Gäspa under träning

Sv: Gäspa under träning

Snälla du, jag har aldrig påstått att jag pratar utifrån någon "vetenskaplig sanning" om trådämnet, dvs varför TS häst gäspar. Tvärtom generella gissningar utifrån egna erfarenheter och upplevelser, precis som alla andra.

Och för att återigen svara på din fråga/ditt ifrågasättande som blev ett litet sidospår: det som uttrycks i munnen är symptom. Att ett bett i munnen också kan orsaka spänningar ser jag som självklart - men då snarare som kanalisering av ryttarens spänningar eller att det "smittar av sig" från resten av kroppen som spänningar lätt gör. Det var dock inte det jag pratade om, det jag pratade om var att munnen ofta uttrycker missnöje "bakifrån" underkäke/nacke/rygg eftersom hästens mun är känslig och både direkt och indirekt kopplad via nerver till resten av överlinjen.

För att dra en jämförelse så kan tandvärk orsaka huvudvärk och spänningar i nacken, som i sin tur också kan ge ryggproblem. Det finns mycket koppling mellan mun, underkäke med nacke och resten av överlinjen, ryggen, åt båda håll så att säga. Sätt i en metallgrej i munnen så känner hästen det själv på ett annat sätt ungefär som man jämför med hur en känslig ryttare med väl skolad hand kan känna vad som händer i resten av hästen genom bettet, inte bara känna vad hästen gör med munnen.

varför går du igång så dant för att jag ifrågasätter dig?
det är allmänt känt att käkar och nacke hör ihop gällande spänningar, jag tycker dock fortfarande att det är ett konstigt antagande att en häst skulle känna av såna spänningar i mun eller nacke av att i vilotillstånd bli tränsad, därav mina kommentarer.

gäspning hos häst och hund har som sagt inte ekvivalens med människor - vare sig gällande anledning eller orsak. Jag tycker du drar för mkt paralleller till hur människor fungerar som angedd teori till varför hästen gäspar helt enkelt.

Och jag förstår inte hur man inte kan göra den kopplingen. Men så är det ju - olika referenspunkter. Har man t ex läst Giniaux´s böcker och sett såna manipulationer utföras/hört teorierna bakom så inser man hur mycket som faktiskt händer bara av att stoppa ett bett i munnen.

fast kraniosakral terapi är inte ens etablerad fullt ut vetenskapligt som alternativ metod för människor, än mindre på häst. så att en snubbe skrivit om det på franska säger inte så mycket ;)

Varför återkopplar du hela tiden till kraniosakral-terapi när inte ett ord myntats om det i tråden?! :confused:
Giniaux kanske pysslade med det också, det vet jag inget om, men i huvudsak veterinärmedicin och osteopati.

därför att det är ju det du pysslar med och det blir väldigt uppenbart också när du beskriver de metoder och teorier som du gjort tidigt i tråden. därav det märkliga resonemanget, som inte har ett dugg med gäspning att göra. ;)

Å andra sidan behöver man ju inte gå emot person heller för att jag liksom många andra skrivit rena gissningar/teorier i tråden, bortsett från det vi kommit in på senare i tråden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar