Gaskolik... och imorgon då?

Ulrika C

Trådstartare
Min senaste tillskott i stallet, ett 13 årigt halvblod, har gaskolik ikväll. Hade distriktsvet här för en timme sedan och han gav kramplösande, B-vitamin och Finadyne. Har precis varit ute och gått i 15 min och ska ut några svängar till ikväll.

Stoet är lugnt nu och står och pillar i sin halm. Allt foder är borttaget (fick en hötuss som hon ätit upp.)

Troligtvis dåligt höstgräs som är boven. Lite konstigt då hon gått i samma hage i en månad.

Men jag fick inga råd inför morgondagen... Var minst 10 år sedan min gamla häst hade kolik. Jag började ge honom linfrökaka efter det. Gick sedan över till Fibergi som innehåller bl a linfrö. Det är vad detta stoet får idag också. Hom får ganska lite kraftfoder och desto mer hö.

Hur gör jag imorgon? Kan jag släppa ut henne som vanligt igen eller bara nån timme? Ge kraftfoder??? Börja ge linfrökaka?

Den hagen hon går i är "vinterhagen" med minst gräs.

Tacksam för tips...

Sv: Gaskolik... och imorgon då?

Dåligt höstgräs, vad menar du med det? I min vinterhage finns en hel del torrt högt gräs, men jag vet inte om de äter så mycket av det. Var det vet som sa att det kunde vara farligt?

Kan du inte ringa din vet och fråga hur du ska göra imorgon med din häst? De har väl jour? Ibland glömmer man bort att fråga dem när de ändå är hemma, men råd på telefon brukar inte vara svårt att få.

när våran donna fick dte i våras utan en massa gräs att skylla på så fick vi inga direktioner utav vet heller, det var typ, ring omd et itne blir bättre, i vårat fall blev det bättre dagen efter, dock inte dan efter det, då blev det dropp o hela baletten, feber o isolering på ultuna...men allt gick över sen...
om hon är bättre nu, håll koll på henne, kolla så att hon äter (ska kanske vila från det ett tag, emn magen måste ingång snart ändå) håll noga koll, blir det värre är det ju bara o ringa ut dem igen, men jag tycker du kan släppa ut henne, men håll koll
lycka till

Tack för svaren! Hon är lugn nu och vi har varit ute och gått 15 min igen (tur man har 5 meter till stallet)

Jag ska ut till henne igen om en stund och sedan innan jag lägger mig och förmodligen en sväng på morgonkvisten innan familjen vaknar...

Jag ska kolla med ägaren om hon har infröpellets hemma imorgon (har detta stoet på foder) annars köper jag en säck på måndag... så får hon ha några dl varje dag månaderna som kommer för att förebygga återfall.

Någon med erfarenhet av loppfrö i ett läge som detta? Visset gräs och sand/jord i hagarna...

Förresten Sassiball... Jag tittade på din hemsida eftersom jag såg att du också var från Laholm. Jag kör förbi ditt stall varje dag då jag jobbar på Örtmedicinska i Vallberga. Vilka fina hästar du har! Har lagt märke till ditt föl...

Själv bor jag mellan Veinge och Mästocka!

Mvh Ulrika

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 228
Senast: devere
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 612
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård