ge betfor till het häst?

Sv: ge betfor till het häst?

Jag ger betfor till alla hästar för magens/tarmarnas skull. Har inte träffat på någon häst som inte tå¨l det än. Sockret gör att de får en energitopp en liten stund efter de ätit det. Blodsockret stiger men sjunker igen snabbt.

Har du någon källa?

En av mina hovslagare sa det. Och jag litar på honom. Min häst fick jätte fula hovar när han åt betfor och då sa han det. när jag slutade så vart det mycke bättre, mycke finare hovar. Ponnyn vart det oxå skillnad på.

Skulle inte ge betfor till någon häst, dom det innehåller mycket socker. Och det får de dåliga hovar av, för att mickroorganismerna inte kan bryta ner allt.

En av mina hovslagare sa det. Och jag litar på honom. Min häst fick jätte fula hovar när han åt betfor och då sa han det. när jag slutade så vart det mycke bättre, mycke finare hovar. Ponnyn vart det oxå skillnad på.

Rätta mig någon om jag har fel. Men mikroorganimserna ska väl bryta ner fibrerna och då frigöra den energin som finns i dem. Sockret dvs vanligt socker som det finns en hel del av i mkt av det hästen äter (gräs bla) och stärkelse bryts ner av hästens egna enzymer.

Alla hästar jag haft här har alltid fått betfor för magens skull. Ingen har haft dåliga hovar. (och ingen har blivit hetare eller annorlunda i humöret av det) Praktskröna skulle jag säga.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
903
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 144
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 812
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka