Ger du havtorn till din häst?

nyaste

Trådstartare
Undrar om någon här inne ger sin häst havtorn, och i så fall varför? Tycker inte jag riktigt hittar någon bra sida på nätet där det står vad de är bra för. Visst, blank och fin päls, men finns det några andra "bra" saker med att ge hästar havtorn?

Sv: Ger du havtorn till din häst?

Det är nog mest bra för kvacksalvarens plånbok, tror jag. ;)

Havtorn innehåller visserligen mycket vitamin C, men det är ju inte något man brukar behöva ge extra till hästar.

Sv: Ger du havtorn till din häst?

Havtorn innehåller mycket förutom C-vitaminer, här finns den för växtriket så sällsynta B12. Havtorn innehåller också: B1, B2, B3 (Niazin), B6, B9, pantotensyra, folsyra, och bioten antioxidanter och mineraler.
Även i kärnorna finns olja, i denna olja finns 89 % av de omättade fettsyrorna även största delen av E vitaminet och K vitaminet. Halten av Pro-A-vitamin och karotener är lägre än i fruktköttoljan.

Sen kan man ju ha diskussionen om varför man ska ge hästar naturliga produkter när man kan köpa kemiskt framställda produkter. :)
Fast det är upp till var och en att bestämma vad man petar i sina djur och sig själv och på vad man lägger pengarna.

Kan även tillägga att den går utmärkt att odla själv i trädgården

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 486
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat