Gefle porslin

sthu

Trådstartare
Köpte fyra skålar i olika storlek
IMG20250214130041.webp
på loppis. De är stämplade med Säter Gefle.
Har försökt googla men hittar ingenting om hur gamla ect de är.

Tänkte ha dem till katterna :D

Köpte fyra skålar i olika storlekVisa bifogad fil 162326 på loppis. De är stämplade med Säter Gefle.
Har försökt googla men hittar ingenting om hur gamla ect de är.

Tänkte ha dem till katterna :D

Första delen av 1900-talet: https://www.precisensan.com/antikfo...efle-karlskrona/39330-gefle-s-ter-kryddburkar

Med tanke på hur krackelerade de är hade jag inte använt dem till katterna, sprickor i glasyren ökar risken för att otrevligheter läcker. De Rörstrand jag har till Isis är dels hela och dels får maten inte stå länge på dem (de äldre har jag bara till blötmat).

För torrfodret som hon har fri tillgång på har jag köpt nya Rörstrand :angel:

Första delen av 1900-talet: https://www.precisensan.com/antikfo...efle-karlskrona/39330-gefle-s-ter-kryddburkar

Med tanke på hur krackelerade de är hade jag inte använt dem till katterna, sprickor i glasyren ökar risken för att otrevligheter läcker. De Rörstrand jag har till Isis är dels hela och dels får maten inte stå länge på dem (de äldre har jag bara till blötmat).

Visste väl att du hade koll :D

Ah, det hade jag inte koll på. Då får de bli fruktskål istället.

Våra har också Rörstrand, tror det är Swedish Grace de har. Maken trodde vi var ensamma med Rörstrand till katterna😂

*host* Gammalt porslin kör en inte i diskmaskin eller mikro...
Jag skulle aldrig köra något äldre dyrbart porslin i diskmaskin, men om jag hittar något som jag av någon anledning tycker är lite fint med väldigt skitigt kör jag EN gång i maskin. Det brukar göra underverk. Jag har koll på att man inte ska göra det regelbundet. Och det är väl därför jag tyvärr väldigt sällan använder gammalt fint porslin. Jag är för lat för att handdiska... :p

Förlåt :(
Jag lovar att inte göra om det!
:heart

Tyvärr är det näst intill omöjligt att få bort missfärgningar som sas gått in i godset pga krackelering. Jag har läst i många forum och det finns metoder en kan prova men de som är mer erfarna än jag anser att det egentligen inte går. Det är sällan det blir bättre öht och även om det blir en förbättring är den marginell. Jag har några saker som är rejält missfärgade som jag behåller för jag har inget annat med det mönstret (jag är ju samlare) men jag använder dem inte.

Jag skulle aldrig köra något äldre dyrbart porslin i diskmaskin, men om jag hittar något som jag av någon anledning tycker är lite fint med väldigt skitigt kör jag EN gång i maskin. Det brukar göra underverk. Jag har koll på att man inte ska göra det regelbundet. Och det är väl därför jag tyvärr väldigt sällan använder gammalt fint porslin. Jag är för lat för att handdiska... :p
Fast är det t.ex. färg som inte tål maskindisk så är det den enda gången som är skillnaden mellan att förstöra eller inte.

OM man skulle ha stött på någon exceptionell typ av smuts som är resistent mot blötläggning och manuella rengöringsmetoder, så kan man DÅ testa maskindisk när alternativet är att ge upp om prylarna.

(Men gamla krackeleringar handlar om missfärgning som satt sig i godset, så det är inte heller rengöring i vanlig mening det handlar om.)

:heart

Tyvärr är det näst intill omöjligt att få bort missfärgningar som sas gått in i godset pga krackelering. Jag har läst i många forum och det finns metoder en kan prova men de som är mer erfarna än jag anser att det egentligen inte går. Det är sällan det blir bättre öht och även om det blir en förbättring är den marginell. Jag har några saker som är rejält missfärgade som jag behåller för jag har inget annat med det mönstret (jag är ju samlare) men jag använder dem inte.
De duger som frukt/godisskål :)
Tycker mönstret är fint så jag behåller dem som de är.

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 253
Senast: NilHe
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
922
Senast: Tantan
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 284
Senast: SaraXX
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka