Gasar men bromsen ligger i

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 346
  • Visningar Visningar 19 742
Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.

Lidande är ett starkt ord och bör verkligen inte användas i samband med lätta promenader.
Sen kan man tycka att promenader är astråkigt vilket är en helt annan sak
Nu menade TS inte att det var lidande vid en kort promenad, men om så var fallet, så vet du knappast bättre än den som tycker så hur denne uppfattar situationen.

Lidande är subjektivt.

Ok. Hade ingen aning.

På mitt förra jobb åt jag på lunchrasten. I övrigt tog jag inga raster.
Det lät snålt med rast, är du säker på att det var ok ? Har för mig att det är lagstadgat med rast, men det har säkert någon annan än mig bättre koll på.

Jag jobbar på kommunalt kontor och har 15 minuter rast på förmiddagen och 15 min på eftermiddagen. Lunchen ska vara minst 30 minuter, tar jag 60 minuter så hinner jag både äta och ta en promenad.

Utöver det har vi 60 minuter friskvård varje vecka. Perfekt att använda i samband med lunch någon dag.

Det lät snålt med rast, är du säker på att det var ok ? Har för mig att det är lagstadgat med rast, men det har säkert någon annan än mig bättre koll på.

Jag jobbar på kommunalt kontor och har 15 minuter rast på förmiddagen och 15 min på eftermiddagen. Lunchen ska vara minst 30 minuter, tar jag 60 minuter så hinner jag både äta och ta en promenad.

Utöver det har vi 60 minuter friskvård varje vecka. Perfekt att använda i samband med lunch någon dag.
Hade en timme lunchrast. Tror faktiskt att det är ok att ha det så.

Jag jobbar delvis kontorstider och ser till att gå lunchpromenad dom dagarna. Mellan 30-60 minuter. Har möjlighet att flexa och slänger i mig lunchen för att hinna. Hade varit nice med en cykelstol!
Cykelstolen är toppen !
Man sitter och småtrampar och vid dagens slut har man plötsligt trampat flera mil, känns gött att kroppen har fått röra sig trots skrivbordsarbete.

De är inte ens särskilt dyra.

Jag jobbar på kontor (fast just nu hemifrån). Vi har rast på förmiddagen och eftermiddagen. Utöver det har vi en timme i veckan då vi får träna/utöva friskvård på arbetstid. Många passar på att gå lunchpromenader. Innan pandemin brukade jag använda den timme till 3 st 20 min promenader precis innan lunch för att få lite dagsljus även på vintern. Nu brukar jag antingen använda den för att gå promenader (på sommarhalvåret) eller för att rida i dagsljus (på vinterhalvåret).

Höj- och sänkbart skrivbord får alla hos oss som vill ha det. Nån har köpt en balansbräda som de står på lite då och då under dagen medan de jobbar för lite träning och få lite omväxling från sittandet. Det finns en del man kan göra för att undvika att sitta ner hela dagen. Även om jag själv är dålig på det.
Åh, smart med balansbräda. Jag går ont av att bara stå men balansbräda kanske kan fungera, tack för tipset!

Jobbar som förskollärare. Vi har en halvtimmes obetald lunchrast - inget annat.

Nu menade TS inte att det var lidande vid en kort promenad, men om så var fallet, så vet du knappast bättre än den som tycker så hur denne uppfattar situationen.

Lidande är subjektivt.

Ja iofs, ngn kanske uppfattar lidande som att inte ha råd att köpa halva Gucci-butiken. Vem vet?
Personligen kan jag tycka att det verkar vara en orimlig uppfattning av lidande men precis som du säger, det är ju subjektivt och vem är jag att döma?

Senast ändrad av en moderator:
Det lät snålt med rast, är du säker på att det var ok ? Har för mig att det är lagstadgat med rast, men det ha omr säkert någon annan än mig bättre koll på.

Var tvungen att googla.
Det verkar som att det jag benämnt som rast på FM och EM kallas paus.

Citerat från kommunal.se

Rast, måltidsuppehåll och paus​

Rast betyder avbrott i den ordinarie arbetstiden. Rast är obetald tid och räknas inte in i den ordinarie arbetstiden. Du är inte skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen under rasten.

Rast ska ligga så att du inte behöver arbeta mer än fem timmar i följd. Rastens längd och när den äger rum ska vara välkända för arbetstagarna.

Rast får bytas mot måltidsuppehåll om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena på arbetsplatsen. Måltidsuppehåll görs på betald arbetstid vilket innebär att om arbetet så kräver måste arbetstagare utföra arbete under ett måltidsuppehåll. Måltidsuppehåll räknas som ordinarie arbetstid.

Arbetsgivare ska organisera arbetet så att arbetstagare får möjlighet till de pauser som behövs utöver rast eller måltidsuppehåll. Paus räknas in i arbetstiden.

Jag tycker det lät väldigt skönt. Varför känner du att du måste visa en negativ attityd mot vad TS optimala liv skulle vara?

Jag är helt säker på om Wille fick tråkigt av att hänga i hängmattan så skulle hen hitta på nåt annat.

Ingen negativ attityd utan en reflektion. TS skriver så om det kommer förslag på förbättringar.

Ja iofs, ngn kanske uppfattar lidande som att inte ha råd att köpa halva Gucci-butiken. Vem vet?
Personligen kan jag tycka att det verkar vara en orimlig uppfattning av lidande men precis som du säger, det är ju subjektivt och vem är jag att döma?
Det finns folk som gråtit blod över att inte ha råd med hela guccibutiken medan andra gråter av lycka för en begagnad pryl därifrån. Allt är relativt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka