Ger ridning svår förlossning?

Sv: Ger ridning svår förlossning?

Jag har ridit hela mitt liv och fött 4barn utan några som helst problem;)

(ridit har jag gjort fram till 7-9 månaden vid 3 av graviditeterna).

För 10 månader sedan sa min förlossningsläkare att det inte fanns någon tillförlitlig studie gjord på detta om det överhuvudtaget fanns någon. Däremot så var hans starka åsikt att det bara var en myt.

Han trodde att denna myten kom från samma ställe som myten att mödomshinnan kunde gå sönder om man red, cyklade, hopppade, klättrade eller gjorde någon annan fysisk aktivitet som ansågs okvinlig. Nämligen från någons (antagligen en mans :D) fantasi. Dvs helt enkelt ett sätt att kontrolera kvinnan.

PS De muskler man använder när man krystar är samma som man använder när man håller balansen när man rider barbacka. Helt egen studie baserad på de ställen där jag har trängingsvärk efter ha fött barn respektive ridit barbacka :D.

Mvh

Tora

Det är gjort en studie i Lund om just komplikationer för ryttare. Kan väl vara en sådär 10-15år sedan.

Där jag fick komplikationer har jag aldrig i hela mitt liv haft träningsvärk oavsett barbacka eller ej :D

Senast ändrad:

Som sagt min förlossningsläkare hade inte hört talas om någon som skulle ha varit tillförlitligt, dvs som kontrollerat hur många % av ridtjejer som har haft en problematisk förlossning och i så fall hur pass länge de red innan förlossningen. Muskler är ju en hyffsad färskvara. Har du inte ridit på en månad så är ju frågan hur pass mycket muskelmassa du har kvar. Sen skall ju även detta vägas mot en kontrollgrupp av sådana som inte rider.

Anledningens till att vi pratade om det var för att hans dotter också red och höll på med hästar (hon hade för övrigt haft en lätt (den första) och en svårare (den andra).

Det kommer ju alltid finnas ryttare som har svårare förlossningar och de som har lättare förlossningar. Är det en svår förlossning och kvinnan är ryttare så är det ju lätt att dra den slutsattsen att det är just pga av ridningen som förlossningens är svår. Den intressanta är ju dock om ryttarinor är överrepresenterade bland de svårare förlossningarna.

Än så länge så verkar ju svaren här vara fullt normala dvs vissa har svårare än andra men majoriteten har normala (sen är det ju faktiskt många gånger subjektivt vad som räknas som en svårt och lätt förlossning, det finns ju ingen klart definierad gräns).

Mvh

Tora

Är inte detta en gammal skröna?

Även om man har en starkare bäckenbottenmuskulatur så är den mest av goda som krystvärkar- ork;)

De som håller igång hela tiden o inte blir handfallna kan oxå lida i mindre utsträckning av bäckenuppluckring.

Motion håller skelettet mer intakt för oss kvinnor.

KL

jag hade ridit ca 25 år när jag fick första barnet. Hon var ute på ca en timme. Komplikationen berodde på att hon snurrat fast sig med navelsträngen tre varv hårt om halsen.

Barn nr2. fyra år senare. Var ute på 17 minuter:D

Om det skulle vara en myt att ryttarinnor har svårare förlossningar och det påstås att muskulaturen skulle vara till godo vid förlossningen så kan man dra slutsatsen att ryttarinnor borde ha mycket lättare att föda barn än de som inte rider vilket verkligen vore ett fel påstående. Min sons förlossning påbörjades ett par timmar innan tolvslaget på nyårsnatten och han är född 15.12 den 2 januari. Öppningsarbetet som påstods skulle ske med 1 cm/timme var rena skämtet då bäckenbottenmuskulaturen skulle töjas ut på ett helt annat sätt än om den skulle ha varit otränad.

Jag hade som sagt inga större svårigheter. Och hade då ridit sedan många år och aktivt. Dvs mer än en häst/promenadridning om dagen.

Det är ju många fler parametrar som spelar in vid en födsel. Mammans "konstruktion". Barnets storlek och allt där emellan.

kl

Med tanke på variationen på svar i tråden kan man väl säga att myten är krossad? :D

Jag skulle kunna tänka mig att de ryttarinnor som haft svåra förlossningar kanske skulle haft mer eller mindre lika svåra förlossningar även om de inte hade ridit. Just storleken på bäckenets öppning kan man ju absolut inte avgöra genom att titta på någon. En arbetskamrat till mig är oerhört vid om höfterna och har alltid fått höra att barnen kommer att promenera ut men det gick inte alls. Efter första barnet (akut snitt) mätte de henne och hennes bäcken är för trångt för en normal förlossning.

Jag har ridit massor och hade en lätt förlossning.

Man forskar ju inte på individnivå ;)

Man bedömer inte sådant på om 100% av ryttarinnorna har haft en lätt förlossning utan på om en högre % ryttarinnor har haft en lätt förlossning än de som inte var ryttarinnor.

Som det är nu vet vi ju inte om det var lättare för dig att föda pga ridningen, svårare pga ridningen, eller precis likadant som om du inte ridit.

Likaså -om det nu var bevisat att de flesta kvinnor som red hade fått svårare förlossningar hindrar inte det att tråden skulle fyllas av folk som haft urlätta :p.

Själv fick jag kejsarsnitt, eftersom jag blev igångsatt när jag gått 14 dagar över tiden. Men det säger troligen absolut ingenting om ridning och förlossningar eftersom igångsättningar brukar betyda mer trassel :D

Kort sagt så säger tråden varken bu eller bä, detsamma med privata uppfattningar hos sjukvårspersonal (man minns lätt det som sammanfaller med ens fördomar och de blir därmed bekräftade). Men det verkar i vilket fall inte tillräckligt allvarligt för att någon ska ha brytt sig om att forska speciellt mycket på det... och då kan man väl göra som man tycker är roligast :cool:

Fast muskler är ju färskvara.
hur länge red du?

min kompis grävde diken på den planerade ankomstdagen o både sprang o red långt in i graviditeten.o flickan ploppade ut raskt.

visst är det många parametrar som spelar in, men inte tror jag att det är en nackdel att vara relativt vältränad.

De som jag har upplevt haft riktigt stora problem är de som inte ens kunnat velat lyfta eller burit matkassar för att de tror att barnet ska ploppa ut för tidigt. när man väl har fått foglossning är det väl för sent....

nu är inte mina erfarenheter heller ett dugg vetenskapligt förankrade- bara ifrågasätter skrönan.:o

Man bedömer inte sådant på om 100% av ryttarinnorna har haft en lätt förlossning utan på om en högre % ryttarinnor har haft en lätt förlossning än de som inte var ryttarinnor.

Som det är nu vet vi ju inte om det var lättare för dig att föda pga ridningen, svårare pga ridningen, eller precis likadant som om du inte ridit.

Likaså -om det nu var bevisat att de flesta kvinnor som red hade fått svårare förlossningar hindrar inte det att tråden skulle fyllas av folk som haft urlätta :p.

Själv fick jag kejsarsnitt, eftersom jag blev igångsatt när jag gått 14 dagar över tiden. Men det säger troligen absolut ingenting om ridning och förlossningar eftersom igångsättningar brukar betyda mer trassel :D

Kort sagt så säger tråden varken bu eller bä, detsamma med privata uppfattningar hos sjukvårspersonal (man minns lätt det som sammanfaller med ens fördomar och de blir därmed bekräftade). Men det verkar i vilket fall inte tillräckligt allvarligt för att någon ska ha brytt sig om att forska speciellt mycket på det... och då kan man väl göra som man tycker är roligast :cool:
precis så tänker jag också... Enligt vissa rön "ärver" man också från sina föräldrar korta eller långa förlossningar. Vet inte om det stämmer heller faktiskt. Men just det du säger om att man inte vet hur förlossningen skulle ha varit om individen inte red (kunde ju vara precis lika jobbig då) gör att statistiken i studien inte kan anses vara bevis för att ridningen skulle medföra svårare förlossningar. Som tillägg kan jag säga att jag, min syster och min mor hade alla tre ca 8 timmars förlossning med första barnet och mindre än en timme med andra. Min mamma red inte (på den tiden), jag hade uppehåll på några år och min syrra red varje dag. Nej, jag tror snarare på den ärftliga biten jag :)

Senast ändrad:

KL

Nu har jag inga egna erfarenheter att komma med, men min mamma (ridande fembarnsmamma) hävdar att det viktiga är att komma ihåg att stretcha. Enligt henne så har du som ryttare en fördel i att du är vältränat och van att arbeta hårt, men man ska stretcha, framförallt ljumskarna/insidan av låren.

Just den frågan om hurdana förlossningar deras släktingar också haft. I vår familj är vi lättfölande allihopa. Jag vet ju att hundarna också valpar lättare/svårare mellan olika linjer. Det finns till och med linjer med självvalpande bulldogs... Kan det inte finnas några sådana samband för människor också? Generellt och inte på individnivå.

Som sagt, det är nog högst individuellt hur det blir.
Jag har ridit fram till förlossningen med båda pojkarna och det är inte "lulla i skogen rundor"
Båda har tagit ca 6 timmar från första värken och det är ju relativt snabbt.

Min senaste bm på förlossningen framförde en teori om att långa och smala kvinnor hade det lättare. (som jag)
Det var deras observation men det är ju inte heller vetenskapligt bevisat.

Det sa de till mig efteråt. Hon som tog emot mig kom tillbaka dagen efter dottern fötts och sa att hon blev chockad öer att det hade tagit sån tid för mig för "det brukar gå fort när man är byggd som du" (lång, breda höfter). Särskilt som jag hade påbörjat det hela hemma ett par dagar innan.

Som sagt min förlossningsläkare hade inte hört talas om någon som skulle ha varit tillförlitligt, dvs som kontrollerat hur många % av ridtjejer som har haft en problematisk förlossning och i så fall hur pass länge de red innan förlossningen. Muskler är ju en hyffsad färskvara. Har du inte ridit på en månad så är ju frågan hur pass mycket muskelmassa du har kvar. Sen skall ju även detta vägas mot en kontrollgrupp av sådana som inte rider.

Anledningens till att vi pratade om det var för att hans dotter också red och höll på med hästar (hon hade för övrigt haft en lätt (den första) och en svårare (den andra).

Det kommer ju alltid finnas ryttare som har svårare förlossningar och de som har lättare förlossningar. Är det en svår förlossning och kvinnan är ryttare så är det ju lätt att dra den slutsattsen att det är just pga av ridningen som förlossningens är svår. Den intressanta är ju dock om ryttarinor är överrepresenterade bland de svårare förlossningarna.

Än så länge så verkar ju svaren här vara fullt normala dvs vissa har svårare än andra men majoriteten har normala (sen är det ju faktiskt många gånger subjektivt vad som räknas som en svårt och lätt förlossning, det finns ju ingen klart definierad gräns).

Mvh

Tora

Jag vet att det gjorts en undersökning i Lund, man gick även ut i tidningen och eftersökte just ridande förstföderskor. :D

Och jag tror också att det är högst individuellt men för mig personligen så var det en nackdel för jag var extremt hård i musklerna.

Jag är extremt dålig på att söka reda på källor men i Lund gjordes det en undersökning, där sökte man även efter gravida som red eller hade ridit länge. Kommer så väl ihåg artikeln i tidningen men kan inte riktigt säga om det var 10 eller 20 år sedan :crazy:

Mina barn föddes på 23 resp. 31 minuter efter vattengången. Den ena dessutom i sätesbjudning.
Jag hade då ridit i 21 år då första barnet föddes.
Det har ju även att göra med hur tänjbart bäckenet är inte enbart hur mycket bäckenmuskler man har.

Fast då borde han ju veta att det inte finns någon mödomshinna, det finns ingen hinna som täcker, därför det är omdöpt till slidkrans.

Det är ingen myt att en ryttare kan få svårare förlossning pga bäckenmuskulatur, däremot är det inget alla får, alla har heller inte så stark muskulatur som de tycks tro.

Det är en nackdel med starka ridmuskler för man då orkar hålla emot mer vid förlossningen och då ökar kompliklikationerna. En som inte rider har sällan den muskelkontrollen och kan inte hålla emot på samma sätt. Alla som håller emot under förlossningen får komplikationer, allt från bristningar till bara väldigt smärta.

Använder man däremot den muskelkontroll man får av att rida under förlossningen är det en stor fördel. De barnmorskor jag varit i kontakt med under graviditeten och förlossningen och kring det ser bara ridning som positivt. För man har koll på musklerna, kan jobba rätt och snabbare återhämtning.

Mina barn är födda 3 resp 2 timmar efter vattenavgång. Värkarna har börjat ca 1 timme senare. Jag födde första med lite lustgas och andra helt utan smärtlindring. Har varit med om betydligt mkt jobbigare och smärtsamma saker än föda barn. Tatuerat mig t.ex tog både längre tid, gjorde otrolig ont och jag var svullen och hade ont i flera dagar efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 903
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023