Gaskolik igår kväll

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 172
M

moonlightmotala

Fy, igår kväll skrämde min stora häst slag på oss....
När stallägaren tog in hästarna för natten, ville inte min stora äta. Han brukar springa raka vägen in till krubban och äta.
Men igår brydde han sig inte alls....
Stallägaren lyssnade på magen och hörde inga ljud alls.
Sedan la sig hästen ner och var helt apatisk.

Det blev till att klä sig varmt och möta upp veterinären i stallet.
Efter ett antal timmar och gtre påsar dropp var han tack och lov sig själv igen.
Gaskolik enligt veterinären.
Fy, vad rädd jag var!

Vi fick ju nyligen avliva vårt russ Nemo p g a tumörsjukdom.
Samma veterinär den här gången, men den här gången lovade hon mig att det skulle gå bra :)

I morse var jag i stallet och kolalde till hästen och nu är han sig själv igen.
Men han fastar och går i egen hage utan mat idag.
I eftermiddag ska han få lite hösilage och om ett par dagar ska vi försiktigt börja med kraftfoder igen tillsammans med filmjölk :)

Var bara tvungen att skriva av mig lite.....

Sv: Gaskolik igår kväll

Varför ska hästen fasta egentligen ? Gaskolik brukar väl i stora drag bero på fodret..dvs foderombyte eller foder av dålig kvalite. Är det veterinären som sagt ni ska fasta..om så är fallet, frågade ni varför ?

Det där ställde jag mig också lite frågandes över nämligen. :confused: Att hästen ska fasta... Senast min häst hade kolik, så råddes jag att helt skippa kraft såklart, men se till att han fick i sig hö och vatten! Mycket vatten!
Detta såklart först efter att koliken var hävd!
Hans gaskolik orsakades förmodligen den gången utav något mindre nyttigt han grävt fram i hagen, då vårat hö var av toppkvalitet! :banana:

Svar till Er båda :)

Han ska fasta till vi anser att han är HELT ok i magen enl. veterinären.
Detta för att låta magen vila lite.
Han har bajsat, men var ganska hård i magen.
Nu har han ju under dagen börjat få hösilage igen, men inte så mycket som han brukar. Vi ökar på gradvis. Man får ju göra en bedömning efter hur han verkar må.

Vatten har han tillgång till i rejäla mängder och dricker riktigt bra, som han brukar.
Förmodligen har han fått i sig något dåligt i hagen.

I eftermiddag ska vi ut och skritta. Han ska ta det lugnt i ca 4 dugn efter droppbehandlingen.

Jamen DÅ är jag bättre med på läget! :bump: Tror att jag iaf "hakade upp mig lite" på det där med fasta!
Skönt att din häst nu är så gott som återställd! :)

Hihi, ja han ska inte svälta, stackarn :D

Kolik är bland det värsta jag vet!!!! Käns som om prognosen alltdi är så osäker.
Tur i alla fall att det "bara" var gaskolik.

Kolik är VIDRIGT! :mad::mad: Avskyvärt! För det är så lömskt! Jag har ju en islänning vilket INTE gör det lättare! Han kan stå och låtsas äta för att man inte ska se att han är sjuk! Högrangad och hårdnackad! Vägrar att visa symptom! Styrkan är hans största hot! Sicken tur att min numer knivskarpa blick ser igenom hans ögontjäneri... :angel:

Min pålle fick gaskolik för två veckor sedan.
Han går på lösdrift, men de kollas flera gånger om dagen.
När han fick halv 3 höet var han pigg och glad, men vid 7 när de skulle ha kraftfodret, ville han inte äta!!
Och han är världens matvrak annars!

Iallafall tog jag in honom och han ville gärna lägga sig ner.
Vi fick av honom täcket och lyssnade efter tarmljud. Knäpptyst:eek:
Tog tempen, ingen feber, men han markerade att han hade ont i magen.
Ringde vet, och tog ut pållen på promenad. Det blåste, regnade och var kolsvart ute!
När vet. kom hade jag faktiskt lyckats få igång magen och lilleman hade lyckats åstakomma en ynklig liten hög med avföring.
Vet. tyckte att allt lät bra i magen, så han fick lite b-vitamin och lite kramplösande.

Han fick gå ut till de andra igen, men fick ingen mer mat den kvällen.
Dagen efter var allt som vanligt igen, pigg och glad pålle utan magont, tack och lov!!!:)

Det där med kolik är otäckt.
En kompis häst dog i tarmvred för några år sedan, läskigt!

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle fick gaskolik för två veckor sedan.
Han går på lösdrift, men de kollas flera gånger om dagen.
När han fick halv 3 höet var han pigg och glad, men vid 7 när de skulle ha kraftfodret, ville han inte äta!!
Och han är världens matvrak annars!

Iallafall tog jag in honom och han ville gärna lägga sig ner.
Vi fick av honom täcket och lyssnade efter tarmljud. Knäpptyst:eek:
Tog tempen, ingen feber, men han markerade att han hade ont i magen.
Ringde vet, och tog ut pållen på promenad. Det blåste, regnade och var kolsvart ute!
När vet. kom hade jag faktiskt lyckats få igång magen och lilleman hade lyckats åstakomma en ynklig liten hög med avföring.
Vet. tyckte att allt lät bra i magen, så han fick lite b-vitamin och lite kramplösande.

Han fick gå ut till de andra igen, men fick ingen mer mat den kvällen.
Dagen efter var allt som vanligt igen, pigg och glad pålle utan magont, tack och lov!!!:)

Det där med kolik är otäckt.
En kompis häst dog i tarmvred för några år sedan, läskigt!

Precis samma har hänt min ena pålla inatt! Har inte sovit en blund nästan. Hon fick smärtstillande, kramplösande och b-vit. Sedan sondades hon för att utesluta mer problem. Nu är hon bättre och äter i lite hö på morgonen. MEN vad skraj man blir!

Fy, igår kväll skrämde min stora häst slag på oss....
När stallägaren tog in hästarna för natten, ville inte min stora äta. Han brukar springa raka vägen in till krubban och äta.
Men igår brydde han sig inte alls....
Stallägaren lyssnade på magen och hörde inga ljud alls.
Sedan la sig hästen ner och var helt apatisk.

Det blev till att klä sig varmt och möta upp veterinären i stallet.
Efter ett antal timmar och gtre påsar dropp var han tack och lov sig själv igen.
Gaskolik enligt veterinären.
Fy, vad rädd jag var!

Vi fick ju nyligen avliva vårt russ Nemo p g a tumörsjukdom.
Samma veterinär den här gången, men den här gången lovade hon mig att det skulle gå bra :)

I morse var jag i stallet och kolalde till hästen och nu är han sig själv igen.
Men han fastar och går i egen hage utan mat idag.
I eftermiddag ska han få lite hösilage och om ett par dagar ska vi försiktigt börja med kraftfoder igen tillsammans med filmjölk :)

Var bara tvungen att skriva av mig lite.....

Det är fruktansvärt farligt med kolik.
Har vissa erfarenheter kan jag säga, men peppar peppar har jag med denna checklista och programkörning, inte haft något i hela flocken på flera år.
Du är säkert dötrött på "goda" råd, och folk som tjatar och sätter upp checklistor, men här kommer en i allafall.

*fri tillgång på rent hö. Vissa hästar tål inte hösilage. Fri tillgång, pga att då äter de inte lika mycket "skrot och skräp" i hagen. Och får inte heller lika lätt magkatarr och magsår, som kan ge upphov till kolik. Man kan även komplettera med halm, så hästen alltid har något att tugga på.

*pga extremt regn och lera - höhäck i någon form, så de inte får in sig lera. Men akta, så höet inte befinner sig för högt upp, utan ges ändå så långt ner som möjligt.

*LOPPFRÖN!!! En LIVRÄDDARE. (psylliumfrön) som kan ges ca 1/2 dl TORRT (mycket viktigt) ovanpå annat, så hästen får i sig det.
I dessa lertider får de lätt i sig en massa lera, grus o annat, och loppfröna bildar en gele i tarmen, och rensar rent i ev tarmfickor, och sedan kan man se i träcket all sand, som kommit med ut. Används vid kolik på en del större kliniker, och kan även användas av människor.
Finns att beställa via nätet om man googlar, i större kvantiteter.

*LJUMMET vatten.(inte varmt, för då kan det växa bakterier) Hästar dricker mycket mer om inte vattnet är iskallt. Det kan göra stor skillnad. Ett elektrisk vatten kar typ T-B är värt varenda krona i dessa sammanhang!

*Iväg till tandläkaren (en utbildad riktig hästtandvårdare eller tandläkare, inte vanliga veterinären eller annat), och kolla att tänderna är ok, och att hästen tuggar som den ska.

* Träckprov. Kolik kan komma sig av mask, även om man tycker att man avmaskat, kan det förekomma i allafall.

*Kolla att hästen är avslappnad när den äter och inte behöver rangkriga och annat, får då kan den kasta i sig maten, och råka illa ut.

* Vissa hästar tål inte mat med stärkelse i. Typ betfor, äpple, morötter, melass, ensilage, hösilage.

* Hökvaliten. Den här hösten,liksom förra = mögelläge! pga av all fukt och regn. Det är inte alltid det syns, så det är höanalys som gäller, där man kryssar i hökvaliterutan.

* Gamla maskskador i tarmen. Då måste man ner med kamera på klinik.

* Andra cystor, sammanväxningar o dyl. - kamera i magen

* Magkatarr, magsår. Kolla med kamera i magen.
Protexin eller annat. Sen finns det på dynavena ett kanonfoder för "hopplösa" problemmagar mash, som har förändrat livet för en del hästar. googla för att finna den produkten.

* Undvika vanligt kraftfoder. Hellre då göra en ordentlig höanalys (kanske man redan har), och basera det hästen behöver extra, på lusern, hack, eller uppblött lusernpellet ca 3 liter vatten till 1 liter torr pellet. Sen räkna ut fler tillskott som kan behövas, vad gäller mineraler, energi olja mm mm.

PHU..Ja andra får komplettera med det jag glömt...

Hoppas du inte tar illa upp över listan, men det kan vara bra att ha lite struktur när man behöver vara "felletare".

Läskigt med kolik, hoppas det inte kommer tillbaka!

/N

Tillägg Psylliumfrön, det finns att köpa om det är akut i småförpackningar på Hälsokosten. Man kan med fördel ge detta till hästen en gång om dagen, under långa perioder, i lusernpelletgröten, eller annat, som hästen gillar.

Det är fruktansvärt farligt med kolik.
Har vissa erfarenheter kan jag säga, men peppar peppar har jag med denna checklista och programkörning, inte haft något i hela flocken på flera år.
Du är säkert dötrött på "goda" råd, och folk som tjatar och sätter upp checklistor, men här kommer en i allafall.

*fri tillgång på rent hö. Vissa hästar tål inte hösilage. Fri tillgång, pga att då äter de inte lika mycket "skrot och skräp" i hagen. Och får inte heller lika lätt magkatarr och magsår, som kan ge upphov till kolik. Man kan även komplettera med halm, så hästen alltid har något att tugga på.

*pga extremt regn och lera - höhäck i någon form, så de inte får in sig lera. Men akta, så höet inte befinner sig för högt upp, utan ges ändå så långt ner som möjligt.

*LOPPFRÖN!!! En LIVRÄDDARE. (psylliumfrön) som kan ges ca 1/2 dl TORRT (mycket viktigt) ovanpå annat, så hästen får i sig det.
I dessa lertider får de lätt i sig en massa lera, grus o annat, och loppfröna bildar en gele i tarmen, och rensar rent i ev tarmfickor, och sedan kan man se i träcket all sand, som kommit med ut. Används vid kolik på en del större kliniker, och kan även användas av människor.
Finns att beställa via nätet om man googlar, i större kvantiteter.

*LJUMMET vatten.(inte varmt, för då kan det växa bakterier) Hästar dricker mycket mer om inte vattnet är iskallt. Det kan göra stor skillnad. Ett elektrisk vatten kar typ T-B är värt varenda krona i dessa sammanhang!

*Iväg till tandläkaren (en utbildad riktig hästtandvårdare eller tandläkare, inte vanliga veterinären eller annat), och kolla att tänderna är ok, och att hästen tuggar som den ska.

* Träckprov. Kolik kan komma sig av mask, även om man tycker att man avmaskat, kan det förekomma i allafall.

*Kolla att hästen är avslappnad när den äter och inte behöver rangkriga och annat, får då kan den kasta i sig maten, och råka illa ut.

* Vissa hästar tål inte mat med stärkelse i. Typ betfor, äpple, morötter, melass, ensilage, hösilage.

* Hökvaliten. Den här hösten,liksom förra = mögelläge! pga av all fukt och regn. Det är inte alltid det syns, så det är höanalys som gäller, där man kryssar i hökvaliterutan.

* Gamla maskskador i tarmen. Då måste man ner med kamera på klinik.

* Andra cystor, sammanväxningar o dyl. - kamera i magen

* Magkatarr, magsår. Kolla med kamera i magen.
Protexin eller annat. Sen finns det på dynavena ett kanonfoder för "hopplösa" problemmagar mash, som har förändrat livet för en del hästar. googla för att finna den produkten.

* Undvika vanligt kraftfoder. Hellre då göra en ordentlig höanalys (kanske man redan har), och basera det hästen behöver extra, på lusern, hack, eller uppblött lusernpellet ca 3 liter vatten till 1 liter torr pellet. Sen räkna ut fler tillskott som kan behövas, vad gäller mineraler, energi olja mm mm.

PHU..Ja andra får komplettera med det jag glömt...

Hoppas du inte tar illa upp över listan, men det kan vara bra att ha lite struktur när man behöver vara "felletare".

Läskigt med kolik, hoppas det inte kommer tillbaka!

/N

Jag tar absolut inte illa upp! Tvärtom, jag är tacksam för alla råd jag kan få :)
Hösilaget får de inte direkt på backen, utan i gamla badkar.
Psylliumfrön ska jag pröva. Det har jag aldrig hört talas om förut, men det låter bra :)
Tack och lov är inte hösten hetsätare, utan går och småäter lite då och då. Högst i rang är han med, så äta får han göra i lugn och ro hihi.
Tandläkaren är han kollad av nyligen, men jag tror det här kan ha att göra med all lera på backen.
Hagen är sååå tråkigt just nu. Ska se om vi kan byta hage och låta denna återhämta sig ett tag.
Det är ingen brist på hagar i stallet, såd et borde gå att ordna.

Tack för alla goda råd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 891
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka