Get som stångas, vad göra????

Emmahpemma

Trådstartare
inte min get, den är inneboende i stallet där jag har hästen, och ägaren bryr sej inte nämnvärt om geten, utan det är vi i stallet som tar hand om den.
Han, (ja vi tror iallafall att det är en han) vill ju ha sällskap, men ägaren har sagt "jag ska skaffa fler getter" sen i december och inget händer, så getstackaren får nöja sej med hästarna och kaninen så länge.

Men nu till frågan, VAD gör man, hur ska man få getuslingen att förstå att man stångas INTE!!!?
Vi misstänker att han har lite vårkänslor nu, för han är helt galen! för någon dag sen hade han MORRAT åt den andra tjejen i stallet! :crazy: och varit helt svart i synen, sen hade han stångat henne..

det är ju inte direkt en dvärgget vi talar om, utan det är någon form av ullget.... han har då ullpäls iallafall. och väldigt hårda horn!! :(

Geten är väldigt snäll och go mellan varven, vill bli klappad och kliad, han har sällskap av hästarna på natten, och kaninen dygnet runt, så snart vi får ner stolp i backen ska han få en hage så han kan gå ut, men tills vidare får han promenader i koppel.

snälla, tala om för oss get-nybörjare vad vi ska säja åt den "lilla" geten för att han ska låta bli att stångas??

Sv: Get som stångas, vad göra????

Kan inte så mkt om ullgetter men läste här i ngn annan gettråd att man kunde göra bollar av hovplast att sätta på hornen , så dom inte blev så vassa.Eller sätt en mörk flughuva på geten så kanske det får lite svårt att fokusera på sitt stångningsoffer.:idea:
Har tyvärr inte hört talas om någon lydnadskurs för ullget.
Lycka till!

Det man kan prova med e ju att va konsekvent och visa att det inte e okej. Jag har även hört att man ska undvika att ta på hornen då detta kan göra att de stångas mer.
Dessutom tror jag att det är viktigt att de får gå ute precis som alla andra djur. Min get går med hästarna från 7 på morgonen och till 8-9 på kvällen. Funkar kanom och hästarna gillar henne, får bara passa så hon inte fastnar med hornen i grimman när hon kelar med hästarna.
Mer drastiska åtgärder kan var att avhorna honom, men det löser ju ändå inte problemet att han stångas
Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att få bukt på när han väl har börjat.
Jag hade två getter för ett tag sen men fick tyvärr avliva den ena som stångades, det funkade med oss vuxna, men med barnen va hon hemsk.

Lycka till!

man får helt enkelt visa att det inte är okej.
en av våra stångades när hon var mindre (men då mer .. bus-stångas, men det blir ju inte skönare för det :D) och då sa/skrek jag "NEJ!" till henne, och nu stångas hon inte alls.

när hon stångade mig så puttade jag undan henne och sa till.

1 Rör aldrig hornen
2 klia inte runt huvudet - det är inbjudan till lek som betyder stångas
Sen är det bara att vara bestämd - tyvärr klarar inte alla det så han kommer säkert att forsätta stångas.

sen undrar jag vad en ullget är???
Det är inte möjligtvis ett gutefår - då lär den bli besviken på att få getpolare.
Angående könet - dinglande påse mellan bakbenen = kille. Är den kastrerad så ser man skillnad på att honorna hukar när dom kissar om ni nu inte kan komma så nära så ni ser var kisset kommer ifrån - bak =tjej, från bukregieonen =pojke.
Är det en getabock lär den lukta - riktigt illa dessutom.

Senast ändrad:

det är inte ett gutefår, dom vet jag hur dom ser ut! :D han har get-skägg och en "ål" med långt hår lägs hela ryggraden och ja..... nej det är inte ett gutefår :D

till alla: tack för alla tips! Vi är bara två stycken som är i stallet, så det är lätt att sätta upp gemensamma "regler" för hur geten ska skötas.
nu ser det ut som att tjälen håller på att släppa utanför stallet så vi kan göra en hage till stackaren så han får vara ute mer!

tror ni det räcker med eltråd, som sitter tätt tätt tätt för att hålla honom instängd?

ja det gör det säkert.
vi har vanligt fårnät till våra, och dom hoppar inte ut. (dom har bara gjort det typ .. en eller två gånger)

Vi hade någon liknande för många år sedan (Bosse hette han och var IQ-befriad, han gick vilse utanför stallet, 30 m från dörrn).
Han var en Afrikansk dvärgget sa någon - hans fruar (Rita och Amanda) var mer bruna m svart ål och mkt trevliga.

Han är afrikansk dvärgget och garanterat Bock. Det syns på hornen och på pälsen.
Att tänka på när man håller på med bockar är att ALDRIG röra deras horn eller huvud. Att aldrig tillfoga dem någon som helst smärta i form av tex. ett spörapp eller liknande. Viktigt är att vara bestämd och göra sig stor. Säg NEJ med barsk röst när han gruffar. Gillar han att bli kliad kan det vara en bra ide att hel enkelt gå därifrån när han börjar gruffa. han känner sig då avvisad och kommer anstränga sig för att få mer kli och kel.
Ge fodret utifrån, det är ofta i stressituationer de börjar gruffa (ang. foder så ska en dvärgget inte ha något kraftfoder).
Kan även fungera om han får vara ute i hage mer då det helt enkelt kan vara överskottsenergi. Getter behöver röra på sig mycket. En kompis kommer nog också att underlätta.
I värsta fall finns en metod som går ut på att lägga ner dem på backen och sätta sig på dem tills de ger sig. metoden kräver lite teknik men den är mycket ffektiv och jag gör det med jämna mellanrum när mina bockar gruffar. Allt i en bocks värld går ut på att visa vem som är störst och starkast.
Sist men inte minst: vänd aldrig ryggen åt en bock.
Får ni ordning på honom (vilket ni säkert får) så kommer han bli ett kanontrevligt sällskap som inget hellre vill än att få följa med er på äventyr.
Inget är så härligt som en dvärgget att pussa på ;)

Jag tror det är en Angoraget du pratar om.
Jag tror den stångas för att den kanske är uttråkad, och att den behöver mera sällskap. :crazy:

Jag tror det är en Angoraget du pratar om.
Jag tror den stångas för att den kanske är uttråkad, och att den behöver mera sällskap. :crazy:

Nja, angorageten är vit, har hängande öron, hornen har en annan form och deras ull måste klippas en gång om året. Dessutom är de större..
Den beskrivningen passar inte på bocken på bilden.
han är afrikansk dvärg. Bockarna är gärna lite ulliga i pälsen och speciellt märks det nu på våren när de fäller av underullen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 246
K
Hästmänniskan Ilskan växer inom mig, men jag är så konflikträdd så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ett dilemma, snälla hjälp mig (har förresten...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 382
Senast: Roucle
·
Träning Nu orkar jag inte mer... Jag och min mor har kämpat i snart 4 år med våran haflingervalack, och har gjort vissa framsteg, men nu orkar...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 339
Senast: martha
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama