German 490 och Urvin 1741

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Myzan87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 097

Myzan87

Trådstartare
Suttit och sökt lite på skoj och hittat något jag tyckte var lite intressant. Dessvärre är trådarna från 03/04...

Hittade bla. German 490 som skulle stått i tullstorp, Hjärnarp. Men på vilket stuteri stod han? Skulle bara lite kul o se om det var någon människa/plats jag kände till. Han skulle tydligen inte ha gett speciellt bra avkommer när det gälde tävling (eller hur man kan uttrycka det)

Sedan hittade jag Urvin 1741 som det stod lite om. Lite häftigt eftersom jag red ett tag en avkomma (läs tjuvbetäckning med halvblodssto e: Kaliber) som fasionerade mej väldigt mycket. Väldigt stor personlighet och väldigt självsäker (undra hur hon är idag? Hon var trots allt 6år hon stod i samma stall som mej). Vill gärna veta mer om hur hans avkommer är i tempramentet.

Dessutom kan jag berätta att hans passion var att plocka körsbär och sedan spotta ut kärnorna :D

(Tycker moderatorn att tråden är olämplig får hon gärna skicka pm om varför, så man lär sej av sina misstag....)

Sv: German 490 och Urvin 1741

German 490 var född 1970 och importerades till Flyinge 1972. Han var i svensk avel mellan 1973 och 1981 då han exporterades till Norge.

Flyinge stationerade ut sina hingstar på olika stationer varje betäckningssäsong, och German har bl a stått hos Ingvar Johansson, Tullstorp, 260 84 Hjärnarp. Mer utförlig än så är inte adressen i hingstkatalogen.

åh, tack så mycket! :bow:

Behövs inte mer än så eftersom jag känner människan och har min ponny där. Men lite kul o se att hans namn nämns. Trodde bara han födt upp shettisar men hört på ryktesväg att det var ett ganska stort ställe ett tag med halvblod, russ, arab m.fl.

ingvar har haft flera godkända halvblodshingstar hos sig genom åren, ett tag stod bassora ox där med.

angående urvins avkommor har jag träffat några stycken och de är friska sunda och kloka. En jag pratade med i nordsvenska hästen sa att hans urvin avkomma har osedvanligt stort huvud.
stämde ganska bra på den valacken jag hade med.

Han verkar ha haft en hel del hingstar på station. Bl.a. ska halvblodshingsten Emalj 470 varit stationerad där år 1976. Visserligen står det Trulstorp, men det är samma postnummer och ort, så det måste nästan vara en felstavning?

Men det måste ha varit några år sedan han hade halvblod där? De sista 4åren har det mest varit shettisar, russ och fjordingar så vitt jag kan minnas.

De kanske de har :D Den jag red hade inte överdrivet stort huvud. Kompakt kanske man skulle kunna säga. Där stod även en nordsvensk i samma stall med ungefär lika stort huvud e: Don. Och eftersom jag på den tiden hyrde ett litet nätt welshsto tyckte jag dom hade ganska stora huvud men inte avlånga.

Tack till dej också :bow: alltid kul att veta hur syskon, avkommer m.fl. är och hur människor upplever dom

ja, det kan mycket väl vara en felstavning.

Men han hade inga egna halvblod som han betäckte med de hingstar han hade på station?

Har sett några hästar med German i stammen, en German-Immer, och två Stove Friend xx-German. Gemensamt har varit att det var väldigt snälla hästar, med gott och stabilt temperament. Inga jätteförmågor kanske (trista gångarter), men det kan ju bero på andra saker också. Men jag skulle nog se rätt positivt på German i en stam.

I 1979 års stambok har han med två stamboksförda ston; Diana 8075 och Senor-Rita (32) 6384, men han kan ju förstås ha haft flera andra ston som inte varit stamboksförda.

Jag har träffat avkommor till German och gemensamt har de haft att de varit talanglösa:( . Jag skulle inte köpa en häst till avel med German i stammen.

;)

Hittar samma adress i katalogen från -80, så den borde vara rätt:)

åhh, vad häftigt :D hm...skulle nog också kunna hitta dessa kataloger + från lite olika evenemang på 70/80/90talet om det bara var det. Men det känns ju inte så bra att vara och rota bland andras grejer...

Man får väl inte lov att döpa hästarna med ett stuterinamn om stuteriet inte är godkänt för en speciell ras? ex om du är godkänd för russ men inte för halvblod får du inte döpa halvbloden med stuterinamn före?

aha, på så sätt...men om han nu inte lämnade speciellt bra avkommer så är han väl inte speciellt pappa till många?

Jag har träffat avkommor till German och gemensamt har de haft att de varit talanglösa:( . Jag skulle inte köpa en häst till avel med German i stammen.

Nej, inte till avel, kanske, men om jag skulle köpa en ridhäst så... Den ena e Stove Friend xx skulle jag inte kalla talanglös, hon var en stabil rosettplockare i lätta hoppklasser, även som läromästare med lite mer ovana ryttare på ryggen.

aha, på så sätt...men om han nu inte lämnade speciellt bra avkommer så är han väl inte speciellt pappa till många?

Fast det hänger inte ihop. Det finns hingstar som haft många ston under sina första år i avel men som sen fått mycket färre då man sett avkommorna växa upp och inte leva upp till förväntningarna.

För länge sedan hörde jag en gammal hästkarl säga att Flyinge lyckades lura på norrmännen German när de insåg att han inte var den avelshingst de hoppats på.
Jag fick också höra att German hade gjort en mycket tilltalande uppvisning på Flyingedagarna typ -75 och att det hade gjort att han fått mycket ston något år.

aha, ny hingst som verkar lovande så blir det inte så... man tycker att de borde d ra åt sej öronen lite iomed att man vet inte hur pass duktiga avkommerna kommer bli

var på tullstorp första gången 1986, vad jag minns från den tiden så säger minnet bara shetlandsponnyer och fjord.
tror inte han hade någon godkänd halvblodshingst efter 86 i alla fall. fråga honom så får du svar, för den som har koll på papper är just han.
tror bassora stod där tidigt 80 tal.

Jo, nog har han koll alltid. Jag får nog gör det..

Jasså, du har varit i tullstorp? Vad skojigt :D När var du här sist?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka