Ger upp med hästar snart

J

jojjogalopp

:confused:
Snart ger jag upp alltså jag orkar inte mer känner mig bara förtvivlad,

Det går bara inte rida mitt sto hon är rädd för allt hon kasstar sig om hela tiden,Hon kunde göra så förr men då va det bara att börja trava henne så gick hon rakt på,det va ett tipps från förra ägaren
Inte ens det funkar nu,
Hon e okontakt bar,sedan är hon elak på våran anndra häst springer och biter han och hotar fast hagen är stor.

Hon har ett ryckte från trav banan att hon har varitt så elak att hantera och okontackt bar fins folk som har tackat nej för köra henne,
Men sen när hon kom hem till oss så har hon varitt lugn att hantera snäll att rida hon har inte sparkat eller hugt som dem har sakt,
Min hovslagare har sakt att det är som en ny häst, Men nu då nu käns hon som den hästen som rykterna har gått om henne.

Jag vet bara inte vad jag ska göra rider man ut med andra så förstör hon för dem, det smitar av sig på dem anndra hästarna.

Jag funderar starkt på avsluta med hästar som jag ger upp,jag har en duktig kille som skor åt mig och han känner i gen henne men han vill inte ta sig han med henne om hon har blivitt som för.
Frågan är?
ska jag ha henne i ensam hage så hon slipper stressa valacken?
ska man sluta och rida henne känns som det kvittar från hennes sida?
Skaffa sig en tränare att rida för? det är omöjligt går ej lassta henne hon får panik av att köras hon har varit med om en olycka och hon måste då få lugnande och det går inte i hop sig, fast det skulle hon behöva dagligen just nu.
Jag kommer inte sälja henne att lasta andra på problem gör jag inte och hon skulle absolut inte må bra av flytta i gen tror jag med hennes psyke
va bara tvugnen att skriva av mig

Sv: Ger upp med hästar snart

Jag har funderat på det i bland,
men vet inte hur man ska hitta någon sån i Jämtlands län eller Västernorrlands län,

Ja jag behöver verkligen hjälp,jag vet ju att denna häst är hel go jag älskar henne detta gör så ont.
Käns som det bara är problem med henne nu
det blir inget kul

Min första tanke är magsår..Om hon stressat sig igenom livet och med den foderstat som många travare får så ligger det nära till hands.

En häst med krafigt magsår eller magkattar blir ofta väldigt stressiga och nervösa och vissa rädda för allt, ibland tom för sig själva. Att sätta mer press på en häst som redan stänger av är inte att rekomendera, den behöver lugna sig så pass mycket att den börjar tänka istället för att stänga av.

Jag skulle i ditt fall börja med att kolla över hästens foderstat, man kan åstadkomma underverk med ändrad foderstat och sedan börja om lite, promenera och tömköra och låta hjärnan och kroppen få lugna sig.
OM hon mår bättre av att gå ensam så ska hon naturligtvis göra det.

Min första tanke är magsår..Om hon stressat sig igenom livet och med den foderstat som många travare får så ligger det nära till hands.

En häst med krafigt magsår eller magkattar blir ofta väldigt stressiga och nervösa och vissa rädda för allt, ibland tom för sig själva. Att sätta mer press på en häst som redan stänger av är inte att rekomendera, den behöver lugna sig så pass mycket att den börjar tänka istället för att stänga av.

Jag skulle i ditt fall börja med att kolla över hästens foderstat, man kan åstadkomma underverk med ändrad foderstat och sedan börja om lite, promenera och tömköra och låta hjärnan och kroppen få lugna sig.
OM hon mår bättre av att gå ensam så ska hon naturligtvis göra det.
hej ja hon har alltid varitt stressad i sitt liv men blev lugn när hon flyttade till oss,men samma sak nu med henne och det är inte kul,ja i dag mitt på dan så hadde hon jagat ut min dotters häst genom stängslet:devil:så jag tog in dem och dem ska få stå inne någon timme och torka upp för det as regnar här,och då sätter jag nog dem i varsin hage,ang foder staten så har dem bara ätit gräs och hö ute och dem får hö inne,

Med tanke på vad hon gör mot andra hästar så gör du helt rätt i att sätta henne själv nu.

Nånting har ju utlöst detta beteénde igen, har du själv nån fundering på vad? Hur länge har ni haft henne?

Min erfarenhet säger att ett vbl. sällan klarar sig på enbart gräs och hö utan behöver nästan full foderstat året om, ngt. mindre sommartid. Kan det vara så att hon är "utsvulten" eller frysa av vårt hoppande väder och detta har triggat igång beteéndet.
Även fällperioden är igång nu och det kan ju också göra en känslig häst hemsk.

Det finns väldigt mycket som kan vara grundorsak och det är svårt att komma med konkreta råd med så lite bakgrund och man inte sett hästen.

Jag vet inte alls ,det som har ändrats är att min sambos dotter har riditt henne i somras och sedan har hon varitt konstig hon karnse har tappat förtroendet det va då ridningen började jävlas,jag har hafft henne snart i 4år.Utsvulten nej inte mkt;) hon går ju på bete och får hö på kvällarna sedan lite korn på kvällen det har hon alltid fått,på vintern har hon rundbal ute i hagen.

att hon skulle ha ont har slagitt mig men inget som är synligt eller visar på proven det är vad vi vet

I västernorrland finns det en NH-tränare som jag har hört är URBRA, man kan även hitta henne på google. Rosa Woxlin

Jag har funderat på det i bland,
men vet inte hur man ska hitta någon sån i Jämtlands län eller Västernorrlands län,

Jag vet ett par supertränare inom PNH i Jämtland. Där kan du stalla upp henne och träna, det fungerade alldeles underbart perfekt på min häst. Och dom har erfarenhet av problemhästar.

Hej! Jag tycker faktiskt att du ska sälja, det finns folk som tar emot s.k problemhästar & tycker om att arbeta med dem. Men är det verkligen inget alternativ bör du hitta en NH-tränare samt en ridtränare, och börja om från grunden. Var ofta med henne, sitt kanske i boxen och läs läänge och ofta så att hon vänjer sig och accepterar dig. Och så fort som du pratar med henne, vad du än ska säga, så säger du det lugnt och rätt lågt dessutom. Och prata ofta med henne. Och jag tycker inte att hon ska gå i samma hage som vallacken, det är heller inget som beror på henne, utan de bråkar förmodligen om rangordningen helt enkelt. På dig låter det som att ni inte passar så bra ihop just nu, och att du passar en något lugnare & tryggare häst som du helt enkelt kan slappna av hos, men vill du kämpa tror jag att ni kan nå det med ditt sto. Har också ett varmblodssto och när hon kom till oss så sparkades hon, högg efter en hela tiden och försökte tränga in. Nu är hon den ljuvaste ängel som man kan pussa hundra gånger om på mulen & rykta hur länge man vill, pga allt arbete vi lagt ner på henne. Hon betedde sig så främst för att hon var osäker, men när hon lärde känna oss så blev hon som en annan häst. Även i samband med att hon fick ett föl, det gjorde att hon blev så mycket tryggare i sig själv. Så vill du ha föl någon gång i framtiden tror jag att det är ett hjälpmedel. Men det låter inte som att du ska ta det steget som det ser ut nu, för det innebär OTROLIGT mycket jobb med föl. Som det verkar har din häst vart med om endel hemskheter så det kan vara ett svårare fall än min häst. Men jobb lönar sig, och vill du inte lägga ner arbete på det så råder jag dig att sälja, för din egen & även då hennes skull. Och då tycker jag inte att du ska lägga av utan jag tycker helt enkelt att du ska köpa dig en annan häst. Gå då inte efter priset som många gör, och ta för guds skull inte första bästa, utan gå efter en häst som passar dig och matchar ditt sök-mål. Ridning ska vara roligt, och då måste ryttaren & hästen passa bra ihop. Hoppas jag vart till någon hjälp nu, och LYCKA TILL! varma hälsningar

Låter som du har svaret där. På en sån här känslig häst räcker det med en sån grej att nån annan kommer och rider, pysslar eller vad som för att de skall bli osäkra och flippa ur igen.

Om du var den som fick henne bra så ta dig an henne igen och visa att du finns där och fortfarande är hennes stöd och låt ingen annan hålla på med henne sen.

Kan man inte ge dem sig själv av nån anledning när man hamnar i ditt läge så är det bättre att nån annan får ta över på riktigt.

Hej! Jag tycker faktiskt att du ska sälja, det finns folk som tar emot s.k problemhästar & tycker om att arbeta med dem. Men är det verkligen inget alternativ bör du hitta en NH-tränare samt en ridtränare, och börja om från grunden. Var ofta med henne, sitt kanske i boxen och läs läänge och ofta så att hon vänjer sig och accepterar dig. Och så fort som du pratar med henne, vad du än ska säga, så säger du det lugnt och rätt lågt dessutom. Och prata ofta med henne. Och jag tycker inte att hon ska gå i samma hage som vallacken, det är heller inget som beror på henne, utan de bråkar förmodligen om rangordningen helt enkelt. På dig låter det som att ni inte passar så bra ihop just nu, och att du passar en något lugnare & tryggare häst som du helt enkelt kan slappna av hos, men vill du kämpa tror jag att ni kan nå det med ditt sto. Har också ett varmblodssto och när hon kom till oss så sparkades hon, högg efter en hela tiden och försökte tränga in. Nu är hon den ljuvaste ängel som man kan pussa hundra gånger om på mulen & rykta hur länge man vill, pga allt arbete vi lagt ner på henne. Hon betedde sig så främst för att hon var osäker, men när hon lärde känna oss så blev hon som en annan häst. Även i samband med att hon fick ett föl, det gjorde att hon blev så mycket tryggare i sig själv. Så vill du ha föl någon gång i framtiden tror jag att det är ett hjälpmedel. Men det låter inte som att du ska ta det steget som det ser ut nu, för det innebär OTROLIGT mycket jobb med föl. Som det verkar har din häst vart med om endel hemskheter så det kan vara ett svårare fall än min häst. Men jobb lönar sig, och vill du inte lägga ner arbete på det så råder jag dig att sälja, för din egen & även då hennes skull. Och då tycker jag inte att du ska lägga av utan jag tycker helt enkelt att du ska köpa dig en annan häst. Gå då inte efter priset som många gör, och ta för guds skull inte första bästa, utan gå efter en häst som passar dig och matchar ditt sök-mål. Ridning ska vara roligt, och då måste ryttaren & hästen passa bra ihop. Hoppas jag vart till någon hjälp nu, och LYCKA TILL! varma hälsningar
jag skulle alldrig sälja den här hästen hon är värd guld för mig det fing inget pris på henne,därför måsste jag lösa detta

Jag vet ett par supertränare inom PNH i Jämtland. Där kan du stalla upp henne och träna, det fungerade alldeles underbart perfekt på min häst. Och dom har erfarenhet av problemhästar.

jag kan inte stalla upp henne någon annanstans jag måsste ha hjälp hemma

Okej, För jag känner en tjej i strömsund som är grym på det där med hästar.
Och jag känner en här hemma (16mil från s-vall) som också är grym på problemhästar.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 619
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 352
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka