Gäspa under träning

Tez1

Trådstartare
De allra flesta här har väl träffat på hästar som någon gång gäspar i början av ett träningspass?

Nu till mina funderingar. Det sägs vara spänningar som släpper, är de fyskiska eller psykiska? Eller en kombination?
Om träningspassen alltid börjar med en 10 minuters gäspsession varje dag? Vad talar vi om då? Vad händer i hästen som gör att dessa spänningar återkommer inom 24 timmar, varje gång.

Sv: Gäspa under träning

gäspningar är inte bara ett spänningsavslappnande beteende utan har många orsaker i olika situationer. Det är bland annat även ett sk. överslags beteende, när hästen försöker processa eller ta in en situation kan den gäspa. Vanligt när man tex korrigerar djuret och den får en tillsägelse - du kan se precis samma slags beteende på tex. hundar.

Min ponny gäspar väldigt mycket när man tränsar - om hon är pigg. :p
Gäspar hon innan ridpasset så är hon alltid hur pigg och busig som helst.
Har även ridit en annan ponny som gör samma sak.

gäspningar är inte bara ett spänningsavslappnande beteende utan har många orsaker i olika situationer. Det är bland annat även ett sk. överslags beteende, när hästen försöker processa eller ta in en situation kan den gäspa. Vanligt när man tex korrigerar djuret och den får en tillsägelse - du kan se precis samma slags beteende på tex. hundar.

ja det kan var aolika beroende på

1. dämpande signal, hästen ber om att man ska tagga av. En annan dämpande är när de sänker huvudet mot backen och "verkar" ointresserade.
  2. trött
  3. spänningar släpper, både psykiska och fysiska

angående punkt tre, vi har ett sto som inte är helt bekväm av att vänta hemma emdan ajg tränar den andra hästen. Hon gäspar alltid när vi kommer tillbaka! :)

Hästarna på ridskolan (för en miljon år sedan, minst) började alltid gäspa om man stor utanför boxen och pratade med någon.

Ja och hos hundar är det oxå ett sätta att visa för omgivningen att "jag är inte farlig". En slags lugnande inverkan på den och omgivningen.

Ny forskning har ju även visat att vi människor gäspar för att kyla ner hjärnan, därför är det ovanligt att gäspa när det är varmt.

Tkr det är vanligare att hästar gäspar efter ett träningspass och inte innan, fast det förekommer ju såklart oxå. Och det kan ju ha olika orsaker som ligger bakom gäspningarna, ibland efter att man börjat med ngt som varit svårt och hästen tillslut klarade det fint och så kommer gäspningarna. H*n har då fått klura ut och klarat uppgiften, kanske handlar det här oxå om att kyla ner hjärnan, lr avslappning lr bara en form av överslagshandling. ja det är olika, igår gäspa minstingen några gånger efter att ha bekantat sig lite med min lilla nervösa hund. Först var de båda spända mot varandra, sen efter ett tag var det ingenting. Min hund som inte bryr sig om hästar i vanliga fall blev nervig när hon blev på tårna, så då tog vi en lite paus bara och bara stod stilla (hästen i hagen, hunden utanför) och hästen är ju så nyfiken, fast hon är ju överdrivet rädd för allt, när hon märkte att hunden inte var så farlig som han såg ut (en liten phaléne :p) då kom gäspningarna efter varandra.

Om passet börjar med 10 minuters gäspsession skulle jag nog ha gissat på att det beror på fysiska spänningar. Som den drar på sig resten av tiden och sen försöker släppa på lagom till den ska börja träna. Men det är såklart en vild gissning när man inte känner hästen och inte har sett det in action.

Vissa hästar t ex som gäspar överdrivet vid tränsning upplever jag nästan försöka "vrida loss" spänningar i käkarna.

Men vad som är fysiskt och vad som är mentalt är klurigt att skilja på och frågan är om man ens bör göra det? Har man mental spänning kommer det leda till fysiska spänningar.

Jag ser det som positivt att det kommer gäspningar, men brukar ändå koppla det till att det kan bero på fysisk spänning, försöker därför utesluta anledningarna till fysisk spänning så gott det går om hästen gäspar ofta.

precis som både jag, Karamelldrottningen och Vanimelde förklarat så kan man inte enbart koppla gäspning till att spänningar släpper det är betydligt mer brett än så och det är viktigt att vara medveten om. Jag ser ofta det här antagandet att det alltid har att göra med att hästen relaxar och spänningar släpper. Samma missuppfattning är fallet med när hästen tuggar - det har ngnstans blivit ngn sorts sanning för gemene man att då är hästen ok med situationen och har köpt konceptet. så enkelt är det inte utan tuggningen är minst lika ofta en signal att hästen försöker processa det som händer/hänt, ofta i en situation där den getts många signaler eller utsatts för press. Missar man detta så missar man hur viktig den signalen är, för i just det läget behöver hästen lämnas ifred och ges en paus för att smälta det den försöker ta in. Men när de flesta läser det som att hästen är nöjd och har accepterat situationen kan det bli rätt fel.

Hm intressanta tankar.
I det här fallet så har jag svårt att tro att det är någon form av träningspress hästen känner och behöver andrum ifrån. Eftersom det är precis i början på passet i skritt fram och ner och ställ och böj, innan några direkta krav ställs.
Jag ska vara ännu mer uppmärksam på vad det eg. kan vara som triggar igång gäspningarna. Eller kan det också vara ett sätt att slippa ifrån jobb eftersom jag inte kräver något förrän efter att hästen gäspat klart.

För kattdjur m. fl innebär det nervositet- osäkra.

jag tror att det kan gälla människan oxå.

Än har jag inte haft någon häst som har gäspat mer än ngn enstaka gång en tidig morgon.

Antar att du vet mkt bättre om hur det fungerar.

finns det någon litteratur om gäspning?
ska leta på gooooogle:idea:

De allra flesta här har väl träffat på hästar som någon gång gäspar i början av ett träningspass?

Nu till mina funderingar. Det sägs vara spänningar som släpper, är de fyskiska eller psykiska? Eller en kombination?
Om träningspassen alltid börjar med en 10 minuters gäspsession varje dag? Vad talar vi om då? Vad händer i hästen som gör att dessa spänningar återkommer inom 24 timmar, varje gång.

Har läst på- gäspar FÖR att spänningar ska släppa. Är osäker eller ngt liknande.

Hm intressanta tankar.
I det här fallet så har jag svårt att tro att det är någon form av träningspress hästen känner och behöver andrum ifrån. Eftersom det är precis i början på passet i skritt fram och ner och ställ och böj, innan några direkta krav ställs.
Jag ska vara ännu mer uppmärksam på vad det eg. kan vara som triggar igång gäspningarna. Eller kan det också vara ett sätt att slippa ifrån jobb eftersom jag inte kräver något förrän efter att hästen gäspat klart.

Det kan ju vara precis vad som helst, allt från utrustning, situationer innan träningen, uppstallning, oro för vad niska göra ( enligt mig vanöigt på travare med tävlingsvakgrund) mm om det nu har med spänningar att göra

Har även hört att de kan gäspa om de har ont. Det kan nog stämma, då det hänt några gånger att min häst stått och gäspat i någon minut efter att hon t.ex. råkat slå pannan i hörnet på en öppen boxdörr.

Gäspar era hästar när ni rider:confused: Det gör aldrig min. Enda gången är vid massage.
Däremot frustar hästar om de släpper spänningar och blir mer lösgjorda i kroppen.

precis som både jag, Karamelldrottningen och Vanimelde förklarat så kan man inte enbart koppla gäspning till att spänningar släpper det är betydligt mer brett än så och det är viktigt att vara medveten om. Jag ser ofta det här antagandet att det alltid har att göra med att hästen relaxar och spänningar släpper. Samma missuppfattning är fallet med när hästen tuggar - det har ngnstans blivit ngn sorts sanning för gemene man att då är hästen ok med situationen och har köpt konceptet. så enkelt är det inte utan tuggningen är minst lika ofta en signal att hästen försöker processa det som händer/hänt, ofta i en situation där den getts många signaler eller utsatts för press. Missar man detta så missar man hur viktig den signalen är, för i just det läget behöver hästen lämnas ifred och ges en paus för att smälta det den försöker ta in. Men när de flesta läser det som att hästen är nöjd och har accepterat situationen kan det bli rätt fel.

Bra svar :)

såhär på nattkvisten ;)

Gäspar era hästar när ni rider:confused: Det gör aldrig min. Enda gången är vid massage.
Däremot frustar hästar om de släpper spänningar och blir mer lösgjorda i kroppen.

Nej jag har aldrig varit med om det heller, låter hmm lite märkligt om det skulle hända varenda ridpass. Jag skulle bli fundersam.

kl.

Det här med gäspningar är nog väldigt komplext.

Min ena häst brukar gäspa när han har räkat slå i huvudet i nått, när han får massage, när jag ska tränsa, när jag tar av tränset, när vi tränar hanteringm när han är stressad och nervös, ja som ni ser, det händer hela tiden. Han gör det inte varje gång, men kan göra det vid de här tillfällena.

Jag konstaterar ATT han gör det, och ibland försöker jag tänka lite på samband varför han gör det. Men jag kan bara konstatera att så länge det följer givna mönster för honom så är ju iaf allt normat.

Min andra häst har jag inte haft lika länge och har inte hanterat lika mycket så han är jag osäker på när han gör det.

Ingen av mina gör det under ridning, men jag vet andra som ALLTID gör det vid ridning om de går i en ändamålsenlig form i avspänning..

Har även hört att de kan gäspa om de har ont. Det kan nog stämma, då det hänt några gånger att min häst stått och gäspat i någon minut efter att hon t.ex. råkat slå pannan i hörnet på en öppen boxdörr.

Fast det där kan jag också tolka som att hästen blev paff och kanske lite skraj över smärtan när den slog sig, och sen "processar" den smärre chocken i efterhand genom att gäspa. Allså inte att hästen känner "aj aj, jag har ont!" och gäspar på grund av det, utan för att processa traumat i efterhand, lite förenklat beskrivet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar