Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köpte fyra skålar i olika storlekVisa bifogad fil 162326 på loppis. De är stämplade med Säter Gefle.
Har försökt googla men hittar ingenting om hur gamla ect de är.
Tänkte ha dem till katterna![]()
Visste väl att du hade kollFörsta delen av 1900-talet: https://www.precisensan.com/antikfo...efle-karlskrona/39330-gefle-s-ter-kryddburkar
Med tanke på hur krackelerade de är hade jag inte använt dem till katterna, sprickor i glasyren ökar risken för att otrevligheter läcker. De Rörstrand jag har till Isis är dels hela och dels får maten inte stå länge på dem (de äldre har jag bara till blötmat).
För torrfodret som hon har fri tillgång på har jag köpt nya Rörstrand![]()
Testa att köra dem en gång i diskmaskin så blir du nog av med mycket av de bruna missfärgningarna!Köpte fyra skålar i olika storlekVisa bifogad fil 162326 på loppis. De är stämplade med Säter Gefle.
Har försökt googla men hittar ingenting om hur gamla ect de är.
Tänkte ha dem till katterna![]()
Och kanske det tjocka lagret dammTesta att köra dem en gång i diskmaskin så blir du nog av med mycket av de bruna missfärgningarna!
Våra har också Rörstrand, tror det är Swedish Grace de har. Maken trodde vi var ensamma med Rörstrand till katternaFörsta delen av 1900-talet: https://www.precisensan.com/antikfo...efle-karlskrona/39330-gefle-s-ter-kryddburkar
Med tanke på hur krackelerade de är hade jag inte använt dem till katterna, sprickor i glasyren ökar risken för att otrevligheter läcker. De Rörstrand jag har till Isis är dels hela och dels får maten inte stå länge på dem (de äldre har jag bara till blötmat).
För torrfodret som hon har fri tillgång på har jag köpt nya Rörstrand![]()
Våra har också Rörstrand, tror det är Swedish Grace de har. Maken trodde vi var ensamma med Rörstrand till katterna![]()
Gör det något? Blev skålarna renare?Diskmaskin var inte bra.. Stämplarna försvann nästan helt..
Nä, de ser precis likadana ut.Gör det något? Blev skålarna renare?
Trist. Jag - och mamma - har gjort så ett antal gånger och fått mycket bra resultat. Men dina är nog i för dåligt skick för att kunna rädda upp, tänker jag.Nä, de ser precis likadana ut.
Kan vara så. De hade nog stått länge innan jag köpte dem. Det var ett tjockt tjockt lager dammTrist. Jag - och mamma - har gjort så ett antal gånger och fått mycket bra resultat. Men dina är nog i för dåligt skick för att kunna rädda upp, tänker jag.
Förlåt*host* Gammalt porslin kör en inte i diskmaskin eller mikro...
Jag skulle aldrig köra något äldre dyrbart porslin i diskmaskin, men om jag hittar något som jag av någon anledning tycker är lite fint med väldigt skitigt kör jag EN gång i maskin. Det brukar göra underverk. Jag har koll på att man inte ska göra det regelbundet. Och det är väl därför jag tyvärr väldigt sällan använder gammalt fint porslin. Jag är för lat för att handdiska...*host* Gammalt porslin kör en inte i diskmaskin eller mikro...
Förlåt
Jag lovar att inte göra om det!
Fast är det t.ex. färg som inte tål maskindisk så är det den enda gången som är skillnaden mellan att förstöra eller inte.Jag skulle aldrig köra något äldre dyrbart porslin i diskmaskin, men om jag hittar något som jag av någon anledning tycker är lite fint med väldigt skitigt kör jag EN gång i maskin. Det brukar göra underverk. Jag har koll på att man inte ska göra det regelbundet. Och det är väl därför jag tyvärr väldigt sällan använder gammalt fint porslin. Jag är för lat för att handdiska...![]()
De duger som frukt/godisskål
Tyvärr är det näst intill omöjligt att få bort missfärgningar som sas gått in i godset pga krackelering. Jag har läst i många forum och det finns metoder en kan prova men de som är mer erfarna än jag anser att det egentligen inte går. Det är sällan det blir bättre öht och även om det blir en förbättring är den marginell. Jag har några saker som är rejält missfärgade som jag behåller för jag har inget annat med det mönstret (jag är ju samlare) men jag använder dem inte.