Ger du glucosamin?

N

Nora

Jag har hört att glucosamin kan vara bra att ge hästar med ledproblem men har lite funderingar. Vad jag förstått är detta läkemedelsklassat för människor men inte för hästar, man har däremot kunnat se att hästar kan ta upp det. Effekten är väl dock inte bevisad för häst? Jag har hört flera som använt det och tycker att dom fått resultat samtidigt som jag hört folk som gett det som kanske inte vet om just det gett någon effekt.

Har du gett det till din häst? Under hur lång tid? Varför? Har du fått önskad effekt?

Det finns ju också ett antal sorter att välja mellan, om du använt det, vilken sort? Vad kostade den? Var köpte du den? Tips på prisvärd variant?

Tacksam för svar!! :bow:

Sv: Ger du glucosamin?

Jag ger det ihop med nyponpulver, mot stelhet i framknän och bakkotor. Har gett det i snart 2 månader och märker STOR skildnad! :bow:

Jag använder GlukoMax, från Ion Silver som jag inte minns vad det kostar :o
Köper den på Hästshopen i Halmstad. Är billigare än Eclipses BioGlucomin i alla fall.

Halloj!
Glukosamin är en höjdare.
Märket spelar nog mindre roll. Kolla in hur stor % som verkligen är det verksamma ämnet glukosamin bara, så att du inte betalar för socker eller annat.
Har räddat en av mina hästar med glukosamin och har talat med ett otal veterinärer som intygar att det funkar. Givetvis i samband med allsidig träning!
Glukosamin hjälper till i ledvätskeprocessen, och det är just ledvätskan som smörjer leden - oavsett människa eller häst.
Det är läkemedelsklassat hos människa, men man behöver ju inte recept för det.
Har inte hört talas om negativa biverkningar heller, trots att jag frågat både läkare och veterinärer.
enda nackdelen är priset och att man ska behandla g. länge för att det verkligen ska hjälpa. en dos ibland räcker inte, utan mer långvarigt bruk.

Tack för svaren!

Jag kommer med en till fråga, MSM's påverkan? Är det något som bör ges tillsammans för att få effekt? Det är ledproblem vi vill lösa.

Jo vilken sort spelar tyvärr roll, finns ett par billiga på marknaden och trots att de enligt innehållsdeklarationen borde vara bra uteblir effekten helt tyvärr.
Ger alla de hårt arbetande tävlingshästarna glucosamin, en av mina äldre tävlingshästar måste ha det för att funka bra (har en del skadehistorik bakom sig), på honom är det väldigt tydlig effekt och alltså på honom jag klart kan läsa av om det har effekt eller inte (han är tvärtydlig funkar inte i höger galopp utan glucosamin, gör man uppehåll tar det exakt 10 dagar för att få effekt på honom och det tar exakt 7 dagar från att man slutar ge det till effekten är helt borta) Det jag har bäst effekt av är Biofarmabs - Bioglucomin. Två som jag verkligen vill varna för är Emins och det som man beställer från england vad det nu heter (har både billigt msm och billigt glucosamin på det stället, var en del som länkade till det för något år sedan här inne) absolut ingen effekt alls av något av ovanstående.

jaså, det på www.vital-horse.com? Det var just det jag spanat in pga av priset... Bioglucomin blir ju en del pengar, men funkar det är det ju klart värt för att kunna använda hästen... Har du gett MSM också eller bara glukosamin?

Jag har gett min häst det i 2år nu med uppehåll i somras vid betesgång och jag märkte en enorm skillnad då hon blev stelare utan.
Nu får hon 1 mått morgon & kväll och är jättefin i sina leder.
Hon kommer att få det livet ut då hon nu är 23 och verkligen behöver det.
priset varierar var du köper det.

Sen finns det ju Gurkmeja med som sägs vara bra... Har ine provat det själv men andra säger att de är bra.....

Oslagbart! Min systers ponnytravare är lite stel i sina leder, och när han började få det så släppte det mesta och han började vinna en hel del lopp. Han blev piggare, och på bättre humör!

Tack för svaren!

Jag kommer med en till fråga, MSM's påverkan? Är det något som bör ges tillsammans för att få effekt? Det är ledproblem vi vill lösa.

MSM är ett kroppseget smärtstillande ämne.
Ni som tävlar,
Tänk på att det kan ge positivt dopingprov vid förhöjda värden.
Glucosamin är ett kroppseget ämne som håller ledytorna glatta och friktionsfria. Det vi ger till människa och häst utvinns av den glatta ytan på insidan av snäckskal.

Jag ger Fytokonstrukt, som är helt nytt i Sverige, det är en flytande blandning av Glucosamin o Msm samt organisk silica. Det är det bästa hittills och lämpligt att ge inget spill då man sprutar in det i munnen. Jag har gett många olika glucosaminprep genom åren och det här hör ej till de dyraste

Vi använder glukosamin på våran gamla dam och hon verkar vara piggare och inte stel längre. Köpte en burk på 500 g på Hööks, inte alltför dyrt.

Hej,

Vi har gett Flexijoint till vårt kallblod nu sedan i våras, vi är så nöjda och kommer att fortsätta med det. Kan varmt rekommendera just det. Vi provade flera andra medel innan utan resultat, men just Flexin gav oss resultat.

~Ingrid

Ger min gubbe (26 år :love: ) glucosamin pga artroser och strålbenshälta. Får nu Glucovett, brukar växla mellan olika sorter, funkar bäst så. Ger BioGlucomin, Glucovett, MSM och Flexijoint, BioGlucominen har bäst effekt på honom, blir smidigare då.
Emin Glucosamin är bara skräp, ingen effekt alls.:mad:

Har gett Emins glukosamin till mitt gamla halvblodssto i flera år nu. Hon förbättrade sin rörlighet något otroligt när jag började ge det, kunde plötsligt kliva över i skritten och rullade sig mer i hagen efter att jag började ge det. Rekommenderade det till en halvblodsherre som stelnat till för ett par månader sedan och han har börjat gå i form...:D

Jag ger de till min hund för han börjar bli gammal å stel. å han har blivit jätte bra sen ja började med de

Jag har just inlett ett första försök. Mitt val föll på Glucovett, kostar ca 500:- och räcker i nästan 3 månader. Innehåller dock lägre dos med Glucosamin än tex BioGlucomin.
Innehåller också MSM (större andel/giva än glucosaminet) och även kondroitin.
Är inne på dag 8 nu, har inte märkt någon förändring än, men det är väl för tidigt för det.

Är det någon som vet om det är bra eller dåligt att ge glukosamin till en häst som har haft bakterier i leden nyligen? Har också hört att nyponpulver kan vara bra att ge men vågar inte prova..:smirk:

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V