Tappar broddar

aglaonema

Trådstartare
Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket hon inte gjort innan, antar jag får fixa det själv.

IMG_7897.webp

En liten smal skruvmejsel eller en spik för att krafsa ur hålet. En brodd och en broddnyckel.
Sen får du be hovis att dra åt dom ordentligt nästa gång!
Det räcker alltså att krafsa ur en med en spik man behöver inte en sån gängtapp? Vad är det för storlek på broddnyckel till en ridhästskobrodd? Går det lika bra med en skiftnyckel? Ska man dra fast så hårt man orkar? Påpekade för hovslagaren senast att hon tappat många broddar men nu var ju en borta igen.

Det räcker alltså att krafsa ur en med en spik man behöver inte en sån gängtapp? Vad är det för storlek på broddnyckel till en ridhästskobrodd? Går det lika bra med en skiftnyckel? Ska man dra fast så hårt man orkar? Påpekade för hovslagaren senast att hon tappat många broddar men nu var ju en borta igen.
Men alltså beroende på busnivå och underlag kan ju broddarna lossna?
Jag brukar känna på broddarna speciellt dagarna efter samtidigt som jag kratsarna hovarna och det brukar vara tians nyckel
Jag får för övrigt sätta i broddarna själv

Men det går alltså inte utan gängtapp med skiftnyckel? Tänkte annars kunde jag fixa det nästan genast tar ett tag att få gängtapp skaffad.

Jag tycker en söm är perfekt att krafsa ur broddhålen med och ta med dig en brodd till butik och testa vilken hylsa du behöver till ett spärrskaft, som på @sweeps bild. Det är mycket enklare med hylsa och spärrskaft när du ska brodda än med skiftnyckel, även om det fungera.

Gängtapp behöver du bara om gängen är full med skit så du inte kan dra i en brodd.

Det var fullt med is i broddhålet så ska prova på morgonen om isen smält med skiftnyckel. Annars får jag köpa gängtapp och broddnyckel.

Använder alltid en söm att rensa hålet med först, får bort allt från grus till is.
Blåser ut sista böset, men blunda då 😆

Gängtapp är ovärderligt, för ofta behövs det, är min uppfattning.
Visst funkar det ofta att dra i en brodd i befintligt hål men har tröttnat sen länge på att gängorna inte funkar så gör oftast nya utan att testa först, går fortast för mej.

Sen nåt att dra åt med. Jag har en skiftnyckel som hängt med alla år, funkar bra för mej.

Känn på brodden varje dag samtidigt som du kratsar hovarna.

Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket hon inte gjort innan, antar jag får fixa det själv.
Vrider hästen på hovarna på nåt sätt när den går så dom skruvas ur eller hur tappar hästen broddarna? Känns inte riktigt helt normalt att hästen ska vrida ur broddarna på det sättet.

Vrider hästen på hovarna på nåt sätt när den går så dom skruvas ur eller hur tappar hästen broddarna? Känns inte riktigt helt normalt att hästen ska vrida ur broddarna på det sättet.
Vet inte jag ser ju bara när dom är borta så att säga jag tänkte att dom inte är tillräckligt fastdragna. Har aldrig behövt skruva i nya broddar på hästar förr alltid hovslagaren som fixat det vid skoning så att säga då hästar sällan bruka tappa broddar mer än nån enstaka vilken sällan hänt.

Vet inte jag ser ju bara när dom är borta så att säga jag tänkte att dom inte är tillräckligt fastdragna. Har aldrig behövt skruva i nya broddar på hästar förr alltid hovslagaren som fixat det vid skoning så att säga då hästar sällan bruka tappa broddar mer än nån enstaka vilken sällan hänt.
Be någon titta på hästen bakifrån när den skrittar och se hur den vrider hovarna, om detta har kommit med senaste hovslagaren så tycker jag det är värt att kolla upp för sådär ska det inte vara.

Tycker det beror på underlag, hur lång gänga man har på brodden (finns kort och lång) och hur hårt hovslagaren har dragit dem.
De kan ju blrja röra sig lite om hästen vrider sig när den vänder i hagen.

Jag ber hovslagaren att inte dra dem för hårt eftersom jag byter mina innan de är så nedslitna att de inte går att få ur.

Men jag känner också på broddarna varje dag när jag kratsar hovarna och får dra åt någon då och då. Dock mer när jag hade brodd med kort gänga då shettisen behövde det och jag inte ville ha två olika..

Jag tycker en söm är perfekt att krafsa ur broddhålen med och ta med dig en brodd till butik och testa vilken hylsa du behöver till ett spärrskaft, som på @sweeps bild. Det är mycket enklare med hylsa och spärrskaft när du ska brodda än med skiftnyckel, även om det fungera.

Gängtapp behöver du bara om gängen är full med skit så du inte kan dra i en brodd.
Tror de flesta (alla?) som använder spärrskaft har denna hylsa som är för hästskobrodd?
Vanliga hylsor fungerar dåligt eller inte alls på en fyrkantig brodd tycker jag. Denna finns vad jag vet bara på Biltema.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...or/hylsa-38-for-10-mm-hastskobrodd-2000016836

Tror de flesta (alla?) som använder spärrskaft har denna hylsa som är för hästskobrodd?
Vanliga hylsor fungerar dåligt eller inte alls på en fyrkantig brodd tycker jag. Denna finns vad jag vet bara på Biltema.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...or/hylsa-38-for-10-mm-hastskobrodd-2000016836
Länge sedan jag köpte någon nu men kommer införskaffa nytt nu när jag numera bor där det behövs brodd. Klimatförändringarna har sabbat allt vad vintrar ner i Sthlmsområdet heter. :cautious:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 336
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
424
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Grövelsjön via Norge?
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • 5 Guys

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat