feel

Trådstartare
Dottern fick prova en gåstol hos en kompis för någon dag sedan, hon älskade den och jag började fundera över om jag ska köpa en sådan.

Men när jag googlade hittade jag väldigt många negativa kommentarer om gåstolar. Hur har ni gjort, har/har ni haft någon sådan till era barn?

Sv: Gåstolar

Min personliga åsikt är att gåstol är toppen! Våra tjejer fullkomligt älskade den medan lillkillen tyckt den var rolig men inte så mkt mer.

Jag läste väldigt mkt om gåstolar i den period jag fick tjejerna och de undersökningar som brukar hänvisas till.
Det här är vad jag minns;
En amerikansk(?) undersökning visade på olycksrisken om en åkstol åker ner för en trappa. I en rysk undersökning hade barnen aldrig någonsin fått krypa utan bara suttit i gåstol. De barnen gick snäppet senare än vad man tror att de skulle ha gjort om de fått krypa. Sedan var det en irländsk (?) studie på ett fåtal barn som visade liknande.

Min uppfattning är att om man håller sig till de rekommenderade korta stunderna i gåstol och ser till att man olyckssäkrat (rätt självklart) så är den ett bra redskap. Den är inte till för att lära barn att gå utan man ger dem möjlighet att själva kunna ta sig runt innan de fixar det själv. Vilket hos oss har gett väldigt nöjda barn (många blir ju fruktansvärt frustrerade över att inte kunna ta sig någonstans). Vi har också haft barn som krupit "rätt" (inte rumphasat).

Sedan har säkert andra föräldrar andra erfarenheter. Jag tror många använder gåstolen under för långa tidsperioder i streck så det gäller ju att man har lite koll. Men jag tycker att aversionen mot gåstol verkar ytterst överdriven jämfört med mina egna erfarenheter.

Senast ändrad:

Vi hade inte gåstol, utan gåvagn istället. Väldigt populärt! Kanske ifall man har ett barn som aldrig lär sig krypa, utan bara sitter tills det börjar gå på egen hand att det kan vara bra med gåstol. Med ett barn som kryper innan det går blir ju frustrationen inte så stor, bara att krypa iväg om man vill nånstans!

Vi har ett gym och en babysitter till henne, men hon börjar vara less på dem nu (hon är snart 5 månader). Hon ligger väldigt mycket på mage och verkar intresserad av att ta sig iväg, men känner att det hade varit kul för henne att ha lite att variera med. Hon älskar att sitta i sin matstol och i famnen så hon kommer upp och ser litegrann. För även om hon börjar krypa så får hon ju lite bättre "överblick" i en gåstol. Kan nämnas att hon vägrar ligga i liggvagn, sjukt nyfiken och ska se allt.

Vi bor i lägenhet så ingen trapp finns, samt inte heller så stora ytor så det går att få upp någon högre fart i stolen.

Tänkte använda den på samma sätt som vi använt gym och babysitter, alltså inge längre stunder, tycker bejbisarna är ganska bra på att meddela när de är less också :angel:

Men vill gärna höra fler erfarenheter!

Senast ändrad:

Mina två har älskat gåstolen. De fick börja använda stolen så fort de var stabila nog och mina båda har då krypit också. Den ena gick vid 11 månader och den andra vid 13 månader så kan ju inte säga att de var sena med att gå heller.

Jag har gjort allt man inte ska göra med bebisar. SUttit länge i babysittern, framför tvn, ätit godis (Inte pytteliten då ), gåstol you name it men de verkar då inte tagit skada av något av det :)

Sonen, snart 7 månader, älskar sin gåstol! Han är väldigt aktiv & jag vet inte vad vi hade gjort om han inte kunnat "springa av sig" i gåstolen. Han kryper, hasar, sitter & reser sig mot saker så jag tror inte att gåstolen försenat han utveckling.

Isak hade en när han var yngre. Han älskade den och till slut fick
Vi gömma den för att han växt ur den haha.

Senast ändrad:

Vi hade aldrig klarat oss utan gåstol. Våra barn är nyfikna, aktiva och otåliga. De har aldrig suttit i babysitter, det sämsta vi köpt :) Men gåstol har fungerat så jag iaf hunnit laga mat :)

Min H har älskar sin gåstol :love: Och gör det fortfarande nu när han kan gå, fast nu vill han inte sitta i den utan skjuta runt med den och trycka på alla knappar. Han fick den i julklapp och var då 5½ månad. Han började försöka krypa när han just blivit 5 mån (ställde sig på alla 4 och gungade) och tyckte det var helt underbart att få härja runt i gåstolen t.ex. när jag började med middagen i väntan på att pappa skulle komma hem etc. Och han lärde sig på nolltid bli riktigt snabb och manövrera trixiga svängar :laugh: Han har bara använt den på nedre plan, och trösklarna har hållit honom i kök + hall.

Han har knappast hämmats något av den, började krypa på riktigt vid 7 mån och tog första stegen vid 11 mån. Gåstol + sunt förnuft = toppen.

Vår son älskade också sin gåstol. Han var en riktig fegis när han skulle lära sig gå - han lärde sig vid ca 11 mån ålder om man så bara höll fingertoppen på honom, men vågade inte helt själv. Gåstolen var då guld värd och han lärde sig gå när han var 13 mån. Kröp vid 10 mån.

Mira älskade sin gåstol! Vi slapp mycket gråt med den, eftersom hon så fruktansvärt gärna ville ta sig någonstans redan innan hon lärde sig krypa. Dock åkte den in i förrådet då hon en dag lyckades vrida sig i den och ramla ner igenom ett av "benhålen", så att hon hängde i nacke och knäveck bara :eek:
Antar att det finns bättre modeller än den vi hade dock...

Båda mina har älskat gåstol. Båda har börjat gå vid ganska exakt ett års ålder, så de har inte på något sätt hämmats i utvecklingen.. Jag ser gåstolen som ett sätt att hålla barnet nöjt en stund då och då. Det hindrar ju inte att barnet också är på golvet och kryper, reser sig mot saker, klättrar osv. Omväxling förnöjer!

Vi har inte haft gåstol till någon av våra döttrar, mest för att det inte verkar populärt i Österrike så det var svårt att hitta någon som verkade vettig.

Äldsta dottern hade nog gillat stolen, hon var väldigt frustrerad innan hon lärde sig krypa (vid 6 mån). Yngre dottern är lugnare och inte lika "framåt" så till henne har jag aldrig känt att en gåstol hade varit bra.

Hos våran förra barnläkare satt en stor skylt som varnade för gåstolar och hos nuvarande barnläkare stog det i en "säkerhetsbrochyr" vi fick att gåstol var farlig, men jag har aldrig tagit reda på bakgrunden till det.

Jag har samma erfarenhet som Sar, min tjej älskade sin gåstol och satt kortare stunder i den, hon har än inte hämmats i sin utveckling, hon kröp när hon var runt 7 mån och gick när hon var 1.

men tjej fullkomligen bodde i sin gåstol från det att hon har stor nog tills dess att hon lärde sig krypa.

underlättade helt enormt för mig i vardan!!!!

Fast gåstolen kan du börja använda betydligt mycket tidigare än en gåvagn. Vår dotter satt kortare stunder i gåstolen när hon kunde sitta ordentligt med stöd, vilket var runt 4 - 5 månader. Hon kröp när hon var 8 månader och gick med gåvagn vid 10-11 månader.

Allmänt: Gåstolen har varit en tacksam avlastning när man själv måste laga mat, hänga tvätt m.m. Min dotter har aldrig varit nöjd med att bara vara eller sitta och pilla lite mysigt på någon sak i stillhet på en filt, hon är och kommer förbli en duracellkanin x 10.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 417
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka