Generellt om annonser och prissättning

MiniLi

Trådstartare
Hur tänker ni generellt sett om prissättning?
Finns det några sorts riktlinjer ni går efter eller tycker ni att det är helt individuellt från häst till häst?
Hur stor betydelse har tävlingsmeriter? Finns det någon särskilt ålder där meriter blir allt mer viktigt? (när de blir lite äldre tänker jag)
Stammen, spelar det in mycket även när du säljer en äldre häst som en yngre?

Vad ska man tänka på när man utformar en annons?
Vad ska man skriva och vad ska man inte skriva?
Om man tex har en häst som är ngt svårriden, skriver ni det i annonsen?

Vad väljer ni för bild? Hoppning, dressyr, uppställd?
Tex en allround häst där ni vill locka både hopp och dressyrryttare, vilken bild väljer ni då?

Det vore väl toppen om vi kunde samla alla åsikter om priser, annonser osv här?
Andra användare är välkomna om ni kommer på fler frågeställningar men tänk på att det ska vara generellt sett och inte frågor om enstaka individ! (viktigt, annars kommer vi nog inte få ha kvar tråden!)

Sv: Generellt om annonser och prissättning

Vill bara varna för att "ngt svårriden" uppfattas som att hästen i det närmaste är farlig & oridbar.
Jag vet inte vad svårriden är för dig men behöver den en Vm ryttare eller klarar en normal LB ryttare av den?
Det är så svårdefinierat.

Just ja, jag tycker det är skillnad på en häst som har vissa tävlingsmeriter men faktiskt ingen kapacitet utöver det än en häst med bra kapacitet som inte är tävlad, ajg skulle välja det senare & då krävs det ju att man provrider & testar den.

Min erfarenhet av är att den säljare som förberett sig (inte bara skrivit en annons) är en bra säljare. Annonsen är ju bara skyltfönstret som ska locka köpare. Har flera gånger varit med om att man ringer eller mailar någon som annonserat men är helt oförberedd och inte har samlat ihop den information jag som köpare förväntar mig:

* Stamtavla och tävlingsmeriter
* Eventuella sjukdomar, fördelar/nackdelar med hästen
* Foto och eventuellt video
* Vägbeskrivning
* Om utrustning kan ingå
* Pris

Den säljare som planerar detta och samlar ihop all information, kanske som ett samlat paket, som h*n kan skicka när jag som köpare tar kontakt är också mentalt förberedd på att sälja hästen. Många har svårt att skiljas från sina hästar och den här förberedelsen gör det kanske litet lättare den dagen hästen försvinner iväg till den nya ägaren. Har man skrivit ner allt så har man även fördelen att man slipper tjafs om dolda fel. Har man skrivit att hästen har en viss svaghet eller sjukdom så slipper man det! Seriösa köpare vet att det inte finns felfria hästar. Defekter och individuella egenheter har olika betydelse för olika köpare.

Prissättning beror på många faktorer (ras, kön, ålder, rid/avel/trav..).

Har man betalat 100 000:- för ett bra avelssto och 20 000:- för betäckningen så täcker inte 30 000:- självkostnaden för ett årsföl. Har man däremot köpt en åtta år gammal ridhäst för 15 000 och ridit under några år så ska man nog inte förvänta sig att någon ger 30 000.

Jag tänker så här: de som sätter rätt pris och ger rätt information om hästen får också den såld.

Bilder brukar jag tycka är svårt att få bra, jag tar helt enkelt den bild där hästen råkade bli bäst, antingen uppställd, eller en ridbild. Film ordnar jag sällan, det är alldeles för mycket jobb. Däremot som strajder skrev vet jag redan från början hur mycket prutmån det finns, och att utrustningen inte ingår.

Generellt om prissättning kan man inte säg så mycket, det beror helt på individen tycker jag. Finns tråkiga hästar med bra stam och otroligt fina individer utan stam. Men en bra stam är ju självklart en fördel.

Jag tycker det är tråkigt med löshoppningsfilmer på hästar med tävlingsmeriter. För mig är det ointressant med löshoppning utan jag vill se hur hästen uppför sig under ryttare.
Annars är stam, ålder, mankhöjd och ev. tävlingsmeriter det viktiga.

Vill bara varna för att "ngt svårriden" uppfattas som att hästen i det närmaste är farlig & oridbar.
Jag vet inte vad svårriden är för dig men behöver den en Vm ryttare eller klarar en normal LB ryttare av den?

Jo så tänker jag också. Att det kan uppfattas fel..
Sådana saker kanske är bättre att ta på telefon/vid provridning...
Min tanke iallafall
:)

För mig är det viktigt att hästen kommer till någon som klarar av den och passar ihop med den. Är hästen lite svårare vill jag ju inte heller slänga upp någon ens för att provrida om personen kanske inte riktigt klarar av den. Även om den funkar bra under mig och den prospektiva köparen tänker att "den där klarar jag att rida" så har jag kanske kännt hästen och ridit den i flera år och därför ser det kanske lite lättare ut än vad det är... Så jag skulle skriva allt, i alla fall när det berör säkerheten för hästen och ryttaren. Väger resten över att hästen är "ngt svårriden" eller liknande för den enskilda spekulanten så kommer de att höra av sig ändå.

Jag skriver dock hellre på annat sätt, t.ex. att "kräver en mjuk men bestämd ryttare", som faktiskt förklarar lite mer. Sedan får man såklrt gärna ringa och höra, annonser kan ju lätt missuppfattas (som alltid med skrivna ord).

Jag vill inte lura på någon en häst som de inte klarar av, och jag vill inte att min häst hamnar hos någon som inte passar ihop med den eller klarar av den.

När det gäller prissättning så varierar det enormt vad som är viktigt för mig. Om jag letar häst så är tävlinsgmeriter viktigt, men är hästen sex år gammal och inte tävlat någonting - men har bra stam och bra kapacitet - så spelar det ju inte någon roll om den inte tävlat. Svårt att säga en specifik ålder, men någonstans runt 6-7-8 år skulle jag nog säga.

Stammen spelar roll om den äldre hästen inte har visat så mycket kapacitet. Men där kollar jag hellre på just kapaciteten, lynnet och meriter än på stammen - allt är ju inte genetiskt.

Vad jag lyfter fram på en bild beror såklart på hästen. Är det en oerhört snygg häst så kanske bara en bild på hästen, utan utrustning och så vidare. Annars tar jag en där hästen gör sig allra bäst.

En bra annons skall bestå av grundfakta om hästen:
- Ålder, typ, ras, stam, storlek etc.

Meriter:
- vad den presterat på tävlingsbanan

Utveckling/träning:
- hur den tränat, vad man kan tänka sig kommer hända i framtiden och vilken kondition hästen har i dagsläget. Vilket temprament hästen har och hur den är att rida. Hur befäst den är i sin utbildning.

Skador/olater:
- som man är skyldig att upplysa om förstås.

Vidare tycker jag om att försöka beskriva vilken köpare som borde passa. Känner säljaren hästen väl så spar man mycket tid på att försöka beskriva en drömspekulant här.

Pris och vad som ingår är viktigt.

Måste också kommentera detta. Det ÄR så individuellt hur man upplever en häst. Jag har en på prov just nu som ägaren var mycket orolig över att någon skulle klara att rida och själv tycker jag att det var den trevligaste och mest okomplicerade häst man kan tänka sig. Köper jag inte hästen så är det i så fall av andra orsaker.

Samma gäller då om man säger att hästen har SÅ trevlig temperment. För mycket om just temperament behöver man inte skriva. I så fall mer om hästen är framåt eller åt det lata hållet.

Hälsning Maja

Tex en allround häst där ni vill locka både hopp och dressyrryttare, vilken bild väljer ni då?

När jag kollar på annonser vill jag helst se 1 uppställd bild (rakt från sidan) och en film där hästen visas i samtliga gångarter och om hästen är hoppinriktad en film när den hoppas uppsuttet

Vad ska man tänka på när man utformar en annons?
Ha med bra grundfakta om hästen. Ålder, storlek, utbildningsnivå och ras.
Vad ska man skriva och vad ska man inte skriva?
Skriv gärna ut om den har olater, vissa bryr sig inte men andra mycket. Skriv inte svårriden för det är ett svårtolkat ord! Skriv gärna om den är lätt att lasta, sko mm!
Om man tex har en häst som är ngt svårriden, skriver ni det i annonsen?
Jag tycker inte man ska skriva det. Den kanske är svårskriven för en själv men en annan märker inte det.

Beror på vad för typ av häst. Är det hopphäst en hopp och en uppställd, dressyr en dressyr en uppställd. Unghäst uppställd osv :)
Om man bara får ha en så uppställd annars alla tre. Skriv att fler bilder kan fås vid intresse.

Det roligaste är när det står att hästen säljes som avelssto/passande för avel men man INTE skriver med vilken stam det är:D
Givetvis kan man maila/ringa och fråga men det sparar ju massor av tid för båda parter om jag som köpare kan kolla upp sånt innan.

Är det galopp/trav häst är det lättaste att skriva med namnet på hästen och några led i stammen så kan jag hitta en hel del info själv.

Eller hur! Är det avel skriv stam = underlättar för den som vill köpa avelshäst ;)

Är det starthäst skriv ut namnet så folk kan söka på resultat :D

(har sett hästar utan stam som blir fina avelshästar för de har bra stam.. ehm :crazy: )

Det förvånar mig att inte fler puffar för att deras hästar är trafiksäkra och lättlastade. Fungerar inte det (framförallt det första) så har man mycket jobb framför sig som köpare.

Sedan skriver väldigt få ut stammen vilken faktiskt är intressant även om det är en valack.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 478
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag är ganska ny på detta med att välja hund och skulle verkligen uppskatta hjälp från mer erfarna personer! Har läst lite olika trådar...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
11 248
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar