genomntramp bak, hur farligt?

Zandrah

Trådstartare
jag igen :)

Hur allvarligt är det när en häst trampar igenom(bak) i loppen?
Påverkar det mkt hästens resultat? Får hästen ont av det, eller kan det resultera i några sekundära skador?

Vad jag vet använder hästen skydd för just detta...men det kan väl ändå inte vara så bra? :confused:

Sv: genomntramp bak, hur farligt?

Spring själv med skoskav,så har du en föraning..
Så är deju inte så bra för senor och ligament heller.Stöd upp hästen tex med kilsulor och långa armar på skorna.

Senast ändrad:

Jag har ett sto som trampar igenom mycket i snabbare tempo, vanlig motionskörning går jättebra men i snabbjobbs-/tävlingstempo sliter hon ner sporrarna tills de tar slut och hon börjar blöda om hon inte har skydd.

I samband med att hon kvalade så utrustades hon med genomtrampningsskydd och därefter var det inga problem för henne, innan kunde hon galoppera i kurvorna när det gick fort. I början av hennes karriär körde vi med kilsulor men sen bytte vi till skor med längre traktarmar i stället.

Hon hade alltid torra och fina ben och hade mindre muskelproblem än vad mina övriga hästar haft, bara lite spänd i rumpan vid några tillfällen och vid ett tillfälle var hon lite låst i ena bogen. Under de fyra säsonger hon tävlade behandlades hon med Quadrisol en gång på grund av obstämd hälta fram, och som 6-åring fick hon en kotledsinflammation i vänster fram.

Karriären tog stopp pga feltramp i 30-tempo på upploppet i träning med hovbensfraktur som följd, alltså inget som har med genomtrampet att göra.

Sista året var hon bland de 3 främsta 6 ggr på 9 försök innan skadan satte stopp. :banana: :cry:

/// ghost

Jo det gör ONT :eek: Har gjort det alltför många ggr ....huvva...

Det är samma med denna, det är i snabbare tempo...
vet inte om han testat kilsulor och längre armar...men det låter ju som några bra lösningar...eller ja...förbättringar =)

Då funkade det bra med skydd oxå alltså? Vad är det för skydd, hur sitter dessa?
:confused:

Kul att det gick bra för din häst, otur att skadan skulle komma på ett sånt snöpligt sätt.....=(

Jag har testat "alla" genomtrampningsskydd tror jag. Ett tag sydde mamma figursydda till henne då vi inte hittade höga som gick att ha under hennes gamascher från början. (Gick på sig på insidan av haserna så de var jättehöga)

Men de bästa jag haft är de som är rätt höga och har en vit skyddsgrej precis över sporren. Och så har de ett antal 4? kardborreband över skenbenet. Hittar dem inte på nätet nu men jag köpte de första i nån travshop, kanske Bidermans på banan i Eskilstuna? och det andra paret hemma i vår travshop. :) Jag kan fotografera dem om du inte förstår hur jag menar...
Har för mig att man var tvungen att sätta dem från något visst håll för att kardborren skulle sitta bäst förresten???

De små korta som bara sitter runt kotleden är värdelösa om man måste ha gamascher också för då hasar de ner. :( Men det kanske hade med hennes storlek att göra?

Jag har fått sy in alla på grund av att min donna är 152 cm och har tändsticksben... :angel: All hennes utrustning var small utom gamascherna då eftersom genomtramparna satt under. :D

Det var absolut en missräkning att hon inte gick att sätta igång igen efter frakturen men nu har hon en rödhårig son som jag hoppas ärvt mycket av henne... :love:

Jag får isåfalll ta och besöka en travsportbutik=)
Om det nu blir nåt köp med en häste v.s....det verkar ju som om det kan vålla en del problem...men vi får se....

Hoppas lille sonen ärver alla BRA egenskaper :) ( och hoppas han slipper bli en sån som trampar igenom) ;)

Vart sitter sporren på en häst?????
Har aldrig hört det utrycket förut. :)

crax skrev:
Vart sitter sporren på en häst?????
Har aldrig hört det utrycket förut. :)

Precis mitt i hovskägget..om man säger så..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 345
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10