon still en kort stund men börjar sen att trampa samt lättar fram.
Hon är inte rädd men igång i kroppen och vill fortsätta röra sig. Så fort jag låter henne gå skrittar hon glatt iväg på lång tygel.
Hon gör likadant när jag varit iväg på markarbete och hon måste vänta på sin tur.
Hon vill helst hoppa alla sina rundor på raken och ser inget skäl till att andra ska få hoppa sina rundor.

Asch, du håller på ,det kommer alltid finnas situationer som en häst inte är tränad för- jag säger- det är djur- oavsett träning så kan man aldrig ge garantier, tänker på Salinero i Achen som skenade ut från arenan, inte sprang utan skenade, men hästen va väl synnerligen otränad för sin uppgift kuvad och helt fel hanterad,eller också hände något som gjorde den hästen rädd i en viss situation.

Jag skulle lägga ned denna diskussion egentligen för jag tycker inte alls den hänger ihop med var den började men jag fattar inte riktigt hur ni resonerar kring att hästen ska tränas att vara lugn och kunna stå stilla.
Eller jo jag förstår att det är smidigt om vi bara har hästar som är bra på det och tränar på det, men samtidigt vill vi ju gå ifrån att ha hästarna på spilta och inne 22 timmar per dygn och gå mer mot att hästar ska få behålla sina naturligt medfödda egenskaper där de går i flock, rör sig hela dygnet och tillåts reagera och agera på faror för att träna sin flyktinstinkt?

Hur resonerar ni kring dessa två delar?
Varför är det viktigt att träna hästen att stå stilla?
Jag förstår inte riktigt varför det är ett viktigt moment, och vad vi vinner i hästvälfärd med att fokusera på just detta?
Platina står still och verkar avspänd i släpet, på gången, i boxen, hos veterinären, bättre o bättre i halterna på banan, i hagen när jag kommer och gosar med henne.
Men inte om jag måste vänta in en annan häst på uteritter efter att vi galopperat.
Tror inte hon lider så mycket.🤣

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
41
· Visningar
798
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka