Ger ridning svår förlossning?

Sv: Ger ridning svår förlossning?

Mmm jag sökte efter den innan mitt inlägg eftersom jag läst om den i tråden. Och det var efter de sökningarna jag lite hastigt drog slutsatsen/fördomen om att det inte forskats så mycket på det. För jag hittade absolut ingenting om det, inget som var mindre forumgrundat än det som står i tråden i övrigt i alla fall. Inte ens forskningen från Lund.

Testade söka på engelska också, men det verkade som att tex amerikanskor inte ska rida efter 12 veckan enl deras sidor (skulle gissa att det kanske är lätt att bli stämd :p kvinnorna däremot verkar själva rida precis som här om man ser kommentarer). Hittade inte ett spår om förlossningar, överhuvudtaget. Inte ens de forumpåståenden om extra svårt som jag hittar när jag söker på svenska.

Men å andra sidan var jag lite slarvig så det finns säkert, bara inte jättetillgängligt. Därav kommentaren "det har nog inte forskats så mycket"... (studien i Lund kan ju ingå i "inte så mycket")

Fast då borde han ju veta att det inte finns någon mödomshinna, det finns ingen hinna som täcker, därför det är omdöpt till slidkrans.

Läste du inlägget ;) hennes läkare sa att myten om svår förlossning + ridning kanske kom från samma ställe som MYTEN om att mödomshinnan kan försvinna vid ridning.

Myten om mödomshinnan finns visst, lite oavsett om mödomshinnan gör det, eller är en slidkrans, :D

(precis som det finns myter om enhörningar...)

Fast det stod ju myten om att mödomshinnan försvinner vid ridning, det tolkade jag som att det finns en hinna, men att den inte försvinner vid ridning. Eftersom det inte finns en hinna kan den ju inte försvinna. Men det är så jag läste inlägget, det är jag inte alls säkert att det var så det menades:)

Självklart menades det inte så ;)

Eller så skedde det innan förr förra året då de döpte om den till slidkrans...

Men lite oavsett spela roll.

Än idag skulle jag inte orka säga "Myten om att den mytiska mödomshinnan som egentligen sedan två år tillbaka kallas slidkrans skulle försvinna vid ridning" Lite konversationsmässig självbevarelsedrift har väl folk i allmänhet.

I övrigt tycker jag inte det är så viktigt, tidigare sa man -mödomshinnan är ett slemhinneveck, vilket alla visste sedan 12 årsåldern. Rimligen vet även de som tror på "mödomshinnans" bevarande att den inte täcker hela slidan, mensblod kommer ut... lite oavsett bostadsort och kultur. Själva grejen är att det ska blöda "första gången" och det gör det på vissa kvinnor -mödomshinna eller slidkrans eller ej, men inte på andra -oavsett namn.

Jag är ju en sådan där typ som inte tror att namnändring på fenomen förändrar deras grundläggande natur...

Så, alla oskulder har inte -det där vad det nu heter som kan blöda. Känns som ett viktigare budskap. Eller ännu hellre budskapet -flickor ska ha så kul de kan! precis som pojkar. (och under tiden tycker jag gott man kan operera dit "något som blöder" på de som behöver det i panik)

Hej! Oj vad denna tråden rasslade eväg! Det verkar som det finns olika upplevelser och inga vetenskapliga belägg. Efter att ha läst tråden så TROR iallafall jag att det är en myt och jag känner mig mindre rädd och mer peppad att fortsätta. Så det har hjälp!!
Tack alla!:)

Min kusin red upp till nån månad innan. Hennes första barn kom på 20min. Gubben hennes eller barnmosrkan hann inte ens köra hem(skulle föda hemma). Hon fick lösa det själv :D lite coolt...

Hon satt upp i sadeln 2v efter födsel och har ridit nästan hela vägen fram till nästa barn....

Andra barnet gick inte riktigt lika snabbt men nästan. Barnmorskan o gubben hann dit iaf.

Det är bara en person iofs, men hon går emot ryktet att ryttare har det jobbigare iaf ;)

Min syrra däremot hon kunde inte rida efter att hon fick sitt andra barn. Det tog många år innan hon inte fick ont av det.

KL

Jag tror knappast att ridning ger svårare förlossning, däremot så kan jag tänka mig att man nog lättare få problem med slapp muskulatur (framfall, läckage osv) om man börjar igen för snart efteråt. Tänker som så att de muskler man använder har varit med om en så stor påfrestning och blivit så uttänjda att de behöver knipas i form innan man utsätter dem för ridning igen. Men jag vet inte :confused:

Så, alla oskulder har inte -det där vad det nu heter som kan blöda. Känns som ett viktigare budskap.

Eller varför inte sanningen? Ingen har "det där vad det nu heter som kan blöda". Om en kvinna, vare sig hon är oskuld eller ej, blöder från slidmynningen vid samlag beror det i regel på att hon inte är upphetsad eller spänner sig.
Det finns iofs de som faktiskt har sammanväxt slidmynning, men det märker man i regel långt innan samlagsdebuten.

Urk, mödomshinnan och att oskulder ska blöda är verkligen en myt som jag önskar alla kunde spola ner i toaletten.

*kl*

Vad roliga diskussioner det kan bli ibland :D.

Vad överläkaren menade var att både svåra förlossningar pga ridning och mödomshinnan (och allt mystiskt runt omkring) var myter och kommer från samma ställe. Dvs gör inte så för då händer........... Helt enkelt ett sätt att kontrollera kvinnan så att hon inte gör något okvinligt.

Man kan ju undra hur kvinnor innan bilen fanns och "alla red till höger och vänster" klarade av förlossningar överhuvudtaget.

Däremot så blödde jag vid första samlaget. Det gjorde inte ont men det kom liiiiite blod. Så där kan jag ju förstå varifrån den myten om en hinna kommer.

Mvh

Tora

Har en ryttarkamrat vars man är obstetriker....vi pratade om detta en gång för lääänge sen när jag var gravid. Hennes man såg inget samband alls mellan svåra förlossningar och ryttare, tvärtom sa han att ryttarinnor har bra med muskler därnere att trycka på med.

Eller varför inte sanningen? Ingen har "det där vad det nu heter som kan blöda". Om en kvinna, vare sig hon är oskuld eller ej, blöder från slidmynningen vid samlag beror det i regel på att hon inte är upphetsad eller spänner sig.
Det finns iofs de som faktiskt har sammanväxt slidmynning, men det märker man i regel långt innan samlagsdebuten.

Urk, mödomshinnan och att oskulder ska blöda är verkligen en myt som jag önskar alla kunde spola ner i toaletten.

Vore riktigt fånigt av mig att skriva det eftersom jag är en av dem som blödde :rofl: (utan dina "i regel...") och utan "sammanväxningar" någonstans.

Varför irritera sig eller inte. Vad i helskotta spelar det för roll om folk blöder eller inte. (Det känns dessutom som ett sexistiskt drag att förneka kvinnors erfarenheter.) Det ska inte spela någon roll!

Angrip rätt sak! Kvinnor har rätt till sin sexualitet och kvinnor har rätt att ligga runt. Blod eller inte blod. Oskuld eller inte oskuld. Om en oskuld råkar blöda - spelar roll, det är inget speciellt med att vara oskuld.

Det kan bli en riktigt kul grej för nästa generation av sexualupplysare att försöka reparera om man lyckas slå i hela unga generationen flickor att man inte kan blöda första gången! eller att de var misslyckade om de gjorde det. jisses som om det inte var nog laddat som det är.

Senast ändrad:

kl

Fick barn för två veckor sedan, tävlade dressyr sista gången i v 30. Han föddes i vecka 38 och jag red hela tiden även om det inte var jätte mkt dressyrarbete sista månden. Har ridit i över 20 år. Jag hade en otroligt lätt förlossning, sprack lite grann så jag fick sy några få stygn men är redan uppe i sadeln igen. Det jag har hört är att om man använder sina muskler på rätt sätt så har man stor nytta av dom.

läste en del om detta innan jag skulle få mitt första. Det är bra att vara aktiv men en stark bäckenbottenmuskulatur i samband med smärträdsla kan ställa till det. Men om man "lär" sig möta smärtan och slappna av och låta kroppen jobba som den är menad under en förlossning är det bara ett plus. Spänner man sig däremot kan detta innebära att man motarbetar det naturliga arbetet genom sin starka muskulatur. Så sa både min barnmorska och det jag läste för 4 år sedan..
Mina förlossningar (två) har gått bra och jag har hellre kännt att jag kommit tillbaka snabbt. Och läkaren på bb sa att jag inte läckte (inkontinens) eftersom jag hade så starka muskler till att börja med. Oroa dig inte utan försök förbereda dig på att låta kroppen jobba istället!!

Vore riktigt fånigt av mig att skriva det eftersom jag är en av dem som blödde :rofl: (utan dina "i regel...") och utan "sammanväxningar" någonstans.

Varför irritera sig eller inte. Vad i helskotta spelar det för roll om folk blöder eller inte. (Det känns dessutom som ett sexistiskt drag att förneka kvinnors erfarenheter.) Det ska inte spela någon roll!

Angrip rätt sak! Kvinnor har rätt till sin sexualitet och kvinnor har rätt att ligga runt. Blod eller inte blod. Oskuld eller inte oskuld. Om en oskuld råkar blöda - spelar roll, det är inget speciellt med att vara oskuld.

Det kan bli en riktigt kul grej för nästa generation av sexualupplysare att försöka reparera om man lyckas slå i hela unga generationen flickor att man inte kan blöda första gången! eller att de var misslyckade om de gjorde det. jisses som om det inte var nog laddat som det är.

Fast vad är det du menar som ska gå sönder när man har första samlaget? Och"i regel" betyder ju just "i regel", inte alltid. Finns även de som har en lite för stram slidkrans, de som har extremt lättblödande slemhinnor, de som har för kort slida o.s.v. Men det är inte den vanligaste orsaken. Det jag menar är att det finns ingen "sak" som ska blöda, det man blöder från är (i regel... japp, jag använder det igen ;) ) slidmynningen och en sådan har ju alla som har en slida. Att vissa blöder och andra inte beror på andra saker, inte att de som blöder skulle ha ngn extra kroppsdel.

Och jo jag irriterar mig eftersom jag har ett yrke där jag kommer i kontakt med konsekvenserna av myter och föreställningar som florerar kring mödomshinnan. Det finns ingenting som ska blöda, sen har jag aldrig förnekat att en del gör det (hela 30% blöder vid första samlaget), men det beror inte på att det är det (enda) normala eller att de som inte blöder "blivit av" med sin "mödomshinna". Finns ju även kvinnor som haft samlag flera gånger som ändå blöder, t.ex. på grund av våldsam penetrering, inte tillräcklig upphetsning m.m.

Nåja, detta är inte vad tråden handlar om och inte det jag önskar diskutera på detta forum... det är bara svårt att låta bli! :p Lämnar denna diskussionen nu.

Senast ändrad:

jag har ridit sen jag var 4, är snart 24(har haft lite upphåll med ridningen pga ryggskada), min första förlossning tog 39h med hjälp av dropp förlossning nr 2 tog 12h även det med hjälp av dropp. om det beror på att man är ryttare tror inte jag har någon inverkan utan våra kroppar är olika...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 903
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023