Jag tror att operation är det som en tar till när en har misslyckats totalt med avsevärda mängder försök att gå ner i vikt med dieter. För mig blev det tillslut så att jag tänkte på att jag var överviktig exakt hela tiden. Det var otroligt tärande psykiskt. Min ork var kraftigt nedsatt så det var jobbigt och gjorde ont att röra mig. Jag kände mig energifattig och drog jag ner på kalorierna orkade jag absolut ingenting. Nu går det av sig självt med motionen. Det är rent av roligt och jag har blivit som den jag var förr som gärna sportade och sprang och var som en duracellkanin. Operationen har gjort om till en viss del också vad jag tycker är gott. Så även om jag absolut kan äta en halv pizza eller en bakelse nu så vill jag inte. Längtar istället efter knäckemackor med avokado och keso och varmrökt lax och skaldjur.
Innan hörde jag ofta att jag skulle aldrig mer kunna njuta och att jag med mitt stora mat och bakintresse skulle bli olycklig men så är det inte. Intresset har bara ändrat form lite men är lika stort som förr.
Jag äter också vad som är normala portioner numera. Precis så stora som jag ser att de som är naturligt smala av naturen äter. Två potatisar och en fläskkotlett och 1 dl råkost tex. En portion havregrynsgröt. En kanelbulle och en halv bilpåse.Åt gången alltså. Ingen som inte vet kan ana att jag är opererad tror jag men jag har märkt en skillnad i hur en del personer äter.
För att inte starta någon ilska hos någon så är jag medveten om att vissa personer äter väldigt väldigt lite med ändå är överviktiga. Mitt hår har blivit tjockare och det är rätt underligt men det kanske har med vitaminerna jag äter och suget efter nyttigheter jag har nu. Min diabetes jag hade förr är borta helt och mitt hb har legat på 160 både förr och nu och nån konstig anledning.
Jag ångrar inte min operation, ibland kan jag tycka att jag skulle gjort det tidigare men då tänker jag att min operatör säger att de har förfinat metoden och minskat risken för tarmvred etc så jag tänker att jag inte vet hur jag hade mått då.
Här i Örebro är inte alla så jätteöverviktiga tycker jag som opereras. Jag hade inte särskilt högt bmi men jag var inte smalast i gruppen. Det förvånade mig.
Här i örebro är bmigränsen ganska låg, minns inte om den är 30 eller 35!