Generellt dålig hästhållning!

Sv: Generellt dålig hästhållning!

Fodrar man på bar mark så kan grovfodret trampas ner och då kan det bildas bakterier som hästen sen riskerar att få i sig ergo det är inte bra för hästen. Antagligen är det så för att många hagar ser ut som lervälling under vissa årstider och då ökar väl risken för att grovfoder trampas ner och "ruttnar". Så jag antar att varje fodringsplats bör ha en foderhäck, vilket jag personligen tycker låter befängt. Denna information har jag fått från självaste länsstyrelsen. Undrar hur de tänker lösa det med hästarns betesäsong kan man då undra.:crazy:

Ja det är jag med på. Man har ju hittat botulism i nertrampat äckligt hö eller högar med hösilage som ligger nere i marken. Men mina hästar äter inte gammalt och smutsigt hö. Nytt hö som ligger PÅ leran kan de äta, men då har det ju inte möglat tryckts ner och börjat invaderas av skadliga bakterier!

Och det jag undrade var om det verkligen är en LAG? Var hittar jag den? Och gäller den året runt? Alla förhållanden?
Kan verkligen inte se någon anledning till att inte lägga hö på snö eller torr mark och gräs?
Har man problem med leriga hagar, kanske många hästar i samma hage och fri tillgång - så absolut borde man ha en utfodrigsplats, antingen en torr betongplatta, foderhäck eller liknande.

Precis, jag tror att väldigt få hästar får äta mögligt nertrampat hö.

Jag vet inte om det är lag, jag har bara hört det ifrån länsstyrelsen. Jag tycker också att man borde få lägga hö på snö och vanlig torrmark.

Låter mer som en rekomendation än en lag. Annars kryllar det ju av olaglig "matservering" i våra svenska hagar. Även om man har en foderannordning så hindrar det ju inte att hästen river ut allt på marken och sen äter det ändå. Som lag känns den svår att efferleva.

Ja, ska man kunna efterleva den så måste man ju ha en ganska stor betongplatta i hagen, för som du säger så sprids ju maten ut väldigt lätt.

ang. vatten och mat håller jag med dig. När det gäller täckesbyten så lär du få tänka till. ska du ha såna lär du få betala för det då det är en stor arbetsbelastning. Det är otroligt sällsynt att ngt annat än täcke på eller av är det som gäller. Nu har du ställt dig i ett kollektiv och där jobbar folk ideellt och tar hand om varandras hästar för att få det att gå runt. så börja med att erbjuda dig att byta täcken på alla övrigas hästar om du insisterar på att det är ren och skär lathet : ) alternativt betala folk för att de byter på din häst.

ang. samma täcke ser jag inga problem om man ser till att ha en uppsättning man varierar med på känslig häst så att den itne står med samma täcken som sitter exakt likadant, dygnet runt, dag efter dag.

att blöta täcken tas av ser jag som en självklarhet.

Senast ändrad:

Whaat? Hästar är gjorda för att äta från marken? Varför får man inte ge kraft från golvet och hö på marken? enligt lag?

Nepp man får inte fodra på marken den lagen fanns redan 07 har jag för mej . Djurinspektörens argument var att hästarna kunde få i sej skit från marken o bakterier ??? Puckon tycker jag .
Ska man ha en höhäck per häst då?
Eller vi som fodrar med storbal på 400kilo ska vi orka lyfta hela den balen för handkrafft in i en höhäck ?
Man fick inte heller ha kvar plasten i botten på hösilagebalarna ( vi lät plasten vara kvar som ett golv som just skydd från marken ) då skulle hästarna käka i sej plasten tydligen *suck*
Hur många stall ställer inte ut storbalar när man har tex många hästar på lösdrift .

kl
Ang blöta täcken på hästar så borde det väl vara lika illa om det regnar på morgonen och täcket blir blött och "tungt" att det då får ligga kvar på hästen och torka som om det får göra det på kvällen vid installning?
Ingår inga täckesbyten så får man väl ha 2 olika utetäcken som sitter bra och variera med varannan dag och har man en häst som är så känslig att den inte klarar det så får man vackert åka och byta själv.
Jag har full förståelse för att vissa inte vill byta täcken om det är många hästar det gäller, jobbar på en ridskola där vi har ett 20-tal privathästar som vi bytte täcken på för en liten slant innan, men det var allvarligt talat inte värt pengarna. (Vi tog 150kr i månaden för att byta på morgonen, inte många som var villiga att betala mer.) Ofta var vi tvugna att lägga på fuktiga täcken pga att de inte hunnit torka, då tycker jag det är mycket bättre att de får ligga kvar på och torka så länge hästen är torr under.
Att ha grimma på i hagen ser jag heller inget större problem med. Alla våra lektionshästar har grimma på sig i hagen och några av dem står (tyvärr) i spilta så de har grimma på sig alla timmar på dygnet förutom de timmar de rids och har träns istället och vi har faktiskt aldrig haft en häst med skav efter grimman. Sen finns det ju alltid hästar som är extremt känsliga för skav, men har svårt att tro att det är så vanligt. Det är ju faktiskt lite säkrare ifall nån häst kommer lös om den har grimma på sig, lättare att fånga.

*kl*

Ang blöta täcken. Om man har täcken som blir tunga och sitter dåligt pga detta när de blir blöta/det regnar så borde man väl investera i nya? Annars ligger de ju kass från att hästen kommit ut på morgonen tills att den går in om det regnar hela/i början på dagen?

Dessutom känns det ju lite viktigare att hästen har ett lätt och välanpassat täcke när den rör sig hela tiden i hagen jmf med om den skulle behålla täcket på någon timme (om man valde att låta täcket torka på hästen alltså) stillastående på box?

Våra täcken hinner oftast torka nästan helt på tiden hästarna är inne och käkar på fodringarna, dvs 1-1.5 h. Skulle dock aldrig låta dem ligga kvar på "bara för att", de är nakna inne eller har stalltäcken över natten. Men de stör inte hästarna det minsta även om vi låtit dem ligga kvar på. DET tycker jag är viktigt om hästen nu ska ha täcket hela dagen i hagen och faktiskt RÖRA sig med det.

Fodrar man på bar mark så kan grovfodret trampas ner och då kan det bildas bakterier som hästen sen riskerar att få i sig ergo det är inte bra för hästen. Antagligen är det så för att många hagar ser ut som lervälling under vissa årstider och då ökar väl risken för att grovfoder trampas ner och "ruttnar". Så jag antar att varje fodringsplats bör ha en foderhäck, vilket jag personligen tycker låter befängt. Denna information har jag fått från självaste länsstyrelsen. Undrar hur de tänker lösa det med hästarns betesäsong kan man då undra.:crazy:

Fast det känns ju som att det ska väldigt mycket till för att hästen ska äta det gamla dåliga höt. Då beror det nog mer på att de inte får den mat de behöver..
Som du säger så är det ju väldigt intressant hur man ska göra med betet..
Tänk om hästen råkar få i sig en jordkocka... :eek:

Jag kan väl hålla med om att fodring direkt på golvet i boxen inte är god hästhållning men det går ju enkelt att lösa genom att skaffa en större hink som ställs in på golvet till hästen.
Kanske inte optimalt men iaf bättre än att den ska äta kraften direkt från golvet..

Ja så känner jag med. Man kanske måste se över hästens foderstat om den börjar gräva i marken i efter dåligt hö. Jag måste erkänna att vi utfodrar med storbal och de har fri tillgång. I några år fodrade vi med vanligt hö och det gjorde vi direkt ¨på marken oavsett årstid. Bytte bara utfodringsplats i hagen. Vi har även fodrat med hösilage och har fodrat i plasten, Höet har inte spridit ut sig överallt utan legat på samma plats och hästarna har inte tuggat plast de har ju mat att äta. Men jag antar att någonstanns därute finns det en häst som älskar plast och då får ingen fodra i plast. Nu gör vi så att vi fodrar utan plast, byter fodringställe och krattar upp ev. spill. Men ofta äter hästarna rent.
Visst vore det optmalt att ha en fdodringsplatta men vi hyr bara marken och markägaren verkar inte diekt pigg på att göra några större ingrepp på marken och en vanlig höhäck känns ju värdelöst för höet kan ju fortfarande ramla ner på marken.
och ve och fasa, hur ska det gå på betet, speciellt de dagar de regnar :eek:

Här är lite förslag som jag skulle ha gjort:

Om du har två vintertäcken själv kan du väl byta på kvällen när den har kommit in, till ett som den kan ha på sig dagen efter?

Skaffa fler hinkar och sätt upp själv i boxen, så behöver du inte vara orolig för vattnet.

Håll ströfritt närmast dörren så att inte kraftfodret försvinner i bädden. Alternativt om du inte fodrar med så mycket kraftfoder, ge det bara när du eller någon annan fodrar så att det hamnar i krubban, om det inte är farbrorn som fodrar varje fodring alltså.

att hästar får i sig plast som sitter kvar runt silagebalarna är INTE sällsynt, och därmed ett problem. Fråga veterinärklinikerna som fått in såna hästar!

ang. att de äter dåligt hö från backen så har de tyvärr inte känslan för vad som alltid är nyttigt och inte nyttigt. Har därmed inget att göra med att de skulle vara särskilt hungriga eller ej.
är marken dålig ur hygien aspekt, ska foder inte fodras där, just av de anledningar som getts.

Senast ändrad:

Jag håller med dig och står därför i ett eget stall med likasinnade som vill sköta hästarna på bästa sätt. Vi byter täcken och har torkrum där de hängs om de är blöta så de är torra på morgonen. Den som fodrar kväll o tar in hästarna fyller på vatten (ljummet/tempererat) om det är frysgrader så det är risk att vattnet fryser, annars fyller man själv.
Våra hästar får sitt krubbfoder i krubbor som sitter i boghöjd ungefär eller lägre för en bättre ätställning.
Vi fixar även med sånt man behöver hjälp med, som linda ben om hästen behöver det, smörja salva på mugg etc. Just för att man själv kan behöva samma tjänst någon gång och delar man på arbetet så behöver ingen åka ut och göra allt själv morgon och kväll.

Hästarna har vatten i hagen och höet på torraste platsen.

Jag skulle aldrig stå i ett stall där hästen var tvungen att stå i samma täcke inne och inte hade vatten i hagen (som bäddat för kolik).

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar