Gatuhundar!?

Sv: Gatuhundar!?

Nedan är hämtat från Sveriges Veterinärförbund:

Problemet med gatuhundarna är att de kommer från en miljö med extremt högt smittryck, samtidigt som de under sin tid i ”det fria” inte fått någon smittförebyggande vård. Detta avspeglar sig hos de djur som får ett nytt hem i Sverige, genom att många bär med sig sjukdomar hit. Antalet fall av t ex leishmanios har ökat dramatiskt på landets veterinärklinker under de senaste åren. Fram till år 2000 var det bara 0–3 rapporterade fall per år, för att komma upp i 27 rapporterade fall 2003 och 13 fall 2004. Antalet fall rapporterade till SJV hittills under 2005 är 16, och de lär bli fler.

Så sent som i början av oktober ringde en uppgiven veterinär till veterinärförbundet och meddelade att han nu hade sitt tredje leishmaniosfall på ett år. Hunden hade bara tre dagar innan veterinärbesöket kommit från Spanien som ”adopterad” gatuhund, men uppvisade långt framskridna symtom på leishmaniainfektion. Djuret var avmagrat, hade förstorade submandibularlymfknutor och sårigheter på öron och nosrygg. Djurägaren hade fått med sig örondroppar för ”soleksem”, men ett blodprov visade mycket höga antikroppstitrar mot Leishmania infantum.

Det har sagts förut men förtjänar att upprepas: de importerade gatuhundarna medför såväl smittskyddsmässiga som djurskyddsmässiga problem. Leishmanios liksom leptospiros och andra tänkbara sjukdomar som hundarna kan föra med sig är dessutom zoonoser. Att hävda att aktuella vektorer inte finns i Sverige och smittorna därför inte kan spridas här är dumdristigt. Det introduceras kontinuerligt nya mygg- och flugarter även i vårt land, och förr eller senare dyker det upp en art som kan sprida leishmaniaparasiten till människa och andra djur.

Eftersom införseln av gatuhundarna är laglig, och dessutom ofta romantiseras och uppmuntras i media, står veterinärkåren här inför ett stort pedagogiskt problem. Vi måste dock vara lika tydliga med riskerna kring gatuhundar som med riskerna kring smuggelhundar. Det finns oönskade svenska hundar som behöver nya ägare, dit man kan rekommendera människor som vill ta hand om djur i nöd. Det finns också seriösa organisationer i gatuhundarnas länder som omplacerar djuren i det egna landet, dit man kan skänka pengar om man vill hjälpa de utsatta hundarna. Den sämsta lösningen är att flytta gatuhundarna och deras mikroorganismer till Sverige, ett budskap som hela veterinärkåren måste hjälpas åt att sprida.

Mynta2 skrev:
Hur menar du då ang smittorisken ? Du tror inte att hjälporganisationer först och främst testar, vaccinerar samt avmaskar djuret innan export ?

Jo det tror jag att den seriösa hjälporganisationen gör.
Men det finns sjukdomar med lång inkubationstid...

Smittorisken sker främst via smuggeldjur, inte i första hand genom att hjälporganisationer hjälper utsatta gatuhundar och fixar hem i tex Sverige åt dom.

Nähä, och det vet du? I så fall - ta och upplys landets veterinärer om detta så att de åter kan börja ta emot gatuhundarna på sina kliniker.

Det är inte i alla länder där gatuhundar är ett problem som leishmanios finns. Ex Rumänien har inte den sjukdomen. Den spanska organisationen som jag känner till adopterar inte ut hundar som har denna sjukdom och testar alla hundar för det innan avresa.

karlsson skrev:
Jo det tror jag att den seriösa hjälporganisationen gör.
Men det finns sjukdomar med lång inkubationstid...

Vilka tänker du på då?

Nähä, och det vet du? I så fall - ta och upplys landets veterinärer om detta så att de åter kan börja ta emot gatuhundarna på sina kliniker.

Vad menar du med det?

Så jävla dum i huvudet är jag inte....de flesta sjuka hundar från utlandet är ju de som valt att smuggla in dom. En gatuhund från en hjälporganistaion åker ju inte till Sverige på 3 röda sekunder. Det är en lång och utdragen prosess det handlar om för att hunden inte ska dras med sjukdomar. Det handlar om flera månaders koll...

Alla ländert utanför Sveriges gränser dras inte med rabies, hjärtmask eller dvärgbandmasken.

leishmaniaspridande sandmyggan lever i Medelhavsländerna men inte i Rumänien eller Estland.

babesios, hepatozoonos, brucellos och erlichios är sjukdomar förekommande i Medelhavsländernas varma klimat.

I norra Italien med ett mera tempererat klimat förekommer normalt inte de sjukdomar som florerar i syditalien - men där finns hjärtmask.

I östra Europa som vid Medelhavsländerna finns rabies. Dessa Länderna är klassade i låg och högriskländer beroende på hur allvarligt rabiesproblemet är. Hundar från ett s.k. högriskland får inte tas in i Sverige direkt. Hunden måste vistas i ett annat (lågrisk) EU-land och genomgå såväl vaccination samt blodtest för antikroppar där, för att säkerställa att hunden inte bär smittan. Hunden har även vaccinerats och testats före införsel till detta land.

I Estland bekämpas rabiessmittan genom att den estniska staten erbjuder alla hundar en gratis rabiesvaccination. Varje lösdrivande hund vaccineras också direkt efter ankomsten till hundhägn.

Sen undrar jag varför man inte får eller kan angagera sig i flera saker samtidigt ? Bara för man vill hjälpa gatuhundar är det väl ingenting som hindrar en från att även hjälpa Svenska hundar ? Måste allting vara antingen eller ? Vad menar du med mode i exotiska hundar ? Anser du en hjälpande hand vara mode tycker jag du ska tänka om...jag anser det mera går mode i Sverige att på något vis fixa fram den senaste renrasiga hunden som råkat kommit på tapeten...en gatuhund är knappast exotisk.

Senast ändrad:

Dom jag hört om och läst verkar trevliga. Och jag ser inte skillnaden på att ta hit en hittehund som en "champion" från en uppfödare från samma land. Hundarna går ju igenom samma tester (medicinskt) innan dom får komma in i landet :smirk:

Men oj vad negativa en del personer är! Jag själv kommer någon gång att skaffa en hund från ex. kreta eftersom min pojkvän bor där och jag är där ungefär 6 månader varje år.
Varför köpa en hund i Sverige när man kan ge ett underbart hem till en gatuhund?

Och de släpper inte iväg en Psykiskt störd hund , det genomförs faktist test på hunden!

Är man redo för mycket jobb med en gatuhund så varför inte?

Det är bättre att ta hand om en stackars omplaceringshund än att köpa en liten gullig valp!

50 000? Det ligger på runt 5000 och då har allt ingått!

Så bra då. Jag skulle ändå satsa på en rasren hund från känd uppfödare.

Jag har hört talas om flera som "räddat" gatuhundar och fått betala just runt 50 000:- möjligen har man då inte gått genom någon hjälporganisation. Man kan då fråga sig vad det är som gör det så ohyggligt billigt för hjälporganisationen, jämfört med om man gör det "privat". Är hundarna verkligen smittfria t.ex.

Jag är skeptisk.

Dorro skrev:
Så bra då. Jag skulle ändå satsa på en rasren hund från känd uppfödare.

Jag har hört talas om flera som "räddat" gatuhundar och fått betala just runt 50 000:- möjligen har man då inte gått genom någon hjälporganisation. Man kan då fråga sig vad det är som gör det så ohyggligt billigt för hjälporganisationen, jämfört med om man gör det "privat". Är hundarna verkligen smittfria t.ex.

Jag är skeptisk.

Vart har alla dessa pengar gått då? Jag antar att hjälporganisationerna kanske kan få veterinärvården lite billigare, och en del organisationer har speciella avtal med flygbolag som gör att de får flyga iväg hundar gratis, så länge det finns betalande passagerare som åker med dem. Annars kanske det var det som kostade för de du hört talas om?

Det jag anser om importen av utländska gaturhundar lämpar sig inte att skriva här på forumet. Jag delar helt och fullt veterinärförbundets farhågor om införandet av parasiter och sjukdomar som Svberige hittills varit befriade ifrån.

Jag är också mycket skeptisk till organisationernas hantering av hundarna och hur pass man kan lita på vad de säger. Efter att ha sett både sjuka och dräktiga hundar skickas hit så anser jag att de antingen har mycket dålig koll eller så skiter de bara i det.

*lånar knapp*

Vad jag anser lämpar sig inte heller i tryck. Jag har ingen större respekt för dessa organisationer.

Köparen kan möjligen vara både naiv, godtrogen eller rent av korkad. Det är trots allt lättare att acceptera än dessa så kallade "hundmänniskor" inom dessa organisationer som slår mynt av människors goda vilja.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 793
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 172
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama