Gastric by pass/sleeve.

Jag gjorde min för 2 år sedan och det har gått kanonbra. Två dagar efter operationen var jag på min sons student med skylt och allt. Jag har inga som helst komplikationer.
Tre gånger har jag fått ont i magen ett par timmar. En gång åt jag en delicatioboll som expriment. Dagen efter op. Dumt men betydligt mindre reaktion än jag trodde. Sedan förra sommaren då jag råkade äta ogräddade kanelbullar av bara farten. Och förra veckan då jag åt kikärtsfyllda paprikor och kikärtorna inte kan ha varit klara på något vis.
Mitt problem är att jag måste ha ett nytt alkoholtänk. Starksprit rent kan svida och att ta ett par glas vin när jag lagar maten gör att jag är berusad vid måltiden. Öl gör mig galet mätt.

Det viktiga att du är där mentalt. Många jag känner har gjort op och inte mentalt mogna. För op 3 portionet dagens dubbls familje pizxor mm En ett år efter op äter hen hel pizza stora portionet middagar mm nån kör pizza i mixern för att denne måste äta pizza O liknande.

Det som faktist hjälper utan op är rörelse och minska mat portioner. Det kommer du att få göra även med op för utan rörelse o små portioner av stannar vikt nedgången efter op. Men ditt mat o godis sug kommer att vara samma efter op.
Ät ex godis på fredag eller lördag men begränsa intaget. Ex 200 gram godis. Det går men man måste bestämma sig även mentalt. Man får ha skit dagar mat messigt men då tar man igen det sen ex en extra promenad elker öka motions längden några dagar. Köp en beg inne tränings cykel o cykla när du ser på tv.

Jag vet att det går utan op har tappat mycket i vikt men har kilon kvar att bli av med.

2hg godis efter OP är en helt galen mängd.

Med op får du handfast hjälp med portionsstorleken och matval för kroppen blir "normal". Det blir så mycket lättare att äta rätt men det kräver förstås fortfarande tanke.

Motionen är mindre viktig än maten för vikten men desto viktigare för välbefinnandet.

Det skiljer sig lite i olika landsting. Här ska man (om de inte ändrat sedan min tid) ha ett BMI över 40, eller 36 om man har andra hälsoskäl (typ diabetes eller så).

De jag känner som opererat sig har gjort det i olika landsting och jag instämmer i att det är olika kriterier.

Jag fick faktiskt nyligen höra om en som opererat sig privat som landstinget nekat. Med tanke på vikt/längd var jag förvånad att hen blev nekad, det borde ha varit självklart.

Finns det någon fördel med en operation jämfört med om man med hjälp kan hålla en strikt diet utan operation?

Finns det någon fördel med en operation jämfört med om man med hjälp kan hålla en strikt diet utan operation?
Det är svårare att gå upp i vikt igen. Betydligt lättare att få varaktigt resultat jämfört med diet.
Många som gått på diet går tyvärr upp allt igen och lite till inom en femårsperiod (har jag läst någonstans).

Visst, man kan töja ut tarmen/magsäcken men det ska ganska mycket till för att det ska ske.

Konstig fråga?

Operation är väl det alternativet som återstår om man inte kan hålla vikt med diet eller motion? Det finns liksom inte ett val mellan att "bara banta" och att operera sig.
Instämmer helt! :)

De flesta som får operation beviljad har redan testat "allt" utan att få ett varaktigt resultat.
Operation är ingen Quick-fix om någon nu trodde det. ;)

Jag tycker inte det är en konstig fråga. Att gå ned i vikt om man väger för mycket är väl oftast hälsosamt men hur man gör det har stor betydelse, det finns betydande risker med olika dieter men också med att minska magsäckens volym genom operation som det skrivits om i tråden med bla. näringsbrist. Jag kan inte förstå varför en fråga om det skulle vara underlig?

Jag tror att operation är det som en tar till när en har misslyckats totalt med avsevärda mängder försök att gå ner i vikt med dieter. För mig blev det tillslut så att jag tänkte på att jag var överviktig exakt hela tiden. Det var otroligt tärande psykiskt. Min ork var kraftigt nedsatt så det var jobbigt och gjorde ont att röra mig. Jag kände mig energifattig och drog jag ner på kalorierna orkade jag absolut ingenting. Nu går det av sig självt med motionen. Det är rent av roligt och jag har blivit som den jag var förr som gärna sportade och sprang och var som en duracellkanin. Operationen har gjort om till en viss del också vad jag tycker är gott. Så även om jag absolut kan äta en halv pizza eller en bakelse nu så vill jag inte. Längtar istället efter knäckemackor med avokado och keso och varmrökt lax och skaldjur.
Innan hörde jag ofta att jag skulle aldrig mer kunna njuta och att jag med mitt stora mat och bakintresse skulle bli olycklig men så är det inte. Intresset har bara ändrat form lite men är lika stort som förr.
Jag äter också vad som är normala portioner numera. Precis så stora som jag ser att de som är naturligt smala av naturen äter. Två potatisar och en fläskkotlett och 1 dl råkost tex. En portion havregrynsgröt. En kanelbulle och en halv bilpåse.Åt gången alltså. Ingen som inte vet kan ana att jag är opererad tror jag men jag har märkt en skillnad i hur en del personer äter.
För att inte starta någon ilska hos någon så är jag medveten om att vissa personer äter väldigt väldigt lite med ändå är överviktiga. Mitt hår har blivit tjockare och det är rätt underligt men det kanske har med vitaminerna jag äter och suget efter nyttigheter jag har nu. Min diabetes jag hade förr är borta helt och mitt hb har legat på 160 både förr och nu och nån konstig anledning.
Jag ångrar inte min operation, ibland kan jag tycka att jag skulle gjort det tidigare men då tänker jag att min operatör säger att de har förfinat metoden och minskat risken för tarmvred etc så jag tänker att jag inte vet hur jag hade mått då.
Här i Örebro är inte alla så jätteöverviktiga tycker jag som opereras. Jag hade inte särskilt högt bmi men jag var inte smalast i gruppen. Det förvånade mig.

Jag tycker inte det är en konstig fråga. Att gå ned i vikt om man väger för mycket är väl oftast hälsosamt men hur man gör det har stor betydelse, det finns betydande risker med olika dieter men också med att minska magsäckens volym genom operation som det skrivits om i tråden med bla. näringsbrist. Jag kan inte förstå varför en fråga om det skulle vara underlig?
För att det får en att tro att du ser operation som en bantningsmetod.

Jag också. Vad är det som säger att personen i fråga inte hade fått dessa diagnoser även utan att ha gjort en överviktsoperation?

Läkarna har ansett att kroppen blev så stressad av operationen och alla biverkningar. Jag har för mig att det blev komplikationer efter op också.
Det ansåg man vara skälet till varför man fått sle och fibro. Men det kunde man ju fått av en annan operation som gått snett med. Eller kanske av en stressig period om man inte fick i sig det man behövde etc.
Just den här personen har problem med att få i sig de näringsämnen den behöver trots att den följer kostplan och äter tillskott. Kroppen verkar inte ta upp det normalt mer. Det har blivit bättre med blodtransfusioner etc.

Ingen av de jag känner som blivit missnöjda har på något vis varit ignoranta, inte vetat om riskerna etc. Men de hade nog hoppats på att slippa ligga på sjukhuset månader i sträck. Även om de är intelligenta och förstod att riskerna fanns.
Som sagt är det inte det begränsade intaget eller dumpningarna eller att behöva ta lite tillskott som funkar som de haft som skäl till att ånga sig. Det har ju den som är nöjd som jag känner också. Det tror jag många hade tyckt var värt det!
Utan det är när de fått mer komplikationer, inte kunnat jobba,legat inne på sjukan i månader, inte kunnat sköta sina barn(dock har de partners som kunnat det) eller de som eg mått psykiskt dåligt och ärligt talat varit i för dåligt skick för att kunna fatta beslut som blir så värst bra. Och då fallit in i annat beroende alt deppat ihop.
Men som sagt: Ingen har impulsopererat sig, ingen är korkad och ingen har tagit lätt på risken för biverkningar. Men de har råkat rätt illa ut. De jag känner behöver ju inte vara en representativ grupp för hur det ser ut generellt. Men för just de här personerna har det blivit så här.

Det gör mig dock glad att de i tråden som opererat sig är nöjda. Jättekul att ni fått sån ökad livskvalitet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 906
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama