Gått in i min lägenhet

Ja det är ju så att de som krånglar gör det oavsett vad avtalet säger.
Och de som aldrig krånglar behöver inget avtal för tillträde, det fungerar ändå.

Om man är snäll så kan man få låna min verkstad. T.ex.
Eller en domkraft eller vad man nu kan behöva.
Jag har t.o.m. lånat ut en bil vid kris.
Det gör jag ju inte om man krånglar.
Och jag är tillmötesgående så långt jag kan också, från en hyresgäst sida så att säga, men just att kliva in i mitt hem utan lov när jag även har hund- och har hört av mig om varför det inte är en god idé, och att jag föreslår tid samt vill att personerna i fråga hör av sig till mig, gör mig rätt trilsk så att säga.

Det är trots allt mitt ansvar om min hund skulle bita en inkräktare, så vilken hundägare ser lätt på att okända klampar in i ens hem? Med allt vad det kan innebära för hundägaren i ansvarsfrågan osv.

Tack och lov frivilligt. För mig skulle det inte fungera. :)
Jag jobbar varje dag och kan inte ha folk som går in i lägenheten då hunden är ensam hemma, så jag vill ha en heads up på ett par veckor, helst en månad, och så får vi bolla fram en tid som passar.
Ja det är ju olika.
Några har haft husdjur som jag har passat medan de har varit bortresta.
Ormar, spindlar, sköldpaddor, råttor och katter.
Människor har olika behov.

Den som har en hyresvärd som rastar hunden när det kör ihop sig.
Det gör inte min vad jag vet, men jag kanske skulle fråga! ;)

Jag har faktiskt ingen som helst aning om hur hunden skulle reagera på en helt okänd utan mig nära, det har ju aldrig skett. När jag hade dobermann var det inte ens något att fundera på, det skulle aldrig gå, folk skulle inte få komma in eller ut sedan ens.

Helt olika. Jag hade nog hellre lejt någon jag känner. :D Oavsett är det ju inte alltid hyresvärden själv som kommer att utföra eventuella reparationer utan det kan vara precis vem som helst.
Alltså när det gäller min uthyrning så bor man ju på samma ensliga gård i skogen och är ganska så utlämnade åt varandra. Så det blir lättast så.

Jag skulle ha med som villkor att jag måste vara med och öppna och vakta.

Får erkänna att tråden förvånar mig! Jag tycker inte det är det minsta konstigt att hantverkare går in och fixar planerat underhåll utan uttryckligt tillstånd. Nu bor jag i bostadsrätt så det kanske är andra regler, men både här och i förra bostaden fick man en lapp i brevlådan om att "vecka x ska y åtgärdas, så se till att det inte står några möbler i vägen" och så ett telefonnummer man kan kontakta om man har särskilda behov t.ex. husdjur eller absolut inte vill ha in någon vid ett visst tillfälle. Jag har aldrig gett något särskilt tillstånd, och aldrig heller varit hemma när de kommit och fixat. Ibland (t.ex.om jag varit bortrest längre perioder och inte hunnit se lappen och ställa iordning) kan man se att någon möbel flyttats eller att det ligger någon liten dammhög där de varit framme. Tanken har inte slagit mig att jag borde bli upprörd och polisanmäla?

Senast ändrad:
@Inte_Ung Dobermann är vakthundar ut i klospetsarna, de är avlade för personligt skydd. Det är inget konstigt om de skulle mota ut någon okänd som försöker kliva in i ens hem när ägaren inte är hemma, det är ju så de är. Att de är snälla som nallebjörnar också är en annan sak, men vaktar gör de och används ju för just vakt och skydd.

När jag hade fyra så tror jag ingen skulle gå in utan att jag var hemma även om jag sagt att det var ok, självbevarelsedriften är nog högre än så. Jag var den enda av 9 hushåll som inte fick inbrott medan alla andra, som också hade hund, fick. Rasen spelar in där gissar jag.

Hundar är många gånger olika när ägaren är med och när den inte är med, när den känner personen och när den inte känner personen. Ansvaret ligger däremot alltid hos ägaren.

Ja det är annorlunda så.
Därför är det så dumt att bli osams.

Det finns små hyreshus där ägaren bor i en av lägenheterna och hyr ut resten.
Det blir också ganska så intimt.
Det vore jättedumt, men även om man bor så måste man ju få dra gränser. Min första lägenhet var i ett sådant hus och värden var jätterar - hon brukade knacka på när hon bakat ibland men jag kände aldrig att det skulle falla henne in att gå in i lägenheten utan att ha kommunicerat ordentligt och i förväg att något behövde göras. Vi var inte chummy och kompisar bara för att boendet var intimt.

Min nuvarande lägenhet är värdens enda uthyrning, det var fruns mammas lägenhet tidigare. De bor tre minuter bort på nästa gata men det är samma sak där - vi är inte kompisar och de får inte heller gå in i min lägenhet när hunden är ensam hemma utan de hör alltid av sig i god tid inför den årliga gaskontrollen till exempel, och så kommer vi överens. Är det akut är det ju himla smidigt från bådas håll att vi är så nära men jag trivs med att det är en professionell relation och inte något mer. Jag har bott här i drygt tio år så de är också rätt nöjda. :)
Om jag hade kommit hem och upptäckt att någon de anlitat gått in i mitt hem utan mitt tillstånd hade jag tagit upp det, och varit ganska arg/upprörd.

Får erkänna att tråden förvånar mig! Jag tycker inte det är det minsta konstigt att hantverkare går in och fixar planerat underhåll utan uttryckligt tillstånd. Nu bor jag i bostadsrätt så det kanske är andra regler, men både här och i förra bostaden fick man en lapp i brevlådan om att "vecka x ska y åtgärdas, så se till att det inte står några möbler i vägen" och så ett telefonnummer man kan kontakta om man har särskilda behov t.ex. husdjur eller absolut inte vill ha in någon vid ett visst tillfälle. Jag har aldrig gett något särskilt tillstånd, och aldrig heller varit hemma när de kommit och fixat. Ibland (t.ex.om jag varit bortrest längre perioder och inte hunnit se lappen och ställa iordning) kan man se att någon möbel flyttats eller att det ligger någon liten dammhög där de varit framme. Tanken har inte slagit mig att jag borde bli upprörd och polisanmäla?
Jag håller med dig, är folk verkligen så hemliga av sig att det är så hemskt att någon går in och gör ett jobb i hemmet?

Var handlar det om egentligen?

Jag tycker personligen mycket bättre om att inte vara hemma än att vara hemma när hantverkaren kommer.

Det vore jättedumt, men även om man bor så måste man ju få dra gränser. Min första lägenhet var i ett sådant hus och värden var jätterar - hon brukade knacka på när hon bakat ibland men jag kände aldrig att det skulle falla henne in att gå in i lägenheten utan att ha kommunicerat ordentligt och i förväg att något behövde göras. Vi var inte chummy och kompisar bara för att boendet var intimt.

Min nuvarande lägenhet är värdens enda uthyrning, det var fruns mammas lägenhet tidigare. De bor tre minuter bort på nästa gata men det är samma sak där - vi är inte kompisar och de får inte heller gå in i min lägenhet när hunden är ensam hemma utan de hör alltid av sig i god tid inför den årliga gaskontrollen till exempel, och så kommer vi överens. Är det akut är det ju himla smidigt från bådas håll att vi är så nära men jag trivs med att det är en professionell relation och inte något mer. Jag har bott här i drygt tio år så de är också rätt nöjda. :)
Om jag hade kommit hem och upptäckt att någon de anlitat gått in i mitt hem utan mitt tillstånd hade jag tagit upp det, och varit ganska arg/upprörd.
Det handlar till stor del om kommunikation och att komma överens och ta hänsyn till varandra.
Vissa hyresgäster är dock kravmaskiner som hela tiden försöker att få så mycket ur sin hyra som möjligt.
Som t.ex. att parkera 3 bilar, en A-traktor och 2 husvagnar på gården när det ingår 2 parkeringsplatser i kontraktet.
För det finns ju plats på en gård, typ.
Eller en som lånade ut mina parkeringsplatser till kompisar som skulle flyga från Arlanda.
Flera kompisar och flera bilar, för de var för exklusiva för att stå på Arlandas parkering.

Det är inte att ta hänsyn till hyresvärden.

Jag föredrar att hyresvärden gör saker när jag är på jobbet. Jag har en tendens att inte ha särskilt mycke kläder på mig hemma. Min hyresvärd har att man klickar i att jag vill att dom ringer mig innan dom går in. Det passar mig bra som bara har en katt som mest troligast inte kommer gå i närheten av en främling.

Det handlar till stor del om kommunikation och att komma överens och ta hänsyn till varandra.
Vissa hyresgäster är dock kravmaskiner som hela tiden försöker att få så mycket ur sin hyra som möjligt.
Som t.ex. att parkera 3 bilar, en A-traktor och 2 husvagnar på gården när det ingår 2 parkeringsplatser i kontraktet.
För det finns ju plats på en gård, typ.
Eller en som lånade ut mina parkeringsplatser till kompisar som skulle flyga från Arlanda.
Flera kompisar och flera bilar, för de var för exklusiva för att stå på Arlandas parkering.

Det är inte att ta hänsyn till hyresvärden.
Nej det är det inte. Jag tycker bästa dealen är att vi märker av varandra så lite som möjligt på det stora hela. :D

Edit: och jag har jättefina hyresvärdar. <3

Nej det är det inte. Jag tycker bästa dealen är att vi märker av varandra så lite som möjligt på det stora hela. :D

Edit: och jag har jättefina hyresvärdar. :heart
Jag önskar att jag märkte mindre av vissa av mina hyresgäster.
Omedelbart när de har fått en sak så börjar de tjata om nästa sak som de vill ha.
Som små barn.
Det skulle jag oerhört gärna slippa.

Jag önskar att jag märkte mindre av vissa av mina hyresgäster.
Omedelbart när de har fått en sak så börjar de tjata om nästa sak som de vill ha.
Som små barn.
Det skulle jag oerhört gärna slippa.
Det finns folk till allt. Det enda jag bett om under de här åren har varit nya golv (heltäckningsmattor är äckligt) och det har påbörjats.
Nya vitvaror, tvättmaskin, plattor utomhus, vampad trädgård, slipat taken och målat om har jag fixat själv (efter att jag frågat om lov förstås.). :D De har varit behjälpliga med att transportera bort det gamla när jag köpt nytt. Mycket nöjd.

Å andra sidan har jag inte talat om när jag köpt nya husdjur eller liknande heller, det har de fått upptäcka efter hand. Ehum.

Om det hade legat en lapp i brevlådan en vecka innan hade det här aldrig hänt och hade absolut inte varit något konstigt. Har hyresvärden informerat i god tid och man inte aktivt tagit kontakt är det motsvarande att man inte nekat. Det har hänt här förr, tex när den första OVK-besiktningen skulle göras och är absolut inga problem.

Nu är ju den nuvarande situationen inte sådan i mitt fall dock.

Jag har nu pratat med hyresgästföreningen och dragit hela tidslinjen och vad som sagts, gjorts och hänt. Det var ingen tvekan om att det absolut skulle kunna röra sig om ett hemfridsbrott. Pratade med en jurist.
OM det ska anmälas så är det dock personbundet så behöver i så fall få reda på exakt vem.
Jag ska fnula vidare på detta och även prata med min nuvarande hyresvärd och se var hen står, vill inte sätta henom i en dum sits.

Jag håller med dig, är folk verkligen så hemliga av sig att det är så hemskt att någon går in och gör ett jobb i hemmet?

Var handlar det om egentligen?

Jag tycker personligen mycket bättre om att inte vara hemma än att vara hemma när hantverkaren kommer.
Ptja ... du vet inte om de snokar runt bland dina underkläder eller gör annat olämpligt. Hantverkare är också folk.
Och om nåt stjäls gäller inte hemförsäkringen (väl?). Det måste inte vara hantverkarna som gör det men nycklar kan komma i orätta händer eller kopieras.
Min hv har inte huvudnyckel ens. Det är så skönt att veta att ingen utom jag kan gå in i mitt hem med nyckel.

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka