Gått in i min lägenhet

Nej det är det inte. Jag tycker bästa dealen är att vi märker av varandra så lite som möjligt på det stora hela. :D

Edit: och jag har jättefina hyresvärdar. :heart
Jag tycker att det är skönt att bo i en lägenhet som "fungerar" så att jag slipper vara jobbig mot hyresvärden och felanmäla hela tiden- det är ju mitt ansvar att ta hand om lägenheten och felanmäla, men det är rätt tungt när det är fel som måste anmälas ideligen. Föredrar också att man inte märker av varandra typ.
Det regnade in längs med kökslampan, stopp i avloppet, regnade in på fler ställen och fler gånger, spisen som inte fungerade riktigt men tog 4 år innan jag fick en ny som jag själv ordnade och drog på hyran helt sonika... kran som läckte och måste bytas ut helt (inte bara en packning) och som gjorde att silikonet vid kaklet möglade och försvann ideligen så jag fick lägga nytt där, mögel, problem med strömmen. Han å sin sida hade aldrig klagomål eller något på mig dock, men det kändes jobbigt att behöva meddela honom om sådant ständigt, samtidigt som det var min skyldighet.

Det är så lugnt och skönt nu, måste jag säga! Jag liksom... betalar hyran! Ärrad av mitt förra boende får jag ibland panik när jag ser något och hinner tänka "Är det MÖGEL???" innan jag inser att det bara var damm eller en fläck och inget farligt.... Trista hyresvärdar ger ont i magen och ångestpåslag.
 
Min hv har inte huvudnyckel ens. Det är så skönt att veta att ingen utom jag kan gå in i mitt hem med nyckel.
Ända tills den dagen du har glömt nyckeln på jobbet 5 mil bort.
Jag har reservnycklar.
De används mest för att släppa in hyresgäster som har trasslat till det för sig.
T.ex. så har jag efter telefonsamtal gått in och stängt av en bortglömd kaffebryggare.
 
Ända tills den dagen du har glömt nyckeln på jobbet 5 mil bort.
Jag har reservnycklar.
De används mest för att släppa in hyresgäster som har trasslat till det för sig.
T.ex. så har jag efter telefonsamtal gått in och stängt av en bortglömd kaffebryggare.
Jag har nyckel gömd utomhus istället - och ett par utvalda personer som vet var den finns ifall jag hamnar på sjukhus eller så. Det behöver inte vara HV.
 
Jag tycker att det är skönt att bo i en lägenhet som "fungerar" så att jag slipper vara jobbig mot hyresvärden och felanmäla hela tiden- det är ju mitt ansvar att ta hand om lägenheten och felanmäla, men det är rätt tungt när det är fel som måste anmälas ideligen. Föredrar också att man inte märker av varandra typ.
Det regnade in längs med kökslampan, stopp i avloppet, regnade in på fler ställen och fler gånger, spisen som inte fungerade riktigt men tog 4 år innan jag fick en ny som jag själv ordnade och drog på hyran helt sonika... kran som läckte och måste bytas ut helt (inte bara en packning) och som gjorde att silikonet vid kaklet möglade och försvann ideligen så jag fick lägga nytt där, mögel, problem med strömmen. Han å sin sida hade aldrig klagomål eller något på mig dock, men det kändes jobbigt att behöva meddela honom om sådant ständigt, samtidigt som det var min skyldighet.

Det är så lugnt och skönt nu, måste jag säga! Jag liksom... betalar hyran! Ärrad av mitt förra boende får jag ibland panik när jag ser något och hinner tänka "Är det MÖGEL???" innan jag inser att det bara var damm eller en fläck och inget farligt.... Trista hyresvärdar ger ont i magen och ångestpåslag.
Jag minns inte att jag haft någon direkt dålig hyresvärd, men när jag mådde som allra sämst kom jag hem till en lägenhet där någon utan att meddela mig tydligt varit in och grejat. Jag trodde först att jag hade haft inbrott.
Det visade sig att de varit in och luftat elementen... och hunden hade visserligen varit med mig på jobbet den dagen, men jag kände mig enormt otrygg i lägenheten i flera månader efteråt.
Jag förstår att det delvis var ett me-problem men bara tanken på att det fanns folk med nyckel som kunde knalla in och rota runt medan jag var på jobbet kändes inte bra alls. Fy farao. Förtroendet var helt borta.

Jag vill också verkligen bara betala hyran och få bo i mitt hem. Ifred.
 
Absolut inte men det är en rutinåtgärd som görs i alla hyreslägenheter ingen som vill in i ts lägenhet i annat syfte än att göra sitt jobb.

Det spelar ingen roll hur mycket det ar en rutinatgard ... INGEN ska behova ha nagon i sitt hem om de inte vill det. Det spelar ingen roll varfor, har jag sagt att jag vill vara hemma har jag absolut ratt att vara hemma.

Om nagon gick in i mitt hem skulle den personen fa problem. Min Malle gillar inte manniskor han inte kanner valdigt val ... absolut inte. Om han ar instangd i sovrummet och nagon gar in i nagot annat rum skulle han riva inredningen i sina forsok att komma ut (Det har hant att det har paborjats nar en av sonerna varit har, men tursamt nog hanns det med att han visade upp sig innan Tater Tott hann forstora nagot)
Ar Tate ute i huset och nagon kommer till dorren skulle ingen forsoka ta sig in.

Miss Mandy, min gamla rottis hade inget emot att folk gick in ... men sedan holl hon dem i ett lampligt horn tills jag kom och talade om for henne att det var okay.
Nuvarande Rottis, Princess Diva, alskar alla manniskor och skulle slappa in vem som helst som skulle kunna lansa huset pa allt, bara de kliade henne pa magen lite emellan.
 
Jag minns inte att jag haft någon direkt dålig hyresvärd, men när jag mådde som allra sämst kom jag hem till en lägenhet där någon utan att meddela mig tydligt varit in och grejat. Det visade sig att de varit in och luftat elementen och hunden hade varit med mig på jobbet den dagen, men jag kände mig enormt otrygg i lägenheten i flera månader efteråt.
Jag förstår att det delvis var ett me-problem men bara tanken på att det fanns folk med nyckel som kunde knalla in och rota runt medan jag var på jobbet kändes inte bra alls. Fy farao. Förtroendet var helt borta.
Jo men just så! Min förra hyresvärd gick in under tiden jag flyttade in, medan vi var iväg och hämtade mer flyttlass, och lät sin dotter gå på toa. Märkte det när jag kom att toalocket inte var nedfällt och det inte var spolat utan simmade en korv däri.

Visst har jag överseende, jag hade inte helt flyttat in, det var ett barn inblandat, men samtidigt, känslan det gav att jag hade låst min dörr, jag hade nycklarna och så hade någon varit inne där (och inte varit man nog att se till att det spolat efter barnet), det kändes faktiskt inte bra. Hur vet jag var gränsen dras för en sådan person, när väljer han att inte gå in liksom? Otryggt kändes det. Även om jag hade full förståelse för handlingen så gav den mig en känsla av just otrygghet. Jag var dessutom bara ett samtal bort....
 
Det spelar ingen roll hur mycket det ar en rutinatgard ... INGEN ska behova ha nagon i sitt hem om de inte vill det. Det spelar ingen roll varfor, har jag sagt att jag vill vara hemma har jag absolut ratt att vara hemma.

Om nagon gick in i mitt hem skulle den personen fa problem. Min Malle gillar inte manniskor han inte kanner valdigt val ... absolut inte. Om han ar instangd i sovrummet och nagon gar in i nagot annat rum skulle han riva inredningen i sina forsok att komma ut (Det har hant att det har paborjats nar en av sonerna varit har, men tursamt nog hanns det med att han visade upp sig innan Tater Tott hann forstora nagot)
Ar Tate ute i huset och nagon kommer till dorren skulle ingen forsoka ta sig in.

Miss Mandy, min gamla rottis hade inget emot att folk gick in ... men sedan holl hon dem i ett lampligt horn tills jag kom och talade om for henne att det var okay.
Nuvarande Rottis, Princess Diva, alskar alla manniskor och skulle slappa in vem som helst som skulle kunna lansa huset pa allt, bara de kliade henne pa magen lite emellan.
Har man hund får man ju kontakta hantverkarna angående tid, nu syftar jag mest på folk utan hund som verkar bedriva knarkodlingar i lägenheterna så farligt som det verkar vara att släppa in en obevakad hantverkare :)
 
Ptja ... du vet inte om de snokar runt bland dina underkläder eller gör annat olämpligt. Hantverkare är också folk.
Och om nåt stjäls gäller inte hemförsäkringen (väl?). Det måste inte vara hantverkarna som gör det men nycklar kan komma i orätta händer eller kopieras.
Min hv har inte huvudnyckel ens. Det är så skönt att veta att ingen utom jag kan gå in i mitt hem med nyckel.
Ja det är säkert många hantverkare som har tid och intresse att lukta på trosor eller stjäla av kunderna.

Jag tycker det är skönt att huvudnyckel finns att tillgå ifall något händer så slipper man byta lås eller bryta sig in.
 
Har man hund får man ju kontakta hantverkarna angående tid, nu syftar jag mest på folk utan hund som verkar bedriva knarkodlingar i lägenheterna så farligt som det verkar vara att släppa in en obevakad hantverkare :)
Det är väl inte så svårt att förstå att folk är olika privata och har olika upplevelser och olika gränser runt sin integritet? Ungefär som att vissa är kramare och andra inte.
 
Det är väl inte så svårt att förstå att folk är olika privata och har olika upplevelser och olika gränser runt sin integritet? Ungefär som att vissa är kramare och andra inte.
Tycker inte det är integritet.
Att låta en hantverkare gå in och göra ett jobb i ens lägenhet.

På vilket sätt är det privat egentligen, göm undan privata saker då om det är så farligt

Soffa säng köksbord har alla.
 
Tycker inte det är integritet.
Att låta en hantverkare gå in och göra ett jobb i ens lägenhet.

På vilket sätt är det privat egentligen, göm undan privata saker då om det är så farligt

Soffa säng köksbord har alla.
Och jag tycker det är självklart att det har med integritet att göra. Mitt hem är mitt och jag väljer vilka som kommer in genom dörren, och när. Det är min zon och där jag har rätt att vara trygg helt enkelt.
Har jag gett tillträde är det en sak, men har jag inte det ska jag inte behöva vara orolig för att folk trampar in i mitt hus när jag inte är hemma. Det spelar ingen roll vad jag har framme eller inte.

Resonerar du likadant om du äger ett hus, kommunen anser att något ska åtgärdas och vips har någon främmande person varit in i ditt hus medan du var borta?
 
Och jag tycker det är självklart att det har med integritet att göra. Mitt hem är mitt och jag väljer vilka som kommer in genom dörren, och när. Det är min zon och där jag har rätt att vara trygg helt enkelt.
Har jag gett tillträde är det en sak, men har jag inte det ska jag inte behöva vara orolig för att folk trampar in i mitt hus när jag inte är hemma. Det spelar ingen roll vad jag har framme eller inte.

Resonerar du likadant om du äger ett hus, kommunen anser att något ska åtgärdas och vips har någon främmande person varit in i ditt hus medan du var borta?
Trampar runt?
Varför skulle just din lägenhet vara intressantare än hundra andra?
Dom är där för att göra sitt jobb och struntar i hur det ser ut hos dig.

Ja inte hade jag blivit upprörd och yrkat på hemfridsbrott iaf, nu funkar det ju inte så i eget hus som i hyrt, hyr man så vet man med sig att saker behöver underhållas enligt schema.
 
Jag håller med dig, är folk verkligen så hemliga av sig att det är så hemskt att någon går in och gör ett jobb i hemmet?

Var handlar det om egentligen?

Jag tycker personligen mycket bättre om att inte vara hemma än att vara hemma när hantverkaren kommer.
Tyvärr så nr 1 pga egen erfarenhet vill inte jag ha okända i mitt eget hem. Lätt hänt att MINA värdesaker skulle försvinna. Nr2 vi har innekatter...
 
Trampar runt?
Varför skulle just din lägenhet vara intressantare än hundra andra?
Dom är där för att göra sitt jobb och struntar i hur det ser ut hos dig.

Ja inte hade jag blivit upprörd och yrkat på hemfridsbrott iaf, nu funkar det ju inte så i eget hus som i hyrt, hyr man så vet man med sig att saker behöver underhållas enligt schema.
Det har ingenting att göra med hur intressant min lägenhet är. Det är fortfarande mitt Hem, och så länge jag sköter mig ska inte främlingar kunna kliva in i mitt hem hursomhelst. Bara för att jag inte äger bostaden betyder det inte att jag har mindre rätt till privatliv.

Underhållas enligt överenskommelse (schema har jag aldrig varit med om.) innebär ju just det - överenskommelse. Inte att vem som helst som har nyckel (eller inte, som i TS fall.) ska kunna kliva in när de vill. Känslan är ju densamma oavsett om man äger eller hyr. Att komma hem till sin bostad och upptäcka att någon främling varit in utan att man vet hur eller när är inte en trevlig känsla.
 
Resonerar du likadant om du äger ett hus, kommunen anser att något ska åtgärdas och vips har någon främmande person varit in i ditt hus medan du var borta?
Det är skillnad på att äga och att hyra.

När man äger så är man alldeles ensam ansvarig för skick och funktion.
Det finns ingen annan att skylla på om saker inte fungerar.
När man hyr så är det hyresvärden som har det ansvaret.
Och för att kunna ta det ansvaret så måste man kunna komma in i bostaden.

Det kommer liksom ingen annan och fixar åt mig i min bostad.

Men börjar det brinna så knallar ju brandkåren in.
 
Det har ingenting att göra med hur intressant min lägenhet är. Det är fortfarande mitt Hem, och så länge jag sköter mig ska inte främlingar kunna kliva in i mitt hem hursomhelst. Bara för att jag inte äger bostaden betyder det inte att jag har mindre rätt till privatliv.

Underhållas enligt överenskommelse (schema har jag aldrig varit med om.) innebär ju just det - överenskommelse. Inte att vem som helst som har nyckel (eller inte, som i TS fall.) ska kunna kliva in när de vill. Känslan är ju densamma oavsett om man äger eller hyr. Att komma hem till sin bostad och upptäcka att någon främling varit in utan att man vet hur eller när är inte en trevlig känsla.
Här sätter du fingret på en sak jag funderat lite över i tråden och även tidigare när jag hört om sådant här. Att vissa hyresvärdar äger lägenheter är ju en självklarhet, men de anser också att det verkligen är DERAS och hyresgästerna har tillgång till den på nåder på något vis. Det är detta som skaver hos mig, att bara för jag hyr ska mitt hem inte respekteras som MITT utan som någons annans trots att jag betalar dyra pengar för det varje månad och inte ställer till med bekymmer för min hyresvärd. Det enda jag vill är att kunna boka tid så att jag kan ordna med hunden när någon ska komma eller få reda på i god tid (som ju är enligt lagen) så att jag kan ordna med hunden. Det är ju mitt hem.
 
Det spelar ingen roll hur mycket det ar en rutinatgard ... INGEN ska behova ha nagon i sitt hem om de inte vill det. Det spelar ingen roll varfor, har jag sagt att jag vill vara hemma har jag absolut ratt att vara hemma.
Nu så är ju lagarna väldigt olika runt sådant när man bor i USA.
Så det går inte att jämföra med Svensk lag.
 
Det är skillnad på att äga och att hyra.

När man äger så är man alldeles ensam ansvarig för skick och funktion.
Det finns ingen annan att skylla på om saker inte fungerar.
När man hyr så är det hyresvärden som har det ansvaret.
Och för att kunna ta det ansvaret så måste man kunna komma in i bostaden.

Det kommer liksom ingen annan och fixar åt mig i min bostad.

Men börjar det brinna så knallar ju brandkåren in.
Fast det är ju ingen i tråden som nekat någon komma in i lägenheten, bara att man vill aviseras i god tid eller boka lämplig tid- och att folk inte går in utan att kommunicera det först.

Det handlar inte om att man måste gå in och sköta underhåll, det handlar om att gå in utan att kommunicera det.
 
Det är skillnad på att äga och att hyra.

När man äger så är man alldeles ensam ansvarig för skick och funktion.
Det finns ingen annan att skylla på om saker inte fungerar.
När man hyr så är det hyresvärden som har det ansvaret.
Och för att kunna ta det ansvaret så måste man kunna komma in i bostaden.

Det kommer liksom ingen annan och fixar åt mig i min bostad.

Men börjar det brinna så knallar ju brandkåren in.
Självklart, men bara för att bostaden är hyrd innebär det inte att folk kan gå in och ut ur hemmet utan överenskommelse. Det är inte på något vis öppet hus bara för att man bor under ett hyreskontrakt, man kan fortfarande utsättas för hemfridsbrott.
 
Här sätter du fingret på en sak jag funderat lite över i tråden och även tidigare när jag hört om sådant här. Att vissa hyresvärdar äger lägenheter är ju en självklarhet, men de anser också att det verkligen är DERAS och hyresgästerna har tillgång till den på nåder på något vis. Det är detta som skaver hos mig, att bara för jag hyr ska mitt hem inte respekteras som MITT utan som någons annans trots att jag betalar dyra pengar för det varje månad och inte ställer till med bekymmer för min hyresvärd. Det enda jag vill är att kunna boka tid så att jag kan ordna med hunden när någon ska komma eller få reda på i god tid (som ju är enligt lagen) så att jag kan ordna med hunden. Det är ju mitt hem.
Det kommer från det ansvar som ligger på hyresvärden.
Det är inskrivet i Svensk lag och går inte att komma undan.
Då är det inte så konstigt att hyresvärden blir litet nervös och känner behov av att ha kontroll över bostaden.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp