ge mat före träning???

Zaida

Trådstartare
hejsan!

här om dagen hade jag hoppträning på morgonen 8.00 och hästarna får mat 7.00.
så nu undrar jag vad som är bäst, att inte ge ngn mat alls eller endast ge hö eller kan hästen äta allt (både kraftfoder och hössilage) innan träningen???

jag valde att inte ge min häst ngn frukost, gjorde jag fel??

Sv: ge mat före träning???

Ja det tycker jag att du gjorde, hästen borde få möjlighet att äta grovfoder innan träningen. Det är värre för en häst att träna på tom mage än att ha ätit grovfoder innan.

Om jag ska ha träning kort efter utfodring låter jag alltid hästen få grovfoder (hö i mitt fall) som vanligt. Däremot får han mindre kraftfoder, men jag låter honom inte vara utan helt. Detta gäller för mig oavsett och träningen är på morgonen eller vid någon annan tidpunkt under dagen.

På vardagar rider jag runt 4-5 nångång pga skoltider och hästarna kommer in från hagen vid 2 och får då både hösilage och krafft, men på helgerna brukar jag komma ut till stallet runt 1, så då börjar jag inprincip rida direkt när hästarna kommit in (efter min häst har ätit upp), och det är INGA problem!

I ditt exempel hade jag nog valt att knata upp till stallet vid 6 och fodrat. Men om jag inte haft något val hade jag gett hästen grovfoder som vanligt vid 7, och sedan väntat med att ge kraftfodret tills efter lektionen.

Klart man kan rida med kraftfoder i magen på hästen, men det innebär alltid en risk. Onödigt att chansa, tycker jag.

Det är ju inte så jättesmart kanske att rida direkt efter det att hästarna har ätit en massa foder, särksilt grovfoder. Man brukar prata om ge hästarna minst 1 timme på sig att smälta kraftfodret innan man rider.
Dessutom vet man ju själv att det inte är så roligt att idrotta eller liknande direkt efter man har ätit ett mål mat.

Matinee skrev:
Dessutom vet man ju själv att det inte är så roligt att idrotta eller liknande direkt efter man har ätit ett mål mat.
Så kan man inte jämföra. Hästar är födda atleter som har div finesser i mag-tarnkanalen för att kunna springa direkt efter en tugga.
// Linda

Grovfoder kan du ge hästen. Lite kraftfoder hade varit ok men en normalgiva bör man ge 4 h innan för att blodsockerhalten ska hinna stabilisera sig.
// Linda

Givetvis kan och ska man väl ge foder innan hård ansträgning. Grovfoder då. Inte går väl du själv på gym och kör ett pass på fastande mage va ? Hästar kan hantera stora mängder grovfoder samt springa...för hur tror du annars de vilda hästarna kunnat äta och äta och sedan snabbt ta till flykten ;)...Knappast att en häst blir däst, trött å dåsig bara för den äter grovfoder. Då skulle vi nog inte haft hästen i våra dagar för då hade nog alla vildhästar blivit lättfångat byte.

Tror inte att det skulle vart några större problem om du gett honom all frukost innan träningen. Det var ju en timme mellan utfodringen och träningen, och så farligt är det inte. Har själv ridit en halvtimme efter min häst ätit upp sin mat, och det har fungerat jättebra. Dock finns det hästar som är extremt känsliga, kanske tillhör din häst den kategorin. Om jag var du skulle jag utfodrat lite tidigare, vid halv sju eller liknande. Hur mycket kraft får din häst?

Handlar det om stora mängder kan man dra bort lite, och ge efteråt, men handlar det om typ 20 dl så kan man ge före tycker jag. ;)

Gisburne skrev:
Klart man kan rida med kraftfoder i magen på hästen, men det innebär alltid en risk.

Då måste jag få fråga. Vad för risk?

Hästar har alltid mat i magen, på betet tar man ju in hästen och rider och hästens mage är proppfull med mat:smirk:

Hästar funkar inte som vi att om vi äter måste vila timmar efteråt annars får vi håll.
Hästens mage är gjord på så vis att den alltid ska ha mat i hagen för att må bäst.. en häst kan beta 20 timmar av 24 i naturen.

Jag har under sommaren nu gett mina hästar mat (kraftfoder) under tiden jag bortstar och gör iordning dom. Sen rider jag ut och sedan får de ytterligare mer när vi kommer hem igen..Har funkat skitbra alla år jag haft häst iaf.
Det går iaf ca 30-60 minuter minst från sista tuggan tills det att jag börjar trava.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 764
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar