Någon här inne som gjort en sådan operation och vill berätta? Har det hjälpt? Hur mådde ni efter operationen? Mår ni bra nu? Hur funkade det att rida efter? Berätta så mkt ni kan!
Tanken att göra en sådan operation har slagit mig även om jag inte är där än mentalt. Jag vill försöka ett tag till med att försöka tappa vikt "the old fashioned way" innan jag ens överväger operation. Men om jag nu skulle komma fram till att försöka få en operation så vill jag ha lite kött på benen helt enkelt...
Jag har gjort en gastric sleeve för tre månader sedan.
Hade gått upp vansinnigt i vikt efter graviditeter, depression och medicinering. Vägde ca 40 kg över min normala vikt och trivdes inte alls. Var trött, tung hade ont i fötter, leder mm.
Jag hade gjort ett par halvhjärtade försök till bantning (VV) och bara gått upp mer. Hade haft det så jobbigt med mitt psykiska mående under en längre tid så jag orkade inte med att vara fet också och på sikt få problem med blodtryck och diabetes mm. Jag betalade min operation själv så för mig gick det ganska fort från kontakt till operation (2-3 månader).
Idag tre månader har jag gått ner lite över 20 kg. Jag mår mycket bättre och är mycket piggare. Fick tillbaka mensen efter tio kg.
För mitt välmående känns det som att det räcker men jag har ca 20 kg kvar tills jag har ett bra BMI och är på min vikt före graviditeter och sjukdom.
Jag ångrar mig inte. Däremot kan jag sakna att vara riktigt sugen på mat och verkligen uppskatta ätupplevelsen. Det gör jag inte längre på samma sätt.
Sen är det jobbigt att behöva äta så pass ofta som man ska. Jag får äta efter klockan för det är sällan jag känner riktig hunger. Vissa dagar funkar det helt enkelt inte. Försöker ändå få i mig proteiner och har löst det med att äta drickkvarg och proteinbars när jag inte fått i mig tillräckligt.
Sen kan jag inte äta vissa saker. Pasta, ris, vissa nötter och vitt bröd går helt bort.
En sak som är väldigt viktig att beakta är att det är en risk om man har haft en ätstörning och sen opererar sig utan att ha behandlat ätstörningen.
Många fortsätter sitt missbruk fast väljer något annat istället för mat. Alkohol är vanligt. Dessutom är det lättare att bli full eftersom magsäcken är mindre. Har sett det väldigt många gånger i mitt jobb (psykiatri) och det är inte roligt alls.