Ge mig råd...

Migo

Trådstartare
Jag står här nu, i valet och kvalet att ringa på en omplaceringsannons av två unga bordercorsningar...syskon som tydligen hittats i en soptunna när de var små, men nu är 16 månader.

Jag är ensamstående, har redan husdjur så att jag är bunden hemma(tamråttor och tre hästar). Ekonomin är väl inte alltid superstabil, då jag jobbar uppdragsvis(sömnad och problemhästhantering) men jag klarar mig och litet till.
Mitt jobb gör ju att jag är hemma hela tiden, utom när jag åker på tex. marknader och då finns möjlighet att ta med hundar.

Jag har en hundvan familj i samma hus, och mina föräldrar bor på en gård 4 km bort, och de skulle gärna ställa upp som hundvakt i nödfall.

Har haft hund hela min uppväxt, men blev hundlös då den förra dog av ålder för tre-fyra år sedan. Har velat ha hund men inte kunnat pga. ovillig fd. sambo. Men nu är han ur bilden, så jag kan hänge mig åt mitt djurintresse:love:

Hur skulle ni ha tänkt? Det är en ganska bra bit att åka till dem för att hälsa på(15 mil drygt), vad ska jag tänka på när jag ringer? Eller skulle ni inte alls ringa på hundar med den bakgrunden?

annonsen finns här(hoppas det är ok att länka): http://www.blocket.se/vi/8646335.htm?ca=7_s
 
Sv: Ge mig råd...

Jag ser ju att du inte får några svar - troligtvis för att detta är något du måste avgöra själv.
Enda brasklappen är väl från min sida är väl om du känner att du kan aktivera inte en utan två bordercollies.
Men det vet bara du själv.
Jag skulle fråga varför hon inte omplacerat dom tidigare - språket i annonsen får mig att misstänka lite röriga förhållanden.
 
Sv: Ge mig råd...

ja, jag reagerar på att det är väldigt "barnsligt" språk, och att hon efter att ha haft dem i så många månader plötsligt måste omplacera dem akut?

Jag är av inställningen att inga flockdjur skall leva utan artfränder, och syskon brukar ju fungera bra ihop.

Aktiveringsmässigt så tror (och hoppas)jag att jag har bra möjligheter att se till att de mår bra. Jag har bla 7 får som jag kan träna vallning på, och kommer ha med dem ut på promenader större delen av dagarna. Jag klickertränar mycket, så hjärnjumpa får de ju också:)

/Migo
 
Sv: Ge mig råd...

Jag sulle vilja vet vad det är mer för ras i hunden än border. Är det "fel" korsning, t.ex. jakthund, kan det bli hur galet som helst.
 
Sv: Ge mig råd...

Det verkar ju även vara en tik och en hanhund, en kastration av ena eller båda hade då också varit på sin plats. Och även jag tänker på det där med aktivering.....har du tur kan du få en eller två relativt lugna hundar och otur två arbetsnarkomaner med nerverna utanpå.

Bäst är kanske att ta sig en titt på dom.
 
Sv: Ge mig råd...

hundarna finns tydigen i spanien... De har nys sfått sitt euro-pass(därav åldern... de har haft 6 mån karantän...). De är kastrerade bägge två och är rumsrena och sociala hundar. Hanen är dock blyg mot nya människor. De hittades i en spotunna vid sex veckors ålder tillsammans med flera ihjälpslagna valpar, så antagligen var det meningen att de skulle vart döda:mad:.
De är djurvana och har ingen jaktinstinkt. Honan är mycket mindre än hanen, och de ser inte alls ut att vara syskon tydligen.

De kostar vad det kostar att ta hem dem från Spanien... men jag vill gärna träffa dem först...säljaren föreslog att jag skulle åka till den veterinär där de bor (i Spanien) och hälsa på dem... haha att jag skulle åka hem utan dem då;)
 
Sv: Ge mig råd...

Låter ju väldigt komplicerat:confused:

Jag hade backat... direkt...
 
Sv: Ge mig råd...

Jag skulle aldrig köpa sk gatuhundar utomlands... Titta på de svenska alternativen istället, det finns många svenska hundar som behöver ett hem!
 
Sv: Ge mig råd...

ja, det känns inte bra att importera hemlösa hundar hit när det redan finns så många.

Någon som har tips på webb sidor förutom blocket och här på buke som de har omplaceringshundar?
 
Sv: Ge mig råd...

jag vet inte. Men jag tror att de mår klart bäst av att ha en artfrände hos sig, speciellt om de lämnas ensamma då och då.

Kan medela alla att det INTE blir de två spanjorerna, det blir en dalslänning, och han kommer hit på tisdag:love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp