Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs
Ok, tänkte väl att det var så du menade.
Nej, hästen har ingen bra konsition alls. Hästen har blivit riden kanske en gång i månaden sen i höstas, alltså 5 månader minst. Jag har ju min häst i samma stall så vi gör nästan alltid sällskap, annars hade jag ju inte vetat hur hon skötte om och red hästen.
Så som den rids nu är precis lika häst som vi ridit innan, alltså inte särskilt hårt alls (enda skillnaden är att hon travar där det är väldigt svårframkomligt och ojämnt i marken). Rider ca 1-1,5 timma i mest skritt men även en del trav (som jag sa på fel ställen enligt mig) och SNABB galopp. Detta klarade hästen utan större ansträngning för ett år sen, men nu har den som sagt mer eller mindre stått i ett halvår och han har verkligen tappat både kondition och muskler.
En dag när jag var ute och fodrade stod de och betade ca 100 meter bort. Hästen kom galopperande mot maten (plant nästan hela vägen, en liten backa typ 5-6 meter det sista) och han flåsade rätt bra efter detta, alldeles för mycket för att vara normalt grundkondition.
Så jag tror inte att det hade funkat att hålla igång konditionen, han behöver sättas igång för att få tillbaka sin grundkondition. (hästen har aldrig varit i någon tävlingsform precis, har tidigare ridits 3-4 gånger i veckan i skogen. Inte särskilt tuffa pass heller)
Han klarar ju av det, men i längden måste det vara påfrestande för kroppen. Han har inte mycket till muskler heller, det syns stor skillnad nu och från i våras tex. Han har tappat en del detta halvåret.