Gått in i min lägenhet

Här sätter du fingret på en sak jag funderat lite över i tråden och även tidigare när jag hört om sådant här. Att vissa hyresvärdar äger lägenheter är ju en självklarhet, men de anser också att det verkligen är DERAS och hyresgästerna har tillgång till den på nåder på något vis. Det är detta som skaver hos mig, att bara för jag hyr ska mitt hem inte respekteras som MITT utan som någons annans trots att jag betalar dyra pengar för det varje månad och inte ställer till med bekymmer för min hyresvärd. Det enda jag vill är att kunna boka tid så att jag kan ordna med hunden när någon ska komma eller få reda på i god tid (som ju är enligt lagen) så att jag kan ordna med hunden. Det är ju mitt hem.
Precis, det är ditt hem. Det är det du betalar för.
 
Självklart, men bara för att bostaden är hyrd innebär det inte att folk kan gå in och ut ur hemmet utan överenskommelse. Det är inte på något vis öppet hus bara för att man bor under ett hyreskontrakt, man kan fortfarande utsättas för hemfridsbrott.
Jo faktiskt.
Men bara om åtgärden inte kan vänta.
I en hyrd bostad har hyresvärden rätt att gå in utan dröjsmål om det är ett akut läge.
Det finns inget motsvarande för en ägd fastighet.
Däremot en bostadsrätt som egentligen inte är någon ägd bostad.
 
Det kommer från det ansvar som ligger på hyresvärden.
Det är inskrivet i Svensk lag och går inte att komma undan.
Då är det inte så konstigt att hyresvärden blir litet nervös och känner behov av att ha kontroll över bostaden.
Fast att kliva in i en bostad utan lov när det inte är akut är faktiskt inte ok, det är inskrivet i Svensk lag, oavsett hur mycket hyresvärd man är och hur mycket kontroll man vill ha. Kommunikation har man aldrig dött av och att meddela tex OVK i god tid är ju ett sätt att slippa krångel med hyresgäster.
 
Fast det är ju ingen i tråden som nekat någon komma in i lägenheten, bara att man vill aviseras i god tid eller boka lämplig tid- och att folk inte går in utan att kommunicera det först.

Det handlar inte om att man måste gå in och sköta underhåll, det handlar om att gå in utan att kommunicera det.
Själva tråden handlar nog egentligen om hur upprörd man blir över ett missförstånd.
 
Fast att kliva in i en bostad utan lov när det inte är akut är faktiskt inte ok, det är inskrivet i Svensk lag, oavsett hur mycket hyresvärd man är och hur mycket kontroll man vill ha. Kommunikation har man aldrig dött av och att meddela tex OVK i god tid är ju ett sätt att slippa krångel med hyresgäster.
Nej men det visar ändå att det är en ganska så stor skillnad på en ägd bostad där ingen utom blåljuspersonal får gå in och en hyrd bostad där hyresvärden faktiskt får gå in utan att fråga om lov om åtgärden inte kan vänta.
 
Jo faktiskt.
Men bara om åtgärden inte kan vänta.
I en hyrd bostad har hyresvärden rätt att gå in utan dröjsmål om det är ett akut läge.
Det finns inget motsvarande för en ägd fastighet.
Däremot en bostadsrätt som egentligen inte är någon ägd bostad.
Nu var det ju långt ifrån ett akut läge i TS. Jag räknar också med att någon bryter sig in i lägenheten om det brinner eller forsar vatten genom taket - det skulle jag göra även om jag ägde lägenheten i fråga.
Nu pratar vi ju normalt underhåll som inte kommunicerats på rätt sätt, utan en kommer hem från semestern och någon främmande person olovandes varit in i lägenheten genom en dörr som olyckligt lämnats olåst - till exempel. Man har rättigheter som hyresgäst också tack och lov.
 
Det är knappast ett missförstånd om man tar sig in via någons balkongdörr.
Jo det är det om uppfattningen är att man inte kan komma in och det är själva problemet, som man då löser
Eller om man har tagit fel på lägenhet utifrån jämfört med trapphuset.
Eller om kommunikationen mellan inblandade parter går fel på vägen.
 
Nej men det visar ändå att det är en ganska så stor skillnad på en ägd bostad där ingen utom blåljuspersonal får gå in och en hyrd bostad där hyresvärden faktiskt får gå in utan att fråga om lov om åtgärden inte kan vänta.
Ingen i tråden har haft någon åsikt om åtgärder där hyresvärden måste gå in utan att kommunicera det först, när det alltså är akut så jag förstår inte varför det är viktigt? Det är en självklarhet att hyresvärden måste göra det så att en akut händelse kan tas om hand fortast möjligt. OVK är inte akut och ska inte behandlas som om det vore akut.
 
Jag håller med dig, är folk verkligen så hemliga av sig att det är så hemskt att någon går in och gör ett jobb i hemmet?

Var handlar det om egentligen?

Jag tycker personligen mycket bättre om att inte vara hemma än att vara hemma när hantverkaren kommer.
Ptja, vissa av oss arbetar oregelbundet. Det är ju inte superhärligt att vakna av främlingar i sitt hem..

Jag har inga problem att de är där och arbetar när jag sover, men jag vill gärna veta att de ska komma dit. Plus då att vi har katt som kan få för sig att rymma om dörr eller liknande lämnas öppet.
 
Snarare tolkar jag tråden som att man blir upprörd över att någon olovligen faktiskt va inne i bostaden. Inte över ett ev missförstånd. Men det svarar ju ts bäst på själv.
Jo men orsaken är nog inte att någon uppsåtligen ville bryta mot reglerna för att rota runt i någons hem, utan att det blev ett misstag på något vis.
Gör du aldrig misstag?
 
Jo det är det om uppfattningen är att man inte kan komma in och det är själva problemet, som man då löser
Eller om man har tagit fel på lägenhet utifrån jämfört med trapphuset.
Eller om kommunikationen mellan inblandade parter går fel på vägen.
Då meddelar man det, det är liksom inte normalt förfarande att gå in genom folks balkongdörr utan man brukar acceptera att personen säger att hen inte är hemma och att man inte kan komma in.
 
Nu var det ju långt ifrån ett akut läge i TS. Jag räknar också med att någon bryter sig in i lägenheten om det brinner eller forsar vatten genom taket - det skulle jag göra även om jag ägde lägenheten i fråga.
Nu pratar vi ju normalt underhåll som inte kommunicerats på rätt sätt, utan en kommer hem från semestern och någon främmande person olovandes varit in i lägenheten genom en dörr som olyckligt lämnats olåst - till exempel. Man har rättigheter som hyresgäst också tack och lov.
Jo men misstag kan hända av olika orsaker.
Gör du aldrig några misstag?
 
Jo men orsaken är nog inte att någon uppsåtligen ville bryta mot reglerna för att rota runt i någons hem, utan att det blev ett misstag på något vis.
Gör du aldrig misstag?
Har inte påstått att någon rotat runt i ts hemmet. Det har jag ingen aning om. Varför skulle inte jag gjort misstag i mitt liv. Fattar inte denna citeringen till mig öht. Helt orelevant.
 
Då meddelar man det, det är liksom inte normalt förfarande att gå in genom folks balkongdörr utan man brukar acceptera att personen säger att hen inte är hemma och att man inte kan komma in.
Meddelar vad?
Om man inte vet att det har blivit fel är det ju svårt att meddela det.
Den som gick in genom balkongdörren har nog ingen som helst aning om att det blev tokigt.
 
Om jag inte kan komma in hos en av mina klienter hör jag av mig till dem, jag går inte runt och känner på dörrar och fönster tills jag hittar en öppning.

Svarar de inte kommer jag tillbaka vid en annan tidpunkt.
Jag frågade om du aldrig gör några misstag?
Det kan ju vara något annat som går fel.
Hur upprörda tycker du att andra skall bli då?
 
Meddelar vad?
Om man inte vet att det har blivit fel är det ju svårt att meddela det.
Den som gick in genom balkongdörren har nog ingen som helst aning om att det blev tokigt.
Fast enlig HV hade man ju kommit överens om att arbetet skulle ske utifrån, varför går man då runt och känner på dörrar för att se om de är öppna? Jag hade absolut lyft frågan och eventuellt anmält.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp