Ge mig Stockholmstips nu!

diamonia

Trådstartare
Jag och mina äldsta vänner (sen gymnasiet) ska åka till Stockholm i helgen.

Vi ska gå på stan och sen ut och äta och dansa nånstans på lördag kväll. Jag har ingen aning om var vi skall gå och vill ha tips!

Finns det något vi inte bör missa, någon mysig affär eller någon marknad? Nått härlig lunchställe eller café?

Vill ha tips på en restaurang som man kan sitta länge på, gärna med ljudnivå som gör att man kan prata och höra vad de andra säger.

Ett uteställe där man kan dansa lite, passande oss som närmar oss 40.

Och JA vi är från landet :D!

Sv: Ge mig Stockholmstips nu!

Restauranger finns det massor av, frågan är vad ni vill ha för typ av mat och prislapp ;)

Restauranger finns det massor av, frågan är vad ni vill ha för typ av mat och prislapp ;)

Det spelar ingen jättestor roll vilken typ av mat det är, helst lite billigare mat ( grekiskt, italiensk, indiskt, Meze eller liknande)!

Ett lunchställe jag gillar är K25, en mathall med "snabbmatsställen", tex hamburgare, mexikanskt, asiatiskt och medelhavsmat. Ligger centralt på Kungsgatan (nära Hööks bland annat). (http://k25.nu/)

Jag rekommenderar en guidad tur på Hallwylska muséet, det ligger centralt på Hamngatan 4. Nu hade de också juldramavandringar såg jag. Det är lagom om man inte har så mycket tid i Stockholm och ändå vill se nånting.

http://hallwylskamuseet.se/sv

Konditori Vete-katten är inte billigast i stan men väldigt anrikt och fint för en lunch är det jättetrevligt.

http://www.vetekatten.se/

Vad gillar ni för musik och vad gillar ni för mat? Blir lättare att tipsa då :)

Gillar ni indiskt så kan jag rekommendera Shanti på söder. Inte så dyrt, men väldigt god mat och pratvänligt.

Ja, Shanti har helt underbar mat! (åtminstone Softcorner som är den enda jag har varit på)

Ha ha, jag ville oxå rek Shanti! Men gjord inte det då jag hade för mig att priserna var lite över medel, men jag kan minnas fel :)

kl

Afternoon tea på grand hotel.
moderna museet
djurgården

ang restaurang så beror det otroligt mycket på vad man vill betala och vad man gillar.
Vill man ha enkelt är vapiano ett bra tips, finns fler restauranger, se hemsida.
Även Mamas & Tapas finns här och där, bra priser.
Annars är det tätt runt stureplan på bra restauranger , tex Nosh and Chow.
I Vasastan finns Tranan och Wasahof.

Ut och dansa i er ålder och från landet hade jag sagt Golden Hits på Kungsgatan.
Inget ställe jag hade gått till men många verkar gilla det. :)

kl

Afternoon tea på grand hotel.
moderna museet
djurgården

ang restaurang så beror det otroligt mycket på vad man vill betala och vad man gillar.
Vill man ha enkelt är vapiano ett bra tips, finns fler restauranger, se hemsida.
Även Mamas & Tapas finns här och där, bra priser.
Annars är det tätt runt stureplan på bra restauranger , tex Nosh and Chow.
I Vasastan finns Tranan och Wasahof.

Ut och dansa i er ålder och från landet hade jag sagt Golden Hits på Kungsgatan.
Inget ställe jag hade gått till men många verkar gilla det. :)

Fast Vapiano och Mamas & tapas är ganska högljudda, tycker jag iaf.

Vapiano skulle jag inte rekommendera, det känns verkligen som den kedja det är, stort, omysigt och ganska dyrt med tanke på vad man får.

När det gäller indiskt så tycker jag Indian Garden lätt har den bästa indiska maten i stan, den finns i flera stadsdelar. Arirang har god koreansk mat, och är trevligt, ligger vid Rådmansgatan. Om maten inte är så viktig så skulle jag nog utgå från var ni är, och ta något nära hotellet eller nära dit ni ska efteråt.

Vapiano skulle jag inte rekommendera, det känns verkligen som den kedja det är, stort, omysigt och ganska dyrt med tanke på vad man får.

När det gäller indiskt så tycker jag Indian Garden lätt har den bästa indiska maten i stan, den finns i flera stadsdelar. Arirang har god koreansk mat, och är trevligt, ligger vid Rådmansgatan. Om maten inte är så viktig så skulle jag nog utgå från var ni är, och ta något nära hotellet eller nära dit ni ska efteråt.

Vapiano har jag rest mig och gått ifrån. "Alla" kompisar var så ivriga att gå dit och det skulle vara så fint och bra, men det var skittrångt, knappt några sittplatser, krångligt med det där kortet man ska registrera sina inköp på, och maten kändes helt olockande.

krångligt är det väl knappast?
du får ett "kreditkort", reggar alla dina köp och betalar för dig på utvägen.
Så skönt istället för att mecka med delade notor eller att dra upp kortet och slå pinkod varje gång man handlar.

Sittplatser finns det gott om? man står i kö och får sen ett bord.

Nä Vapiano förtjänar absolut ett till besök om ni upplevt det så :) Enkelt, smidigt, bra mat (dock endast italienskt men både al dente och pastan och sallader är toppen!) och bra vin!

Eller så kunde man bara betala i kassan på en gång, som på alla andra ställen utan bordsservering? Man måste väl ändå stå och köa där för att få kortet?

Jag tyckte det var så väldigt mycket köande: först köa för att få kortet, sen köa för att få beställa mat (vilket tog en halv evighet), sen köa för att få betala. Jag förstår att det blir billigare för dem, iom att de sparar in på serveringspersonalen, men som gäst är det ju trevligare om jag kan vänta vid mitt bord, än att stå och köa halva tiden.

Det vanliga systemet är ju väldigt mycket enklare för gästerna, tycker jag: antingen beställer och betalar man vid kassan, och sen kommer de med maten och när man är klar så går man. Eller så får man ett bord, allt man vill ha får man serverat vid bordet utan att behöva stå och köa, och sen får man en nota på alltihop. Busenkelt.

Sen tycker jag själva lokalen på Vapiano mest känns som ett snabbmatsställe - minus de billiga priserna och den snabba serveringen, då.

krångligt är det väl knappast?
du får ett "kreditkort", reggar alla dina köp och betalar för dig på utvägen.
Så skönt istället för att mecka med delade notor eller att dra upp kortet och slå pinkod varje gång man handlar.

Sittplatser finns det gott om? man står i kö och får sen ett bord.

Nä Vapiano förtjänar absolut ett till besök om ni upplevt det så :) Enkelt, smidigt, bra mat (dock endast italienskt men både al dente och pastan och sallader är toppen!) och bra vin!

Jo, jag upplevde det exakt så. Krångligt. Och jag är en kund. Eller försökte bli en iallafall. En sak till kan jag säga, och det är att här stås f-n inte i kö när jag ska äta middag. Jag har en himla massa krav när jag går ut och äter mat för hundratals kronor, bland dem att det ska vara trevligt med bra service, vällagat och låg ljudnivå och så står jag INTE i kö.:yuck:

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 451
Äldre Om drygt två veckor åker jag till stockholm för att möta upp min mamma. Det blir vid lunchtid, så jag skulle gärna vilja få lite tips på...
2
Svar
25
· Visningar
1 965
Senast: nyttnick
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 919
Senast: Efwa
·
Övr. Hund I onsdags kväll började min färd ner mot Tyskland för att få se lite "riktig" hundträning. Vår resa började 21 på kvällen, vi åkte i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 968
Senast: sammi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar