Generellt dålig hästhållning!

Sv: Generellt dålig hästhållning!

Min får lätt skav och har känslig hud, (mycket vita tecken) och att inte byta täcken på henne är inget bra alls. Ändå har jag bra välanpassade täcken som andas osv. samma med grimmor. Tur vi går mot varmare tider nu så hon kan vara naken snart.

Om just det med täckesbyte är så viktigt för din häst så förstår jag inte hur du i samma andetag kan svara att du inte kollade upp det. Det är mera regel än undantag i inte bara kollektiv stall, att rena täckesbyten INTE görs, pga arbets och tidsbelastningen det innebär. så det är en grav miss från din sida att förutsätta att det ingår.

det där med vattenkoll på kvällen är ju en brist, men det finns ju massor du kan göra för att undvika problemet att hästen inte har vatten. dubbla hinkar i boxen tex. Om de inte får vatten ute i hagen är det ju extra viktigt.

Men fyller inte varje hästägare på vatten det sista de gör?
Oftast åker man ju dit efter jobb/skola. Mockar, gör iordning boxen och fyller på vatten.
Har nab varit på dagen så fyller man det sista innan man åker. Då finns det vatten till kvällen/natten

Det är väl bara att fråga om kraven kan uppfyllas och om de ej kan göra det är det väl bara att flytta hästen omgående.!

Personligen hade jag flyttat hästen , men troligtvis hade jag kollat upp detta innan jag stallade upp mig!!

Det är bedrövligt att man använder hästen som täckestorkare.
Täcken torkar man på varm plats eller på en riktig täckestorkare.
Man har täcket för att hålla hästen torr. Inte att torka täcken på.
Fuktiga skitiga täcken är tunga och direkt hälsosamma att gå med dygnet runt ute som inne.

Vi har täckesbyten i vårat stall om man vill det. Men har det regnat ute och täcket är blött och man tar av det torkar det inte. Vill man då ha torrt täcke och bra luft i stallet så är det bästa och ha täcket kvar på sin häst i vårat stall. Men det är något man väljer själv men ett tips som stallägaren tycker är bra. Men våra hästar står i ett "varmstall". Det funkar bra. Annars hänger dem på boxdörren och torkar inte, och luften blir dålig och täckena blir ofrächa.
Men täckesbyten är något man får betala extra för.
Vattenhinkarna i vårat stall tas ut ur boxarna på morgonen o ställs i varmt rum för tining eller töms om de går, o sen fyller den som fodrar på hinkarna på kvällen.

Delvis knapplån

Jag undrar mest vad för täcken folk har som inte håller hästen torr utan som måste tas av för att hästen inte ska ska stå blöt?

Mina täcken andas och kan se dyngsura ut, men hästen är snustorr. Hur kan den då lida av att stå med det täcket på sig tills det torkar? Så fort jag tar av täcket så fuktar det igenom då täckets andasfunktion är satt ur spel. Då tar det låååång tid innan det är helt igenom torrt. Ligger det kvar på hästen, som är torr och varm, så är täcket torrt rakt igenom på en timme.

Nog om det. I övrigt kan jag nog också bara säga att om ts har så starka åsikter om hur vissa saker ska skötas kring hästen, ja då borde det tagits reda på innan.

Precis så har jag också. Min häst är snustorr, täcket kanske är blött men inte igenom. DOCK så fort jag tar av täcket och hänger upp det så blir det direkt dyngsurt. Så länge det ligger på hästen så andas täcket bort fukten tills täcket är torrt.

Har nu flyttat in min häst i ett kollektivstall och är chockad över den dåliga hållningen med djuren men när jag frågar runt i andra stall får jag liknande svar på frågor om något för mig så naturligt som vatten i hagen, byte av täcken och hur man fodrar.
Kraftfodret slängs på golvet/marken, jag betalar för fodringar + in och utsläpp varje dag men att byta täcken och vilja ha sin häst utan grimma i hagen är omöjligt. "Tar för mycket tid" och "vi har alltid gjort så här" är de dåliga argumenten. Blöta täcken får torka på hästarna och de står med tjocka vintertäcken dygnet runt. Jag vet att många där ute gör så men för fan, det är år 2011 nu! Hur jobbigt är det att byta? Är folk så lata och okunniga idag? Att kolla att alla har vatten vid kvällsfodring är ingen som gör heller och iskallt vatten finns endast att tillgå. Är det 20 minus på vintern och hästarna kommer in vill de inte dricka vatten som är så kallt så det blir ishinna i hinken, bjud dem på ljummet vatten så kommer man slippa många kolik hästar på vintern.
Jag blir så trött! Är det nån som håller med och känner samma sak?
:bow: Jag kan bara hålla med dej ! Folk är lata som fan .
Självklart ska hästar inte stå med samma skitiga o blöta täcke dygnet om , vidrigt och ger skav .
Samma med grimmor det tar ju ingen tid alls att ta av dom .
Förutsatt då att folk har väluppfostrade hästar .
Om hästarna har tillgång till vatten i hagarna även på vintern så är det ingen fara med kallt vatten men om dom står utan o sen ska in o gulpa i sej då hade jag passat mej oxå.
Men i mina ögon är det vanvård att låta dom vara utan vatten .
Man får inte ens lägga hö på marken enl lag så jag har svårt att tro att det är okej att ge kraften på golvet heller .
Ja en krubba tycker jag ingår i en boxinredning .
Ta ett stallmöte där du tar med en shecklista från länstyrelsen så ser du ju om det uppfyller kraven .
Glöm inte ta med täckesrekomendationerna oxå .

Om just det med täckesbyte är så viktigt för din häst så förstår jag inte hur du i samma andetag kan svara att du inte kollade upp det. Det är mera regel än undantag i inte bara kollektiv stall, att rena täckesbyten INTE görs, pga arbets och tidsbelastningen det innebär. så det är en grav miss från din sida att förutsätta att det ingår.

För att jag trodde det var mer regel än undantag att man byte täcken på hästarna.
Ren lathet och slarv anser jag! Har arbetat i proffs stall och även rena unghästverksamheter där man snällt byter täcken på sina 10-15 hästar varje morgon och kväll. Det är ju lika viktigt som allt annat.

det där med vattenkoll på kvällen är ju en brist, men det finns ju massor du kan göra för att undvika problemet att hästen inte har vatten. dubbla hinkar i boxen tex. Om de inte får vatten ute i hagen är det ju extra viktigt.

Givetvis har hon dubbla vattenhinkar och ordentligt uppsatta för att minska risken för att det ska vältas.

Det är bedrövligt att man använder hästen som täckestorkare.
Täcken torkar man på varm plats eller på en riktig täckestorkare.
Man har täcket för att hålla hästen torr. Inte att torka täcken på.
Fuktiga skitiga täcken är tunga och direkt hälsosamma att gå med dygnet runt ute som inne.

Äntligen nån mer som tycker som jag!

Skruva upp en egen krubba.

Ge vatten själv

Byt täcken själv

Ta av grimman själv

Wow, det är nog enklare att skaffa eget stall!

Allvarligt, när jag öppnade tråden trodde jag det var att de aldrig mockade eller mögligt hö. Det här är inget, det är gnäll från någon med för mkt fritid.

Skruva upp en egen krubba. Finns en redan som inte används för de orkar inte gå in i boxen!

Ge vatten själv, Gör jag!

Byt täcken själv Gör jag nu med!

Ta av grimman själv

Wow, det är nog enklare att skaffa eget stall!

Allvarligt, när jag öppnade tråden trodde jag det var att de aldrig mockade eller mögligt hö. Det här är inget, det är gnäll från någon med för mkt fritid.

Det är väl bara att inse att folk är okunniga och/eller lata. Fattar inte hur man kan lägga ner tid och pengar på nåt och sen göra det halvdant?

Har läst hela tråden och tycker att det vore intressant att få svar på ett par frågor.

Har du och stallägare ett avtal och vad sägs där?
Och betalar du vitt?

/zelma

Var det inte i ett kollektivstall du stod i? Där delar man väl på allt ansvar och sysslor? Varför fodrar inte ni ägare själva då?

Ärligt så är det inte många stall som har täckesbyten gratis. Där gjorde du bort dig själv. Samma att du inte var med på lite av stallrutinerna när du kollade in stallet. Du har helt enkelt brustit i ditt åtagande att undersöka "varan" och sen gnäller du på att det inte blev bra. Att bli sur för att du inte får tillräkligt med medhåll och kalla folk som inte gör som du (en hel del i tråden) okunniga och lata är lite lågt.

Visst, allt i detta stall verkar inte vara optimalt men hästarna far väl inte direkt illa? Finns så oändligt mycket sämmre hästhållning att ojja sig över.

Byt stall och ta lärdom av detta att kolla upp vad du vill ha ut av stallet nästa gång. INGENTING är förgivet i stall och hästvärlden. Det borde du ju ha lärt dig i proffsstallen.....

Att kallt vatten skulle vara skadligt har jag inte skrivit!

Du skrev att ljummet vatten skulle rädda många hästar från kolik och kolik anses väl som minde hälsosamt?

:bow: Man får inte ens lägga hö på marken enl lag så jag har svårt att tro att det är okej att ge kraften på golvet heller .

Whaat? Hästar är gjorda för att äta från marken? Varför får man inte ge kraft från golvet och hö på marken? enligt lag?

Jag hade kunnat göra samma misstag som dej då de ställen jag jobbat på har haft täckesservice. Att erbjuda alla hästar i ett stort stall tempererat vatten blir nog svårt även om jag tycker att det är självklart att ge våra hästar det på vintern.
Att låta täcket torka på hästen skulle jag aldrig göra och jag skulle inte kunna tänka mej att stå i ett stall där det inte finns ordentliga torkrum så att täckena torkar heller. För mej är det självklart att blöta täcken tas av så fort hästen har kommit in. Blöta täcken blir tunga och det ska inte hästen behöva stå med tills de torkar.

Det är helt klart under all kritik att slänga kraftfodret på golvet i boxen. Det är väl en sak med några morotsbitar som hästen sedan kan hitta i hö´t och mumsa på men inte kraftfoder. Jag ger blött och det hade inte blivit särskilt bra att slänga det på hö´t.

Att hästarna ska ha vatten i hagen ser jag också som en självklarhet liksom att hästarna får hö ute under dagen och att det inte är längre än max fyra timmar mellan hö´t har tagit slut tills nästa giva kommer. Jag vill inte ha grimma på våra hästar varken i hagen eller i boxen. Men, har man många hästar så är det väldigt tidsbesparande att ha grimma på alla men våra hade fått enormt mycket skav. Jag vill också att våra hästar går ute minst 14 helst 16 timmar vilket inte heller är rutin i många stall. Tur att jag har eget stall.

Jag tror att man får vara mycket precis när man söker efter stallplats och verkligen ta reda på allt om hur det fungerar och vilka rutinerna är för människor har så enormt olika åsikter om vad som är okej och inte.

I stallet vi står ingår inte täcke av/på, vi byter/skiftar täcke nästan varje kväll när vi tar in, byter alltid om det skulle vara blött. Vår fullblodsvallack får lätt skav, ser till att vi har bra täcken och byter ofta. Dottern som jobbat på stuteri säger att vi inte behöver byta även om det är blött om det inte är blött igenom och hästen känns varm när man känner under täcket:cool: men jag vill byta ändå, tycker det känns bäst.

Blöta, leriga täcken är otroligt tunga och otympliga att hantera. Jag har löst det så att jag erbjuder ett på på morgonen, ett av på kvällen. Helst ett innetäcke som sitter på, som man sen bara lägger ett tunnare regntäcke utanpå, så blir det mycket lättare att hantera. Men det diskuterar jag med varje hästägare. Likaså att ha svanssnöre istället för bensnören, snabbhakar istället för spännen som ska knäppas.

Kraftfoder på golvet tycker jag låter ofräscht, vatten ska finnas, sen temperatur kan ju vara svårt.

Grimma i hagen är individuellt. Här finns både och.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar