Gått in i min lägenhet

Dessutom så fanns det definitivt ingen anledning att säga det efter att HV sagt att de kunde utföra arbetet utifrån.
Det är inte Hyresvärden som har gjort misstaget utan hantverkarna.
Antagligen så fick de upplysning om att det inte gick att komma in men upptäckte att de visst kunde komma in.
Hyresvärden blev nog inte tillfrågad där.
 
Det är inte Hyresvärden som har gjort misstaget utan hantverkarna.
Antagligen så fick de upplysning om att det inte gick att komma in men upptäckte att de visst kunde komma in.
Hyresvärden blev nog inte tillfrågad där.

Jag håller helt med. Det var bara ett svar på varför jag tror att TS inte sa rätt ut att de inte fick gå in.

Om jag varit hyresvärden hade jag nog för min egen skull pratat med hantverkarna då de gick emot de överenskommelsen. Jag hade inte varit upprörd på min HV i TS fall utan på hantverkarna.
 
Man kan lika gärna vända på det. Bra hyresvärdar brukar inte ha några problem med sina hyresgäster. Sen finns det alltid rötägg med de finns på båda sidor.
Det stämmer tyvärr inte.
Alla människor måste bo någonstans.
De som inte kan köpa sina bostäder måste hyra.
Det gör att även de människor som inte sköter sig hamnar i hyresrätter och att även de bra hyresvärdarna råkar illa ut.

Det finns en del avskräckande exempel på Hyresgästföreningens tidning Hem&Hyra.
https://www.hemhyra.se/nyheter/fyllde-lagenheten-med-elektronik-hotas-med-uppsagning/
 
Senast ändrad:
Om jag varit hyresvärden hade jag nog för min egen skull pratat med hantverkarna då de gick emot de överenskommelsen.
Ja definitivt, men det är ju svårt att göra ogjort i efterhand.
De kan t ex. Ha tagit fel på lägenhet utifrån jämfört med dörrar i trappuppgången.
 
Nä, alltså har HV skött sitt d.v.s. meddelat i tid så brukar det lösa sig utan problem.

Däremot släppte jag inte in hantverkarna den gången det ringde på dörren (under pandemin så jag jobbade hemma) och det stod fyra för mig okända karlar (från en firma jag aldrig hört talas om innan) och säger (på knackig svenska så info kan ha gått förlorad i kommunikationen) att de ska komma in och fixa mitt internet. Jag sa bara att det vet jag inget om så det får HV meddela mig först innan jag släpper in någon. Mitt internet var det inget fel på och jag hade inte felanmält nåt. Sen visade det sig vara helt ok bara att de inte hade informerat oss innan de dök upp. De skulle installera en box som har med internet att göra (förberedelse för IPTV), samt byta ut internetkablarna som började bli gamla.
Nej man skall av massor av anledningar inte släppa in främmande hantverkare utan en ordentlig avisering.
De kan ju ha ett helt annat ärende än det uppgivna.

Men med litet god vilja så brukar det gå att få ihop även en sent påkommen åtgärd som kräver tillträde.
Om man vill underlätta.
Jag har nu försökt att få komma in sedan 30 juli för att kontrollera och vid behov åtgärda några skador i ett badrum. Det är tvärstopp där. Och det är ett våtrum.
 
Det stämmer tyvärr inte.
Alla människor måste bo någonstans.
De som inte kan köpa sina bostäder måste hyra.
Det gör att även de människor som inte sköter sig hamnar i hyresrätter och att även de bra hyresvärdarna råkar illa ut.

Det finns en del avskräckande exempel på Hyresgästföreningens tidning Hem&Hyra.
https://www.hemhyra.se/nyheter/fyllde-lagenheten-med-elektronik-hotas-med-uppsagning/
Och de finns inga skräckexempel på oseriösa hyresvärdar i Hem&Hyra? Har du läst tidningen? Det finns en hel lista och det kommer hela tiden nya. Det beror knappast på deras hyresgäster, men de behöver som du själv säger någonstans att bo och då blir man väldigt utsatt när hyresvärden inte sköter sig.
 
Fast nu var det ju inte hyresvärden som gick in. TS hade ju överenskommelse med HV (som i sin tur hade det med hantverkarna) att de skulle utföra arbetet utifrån eftersom TS var bortrest. Men hantverkarna verkar ha fattat eget beslut att gå in genom balkongdörren. Det är en sak om hyresvärden hade sagt åt dem att de måste gå in för att åtgärda nåt akut och en helt annan sak att hantverkarna på eget bevåg bestämmer sig för att göra det.

Jag har bott i HR i nästan hela mitt liv. Har aldrig haft några problem med HV gällande detta. Det händer att jag får en lapp i bredvlådan där det står att de vill komma in i en viss tid för att göra något icke-akut. Funkar inte den tiden för mig så kontaktar jag HV och så bestämmer vi en annan tid. När jag felanmäler nåt så får jag svara på några frågor:

Får vi gå in med huvudnyckel?

Finns det några husdjur i bostaden? I så fall vilka.

Svarar jag nej på den första frågan så kan jag skriva ett meddelande och där brukar jag skriva att jag vill att de ringer mig och så bokar vi in en tid då det passar för mig. Jag jobbar hemifrån några dagar/vecka och tycker att det känns bättre att de kommer när jag är hemma. Det har aldrig varit nåt problem.
Jag har inte heller haft några problem med folk som vill komma in i mitt hem. Det brukar gå att lösa på vettigt sätt. Det var däremot första gången nu där jag inte ens fick svar när jag hörde av mig om varför de inte kunde komma när jag inte var hemma.... Vanligtvis brukar det kommuniceras väl från bådas sidor.

Jag vill också att (okänt) folk kommer när jag är hemma, kan tyckas vara löjligt, men det är ju mitt hem, min trygghet. hyresvärdens ansvar att höra av sig i tid och mitt ansvar att ordna så att det passar (byter sällan, nästan aldrig föreslagna tider utan fixar så det fungerar för dem, för att vara så lite krånglig som möjligt, vilket uppskattades av sotaren tex), är det problem från någons sida kommunicerar man och kommer överens, men det är för mig aldrig ok att bara stövla in utan lov.
 
Hantverkarna kanske inte går att boka månader i förväg?
Oavsett är det inget kriminellt att hyresvärden sköter om SINA fastigheter.
De får faktiskt ändå inte bara gå in hur som. Det är inte kriminellt att sköta om sina fastigheter, men det är kriminellt att gå in i en hyresgäst lägenhet utan akut orsak, typ vattenläcka. OVK är inte akut på den nivå att man inte kan boka in en tid som passar hyresgästen.

Vill man som fastighetsägare sköta om sina lägenheter PRECIS när man känner för det och inte ha regler att förhålla sig till så får man låta bli att hyra ut dem, då kan man göra underhåll när man än behagar.
 
Hantverkarna kanske inte går att boka månader i förväg?
Oavsett är det inget kriminellt att hyresvärden sköter om SINA fastigheter.
Det är snarare tvärtom; det är lättare att boka besiktningsmän för OVK flera månader i förväg än i sista sekunden.

Jo, hemfridsbrott är kriminellt. Man kan inte gå in i folks lägenheter hur som helst bara för att man är fastighetsägare. Om det inte är akut. OVK är inte akut. Att hantverkare tar sig in via balkongdörren utan lov är ju absolut inte okej. Som hyresvärd hade jag tagit allvarligt på detta och tagit ett ordentligt snack med leverantören.
 
@Inte_Ung Skulle det gå bra om jag fråga dig en rättslig fråga? Det har med hus att göra, jag vet dock inte om du har kunskap inom detta område. Helst via PM eller liknande. Självklart bara om du är okej med det.
 
Och de finns inga skräckexempel på oseriösa hyresvärdar i Hem&Hyra?
Jo och det har jag också läst.
Det är så att man skäms för att vara hyresvärd.
De tömmer bolagen på allt av värde och släpper oanvändbara ruckel efter sig till kommunerna att reda upp.
Fastigheter blir ägarlösa.

Det är rent gräsligt.
 
Vill man som fastighetsägare sköta om sina lägenheter PRECIS när man känner för det och inte ha regler att förhålla sig till så får man låta bli att hyra ut dem, då kan man göra underhåll när man än behagar.
Jag är litet inne på det faktiskt.
P.g.a. mina nuvarande problem.

En annan variant vore att skriva in tillträde i kontraktet.
Det finns kontrakt där hyresvärden alla tider har rätt att komma åt gemensamma installationer typ husets centralvärme.
Men det hade ändå inte hjälpt i just mitt fall.
Jag aviserade för snart 3 månader sedan och har fortfarande inte fått komma in.
Det tar ju Lagboken hand om.
 
Det är snarare tvärtom; det är lättare att boka besiktningsmän för OVK flera månader i förväg än i sista sekunden.
Jag tror, efter att ha funderat litet, att det kan ha med försäljningen av fastigheten att göra. Något datum i kontraktet som överskrids och kostar pengar för säljaren som bokade denna OVK.


Man kan inte gå in i folks lägenheter hur som helst bara för att man är fastighetsägare. Om det inte är akut. OVK är inte akut. Att hantverkare tar sig in via balkongdörren utan lov är ju absolut inte okej. Som hyresvärd hade jag tagit allvarligt på detta och tagit ett ordentligt snack med leverantören.
Det måste ju ha blivit något missförstånd där.
Tagit fel lägenhet eller missat orsaken till varför den inte skulle gå in.
Bristande rutiner behöver ju påpekas men så värst allvarligt är det väl ändå inte?
 
Jag är litet inne på det faktiskt.
P.g.a. mina nuvarande problem.

En annan variant vore att skriva in tillträde i kontraktet.
Det finns kontrakt där hyresvärden alla tider har rätt att komma åt gemensamma installationer typ husets centralvärme.
Men det hade ändå inte hjälpt i just mitt fall.
Jag aviserade för snart 3 månader sedan och har fortfarande inte fått komma in.
Det tar ju Lagboken hand om.
Det är ju en lösning. Visste inte att det fanns, men med krångliga hyresgäster skulle det ju ändå krånglas gissar jag. På det positiva planer är ju inte alla hyresgäster krångliga alls. Vi är ganska många som aldrig gör något annat än betalar hyran, så att säga. I tid dessutom.
 
Jag är litet inne på det faktiskt.
P.g.a. mina nuvarande problem.

En annan variant vore att skriva in tillträde i kontraktet.
Det finns kontrakt där hyresvärden alla tider har rätt att komma åt gemensamma installationer typ husets centralvärme.
Men det hade ändå inte hjälpt i just mitt fall.
Jag aviserade för snart 3 månader sedan och har fortfarande inte fått komma in.
Det tar ju Lagboken hand om.
Min bror har en sådan punkt i kontraktet eftersom elcentralen för hela gården ligger innanför lägenhetens särskilda ytterdörr, men det handlar givetvis enbart om elcentralen. Han har inte ständig tillgång till deras privata utrymmen. Ett sådant kontrakt skulle nog inte många skriva på.
 
Min bror har en sådan punkt i kontraktet eftersom elcentralen för hela gården ligger innanför lägenhetens särskilda ytterdörr, men det handlar givetvis enbart om elcentralen. Han har inte ständig tillgång till deras privata utrymmen. Ett sådant kontrakt skulle nog inte många skriva på.
Det är ju frivilligt.

Typ "Vid behov av reparation i bostaden har hyresvärden rätt till tillträde med egen nyckel."
Det går ju att sätta någon tid på det typ med 3 dagars varsel.

Vill man inte bo med de villkoren så slipper man ju och kan välja en annan bostad i stället. Med min andra hyresgäst med egen stuga så räcker det med ett SMS någon dag i förväg. Vilket naturligtvis ger andra förmåner.
 
Det är ju en lösning. Visste inte att det fanns, men med krångliga hyresgäster skulle det ju ändå krånglas gissar jag. På det positiva planer är ju inte alla hyresgäster krångliga alls. Vi är ganska många som aldrig gör något annat än betalar hyran, så att säga. I tid dessutom.
Ja det är ju så att de som krånglar gör det oavsett vad avtalet säger.
Och de som aldrig krånglar behöver inget avtal för tillträde, det fungerar ändå.

Om man är snäll så kan man få låna min verkstad. T.ex.
Eller en domkraft eller vad man nu kan behöva.
Jag har t.o.m. lånat ut en bil vid kris.
Det gör jag ju inte om man krånglar.
 
Det är ju frivilligt.

Typ "Vid behov av reparation i bostaden har hyresvärden rätt till tillträde med egen nyckel."
Det går ju att sätta någon tid på det typ med 3 dagars varsel.

Vill man inte bo med de villkoren så slipper man ju och kan välja en annan bostad i stället. Med min andra hyresgäst med egen stuga så räcker det med ett SMS någon dag i förväg. Vilket naturligtvis ger andra förmåner.
Tack och lov frivilligt. För mig skulle det inte fungera. :)
Jag jobbar varje dag och kan inte ha folk som går in i lägenheten då hunden är ensam hemma, så jag vill ha en heads up på ett par veckor, helst en månad, och så får vi bolla fram en tid som passar.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp