Gaskolik - invänjning på foder

S

Snovind

Jag har ett stort halvblod som har haft tre mindre anfall av gaskolik inom loppet av 8 dagar. Veterinären råder mig att han ska gå i grushage en vecka och enbart äta hö, därefter successiv återvänjning till vanlig foderstat som innehåller gräshage, ensilage, havre och betfor. Den här veckan ska han ha lättare motion.
Till frågan: i vilken ordning tycker ni att jag ska vänja in honom. Jag är inne på att öka grästiden successivt och börja med det - men sen. Ensilage och kraftfoder i vilken ordning?

Ett litet tips ! Ge hästen Fiberplex från biofarmab, har själv en häst som har problem med detta men sedan jag fick tipset om detta och började ge henne det morgon och kväll så har det inte varit några problem längre. Funkar kanonbra !!

Tack för tipset? Vad är det för någonting? Just nu ger jag Probimin som jag köpt hos vet - har inte fått fakturan ännu men jag misstänker att det inte är gratis direkt :crazy:

Är ni säkra på att det är gaskolik och inte kolik orsakat av maskangrepp? Har du nyligen ändrat fodret? När är hästen avmaskad, och har du gjort träckprov?

Ser ut ungefär som vetekli, skall blötas innan man ger det. Gav själv Probiotika först men det kostar ju en hel del, fick tipset att prova detta och tycker att jag tom har bättre resultat med detta. I början gav jag den doseringen som stod på spannen, men har nu succesivt trappat ner det så nu får hon endast ett halvt mått morgon och kväll. Så då räcker en spann länge. En spann kostar ca 450 kronor och räcker vid full dos till stor häst ca 1 månad tror jag har min i ca 3 månader nu så det blir ju inte så stor kostnad.

Och jag som tyckte att det var dyrt där jag köper det (391 kr).... ;)

Melassvatten och betforvatten funkar bra att lindra/lösa kolik.

Avmaska din häst om det inte är gjort på ett tag.

Grushage i all ära, men har den inget att äta så letar den rötter och får då i sig grus och kan få gruskolik. En ond cirkel.....

Ha diet i 14 dagar efter kolikanfall, ge melass/betforvatten, inget kraftfoder första dagarna därefter läggs kraftfoder på igen och ökas successivt under 14 dagar), hö, promenader för att hålla igång magen.

Förebyggande: motion, rätt foderstat (= bra hö, ingen "överdos" av kraftfoder).

Hej
Han är avmaskad för 3 veckor sedan. Har dock inte tagit träckprov, men ska göra det nu för att utesluta den saken tänkte jag. Inga foderändringar alls. Första anfallet kom dagen efter en tävling och då trodde jag just att det berodde på oregelbundna mattider dagen innan, men anfall nummer två har jag inga förklaringar alls till.

Hej
Avmaskad för tre veckor sedan.
Jag håller helt med dig om risken med grushage. Men eftersom de anfall han fått har kommit efter att han kommit in från hagen så har jag funderat på om det är mängd av väldigt vått gräs (har regnat konstant och mycket i flera dagar) eller om det är någonting som växer som han inte tål.
Jag håller igång honom med promenader med och utan ryttare (vet tycker att jag kan sitta på om han är pigg, och det är han :))
Min tanke nu är grushage med hö imorgon med och sedan en liten stund i gräshagen på söndag (senaste anfallet var i tisdags sen dess har han enbart ätit hö) och sen successivt börja ge havre och börja blanda in ensilage i höet så länge han inte får gå hela dagar i gräshagen. Vi har ensilage i hagen så jag har fått akutköpa in hö, och är det inte ensilaget som är boven så vill jag fortsätta med det som huvudgrovfoder, förutom gräset då.

Hur vet ni att de e gaskolik?? Symptom? Ja har en bekant me en islänning som har misstänkt gaskolik, men inte konstaterat.. Tips emottages mer än tacksamt!!!

Liknande trådar

M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 760
Foder & Strö Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för...
Svar
8
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka