Gatuhundar!?

I

ilixindri

Vad har ni för åsikter om gatuhundar? Alltså om utländska gatuhundar som folk på lagligt (!) sätt tar till Sverige?

Är lite nyfiken på vad den allmänna åsikten om dom är och om föreningar som håller på med sådant.

Sv: Gatuhundar!?

Det är väl ändå bättre att ta hand om svenska omplaceringshundar tycker jag. En gathund kan man dessutom aldrig veta vad den har för själsliga sår - bara hoppas att det inte utvecklas till något farligt.

Samtidigt som svenska omplaceringshundar också kan ha själsliga skador.

Ifall utländska omplaceringshem enbart väljer att adoptera ut hundar som har bra psyken då?

Visst är det så. Men nej, även om man kan lämna psyk-garantier så varför? Det finns tillräckligt med hundar som behöver hem här i landet.

Eller varför inte köpa en rasren valp från en seriös uppfödare. Då får man det man vill, till ett mycket lägre pris än att ta hem en "ras-okänd" från Spanien.

De jag har träffat har verkat bra. I vissa länder kastreras hundarna innan de lämnas bort. Det är bra tycker jag.

Dorro skrev:
Visst är det så. Men nej, även om man kan lämna psyk-garantier så varför? Det finns tillräckligt med hundar som behöver hem här i landet.

Eller varför inte köpa en rasren valp från en seriös uppfödare. Då får man det man vill, till ett mycket lägre pris än att ta hem en "ras-okänd" från Spanien.

Varför? För att stötta människorna som försöker ge dessa hundar ett drägligare liv. Jag tycker inte att något djur ska behöva riskera att bli påkörd och bara lämnad att självdö, att bli infångad av "hundfångare" för att bli avlivade genom olika grymma metoder (ex strypning och injektion av fotogen o bensin i hjärtat (tar ca 15-20 min för dem att dö denna plågsamma död)).

Man kan nog inte få en rasren valp för de priser man får dessa hundar.

Det är inte enbart spanien där man har dessa problem. Det finns länder där problemet är mycket värre än spanien. Där har hundarna det förhållandevis bra.

Jag tycker absolut att hundarna ska kastreras innan de adopteras ut. De organisationer jag har träffat på kastrerar alltid innan de skickar iväg hundarna.

Har träffat några sådana hundar. Supertrevliga, men jag är även emot att ta hem dem till Sverige. Det finns så mycket skit som jag inte vill att de drar hit.

Men absolut är jag helt för att hjälpa dessa hundar, fast att hjälpen sker i deras eget hemland. Men så har vi ju även hundar här i Sverige som jag anser behöver lika mycket hjälp, så ta dem först.

Jag tycker inte heller att det är OK att behandla djur så, men jag tror inte att det hjälper ett skit att ta hem någon till Sverige. Då kan man istället stödja nån förening som jobbar för att stärka hundarnas (och djurens överhuvudtaget) status. Påverka djurskyddslagstiftare eller annat. Annars löser man ju aldrig problemet. Snarare kommer en del att driva buisness på att få iväg stackars hundar till korkade svenskar med för mycket pengar. För inbilla inte mig att det kostar mindre än 10 000:- för att få hem en hund därifrån. Själva köpekostnaden är säkert itne så stor, men sen skall den veterinärundersökas, vaccineras, avmaskas, sitta i karantän osv. Om du får hem en hund för under 50 000 så gör du det bra.

Jag håller till viss del med dig.

Vad är du rädd att de drar med sig för skit?

Håller med om att ifall det finns svenska hundar som behöver lika mycket hjälp, ska man absolut prioritera dessa.

Dorro skrev:
Jag tycker inte heller att det är OK att behandla djur så, men jag tror inte att det hjälper ett skit att ta hem någon till Sverige. Då kan man istället stödja nån förening som jobbar för att stärka hundarnas (och djurens överhuvudtaget) status. Påverka djurskyddslagstiftare eller annat. Annars löser man ju aldrig problemet. Snarare kommer en del att driva buisness på att få iväg stackars hundar till korkade svenskar med för mycket pengar. För inbilla inte mig att det kostar mindre än 10 000:- för att få hem en hund därifrån. Själva köpekostnaden är säkert itne så stor, men sen skall den veterinärundersökas, vaccineras, avmaskas, sitta i karantän osv. Om du får hem en hund för under 50 000 så gör du det bra.

Jag förstår hur du tänker.

Men ifall det är en förening som kämpar för att stärka hundarnas status, kastrerar alla hundar de hittar, ger de hundar som inte klarar sig på gatan tak över huvudet, men det finns så pass många hundar som behöver hjälp, så att de inte kan ha alla, utan placerar ut en del av alla dessa hundar? Då gör de allt de kan för hundarnas bästa.

Jag har nog inte sett en enda förening som tar 10 000:- för en hund. En organisation vet jag tar 4 200 kr och en annan tar 4 500 kr. Då ingår resan till sverige och allting som behövs ordnas innan dess.

En till fråga till er alla!

Hur skulle "idealorganisationen" för att hjälpa dessa hundar utomlands vara uppbyggd enligt er åsikt?

Vad är det för fantasisummor du diktat i hop ?? 50 tusen kr...Knappast. Hos tex Hundhjälpen kostar det 4500:- för att få hem en hund, och då är den testad samt vaccinerad mot div åkommor, chipmärkt, har pass, biljett för ledsagaren osv..Dessa pengar täcker nätt och jämt Hundhjälpens utlägg. Har du verkligen tagit reda på hur saker och ting fungerar på div hjälporganisationer eller sitter du bara och gissar dig fram ?

Jag är emot den här verksamheten, främst pga smittorisken.

Sedan är jag emot detta "mode" med exotiska hundar.:mad:

Håller med om att man i första hand ska jobba för att höja statusen för hundarna, det ger förhoppningsvis långsiktigt goda resultat.

Rent allmänt så tycker jag att det finns mycket att göra här på hemmaplan, många hundar att ta hand om, och att man kanske ska ta tag i det först.

*lånar*

Är det nån som kan ge en siffra på hur många hundar som behöver hjälp här på hemmaplan?

Och till er som skriver smittorisken, vad är det för smittorisker ni tänker på då?

Jag kan förstå oron för dvärgbandmask, men iom att det är krav på att djuren ska vara avmaskade mot dvärgbandmask, utgår jag ifrån att alla organisationer gör detta. De organisationer jag känner till gör det i alla fall.

cillamuffins skrev:
jag är emot det av en enkel anledning. jag vill inte få hit dvärgbandmask till sverige.
fast smittan kommer väll iallafall nu när vi reser med djuren med oss. Mina svärföräldrar bor halvårsvis i spanien och deras från början svenska hundar reser med dem. De bor "spanskt" nere i spanien, i hus på landet. Hundarna är lösa och leker ofta med traktens alla jyckar, både de husse/matte-lösa varianterna och de som har familj. När sommaren kommer så tar de hundarna med sig och kommer till sverige, här leker de sedan med våra huindar som leker med alla andra hundar som finns här i stallet bla.

Hur menar du då ang smittorisken ? Du tror inte att hjälporganisationer först och främst testar, vaccinerar samt avmaskar djuret innan export ?

Smittorisken sker främst via smuggeldjur, inte i första hand genom att hjälporganisationer hjälper utsatta gatuhundar och fixar hem i tex Sverige åt dom.

Jag tycker det inte spelar någon roll vart man väljer att hjälpa lidande och utsatta djur. Att säga att: Vi minsan har problem i Sverige också och att man främst ska sopa utanför egen dörr först, det är ju som att vägra stödja röda korset, Tsunamins offer, rädda barnen osv bara för att vi i Sverige minsan också har folk som lider...Sverige kanske inte har ett perfekt djurskydd, men det är ju ljusår bättre än tex Rumänien, Italien osv. Tusentals hundar slutar fortfarande sina dagar förgiftade, hängda, ihjälbrända, hopträngda i små hägn döende av brist på mat och vatten i Rumänien, ett beslut av borgmästaren...folket kan bara gå ut och slå ihjäl en hund eller annat...tror ni det skulle accepteras i Sverige ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 793
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 172
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama