Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det räcker alltså att krafsa ur en med en spik man behöver inte en sån gängtapp? Vad är det för storlek på broddnyckel till en ridhästskobrodd? Går det lika bra med en skiftnyckel? Ska man dra fast så hårt man orkar? Påpekade för hovslagaren senast att hon tappat många broddar men nu var ju en borta igen.En liten smal skruvmejsel eller en spik för att krafsa ur hålet. En brodd och en broddnyckel.
Sen får du be hovis att dra åt dom ordentligt nästa gång!
Men alltså beroende på busnivå och underlag kan ju broddarna lossna?Det räcker alltså att krafsa ur en med en spik man behöver inte en sån gängtapp? Vad är det för storlek på broddnyckel till en ridhästskobrodd? Går det lika bra med en skiftnyckel? Ska man dra fast så hårt man orkar? Påpekade för hovslagaren senast att hon tappat många broddar men nu var ju en borta igen.
Jag tycker en söm är perfekt att krafsa ur broddhålen med och ta med dig en brodd till butik och testa vilken hylsa du behöver till ett spärrskaft, som på @sweeps bild. Det är mycket enklare med hylsa och spärrskaft när du ska brodda än med skiftnyckel, även om det fungera.Det räcker alltså att krafsa ur en med en spik man behöver inte en sån gängtapp? Vad är det för storlek på broddnyckel till en ridhästskobrodd? Går det lika bra med en skiftnyckel? Ska man dra fast så hårt man orkar? Påpekade för hovslagaren senast att hon tappat många broddar men nu var ju en borta igen.
Spärrskaft är bättre än nyckel, då slipper du lossa varje gång för att sätta om och du kan ställa den så du kan enklare dra både när du ska gänga i och ur. Finns på bl a Jula.Det var fullt med is i broddhålet så ska prova på morgonen om isen smält med skiftnyckel. Annars får jag köpa gängtapp och broddnyckel.
Vrider hästen på hovarna på nåt sätt när den går så dom skruvas ur eller hur tappar hästen broddarna? Känns inte riktigt helt normalt att hästen ska vrida ur broddarna på det sättet.Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket hon inte gjort innan, antar jag får fixa det själv.
Vet inte jag ser ju bara när dom är borta så att säga jag tänkte att dom inte är tillräckligt fastdragna. Har aldrig behövt skruva i nya broddar på hästar förr alltid hovslagaren som fixat det vid skoning så att säga då hästar sällan bruka tappa broddar mer än nån enstaka vilken sällan hänt.Vrider hästen på hovarna på nåt sätt när den går så dom skruvas ur eller hur tappar hästen broddarna? Känns inte riktigt helt normalt att hästen ska vrida ur broddarna på det sättet.
Be någon titta på hästen bakifrån när den skrittar och se hur den vrider hovarna, om detta har kommit med senaste hovslagaren så tycker jag det är värt att kolla upp för sådär ska det inte vara.Vet inte jag ser ju bara när dom är borta så att säga jag tänkte att dom inte är tillräckligt fastdragna. Har aldrig behövt skruva i nya broddar på hästar förr alltid hovslagaren som fixat det vid skoning så att säga då hästar sällan bruka tappa broddar mer än nån enstaka vilken sällan hänt.
Tycker det beror på underlag, hur lång gänga man har på brodden (finns kort och lång) och hur hårt hovslagaren har dragit dem.Vrider hästen på hovarna på nåt sätt när den går så dom skruvas ur eller hur tappar hästen broddarna? Känns inte riktigt helt normalt att hästen ska vrida ur broddarna på det sättet.
Tror de flesta (alla?) som använder spärrskaft har denna hylsa som är för hästskobrodd?Jag tycker en söm är perfekt att krafsa ur broddhålen med och ta med dig en brodd till butik och testa vilken hylsa du behöver till ett spärrskaft, som på @sweeps bild. Det är mycket enklare med hylsa och spärrskaft när du ska brodda än med skiftnyckel, även om det fungera.
Gängtapp behöver du bara om gängen är full med skit så du inte kan dra i en brodd.
Länge sedan jag köpte någon nu men kommer införskaffa nytt nu när jag numera bor där det behövs brodd. Klimatförändringarna har sabbat allt vad vintrar ner i Sthlmsområdet heter.Tror de flesta (alla?) som använder spärrskaft har denna hylsa som är för hästskobrodd?
Vanliga hylsor fungerar dåligt eller inte alls på en fyrkantig brodd tycker jag. Denna finns vad jag vet bara på Biltema.
https://www.biltema.se/verktyg/hand...or/hylsa-38-for-10-mm-hastskobrodd-2000016836