Gårdshund och lydnad!

Det finns en ras som heter Österrikisk pinscher som jag varit sugen på. Tyvärr inte vanliga i Sverige, men godkänd ras enligt SKK. Kanske kan vara värt att titta på?
Jag var faktiskt precis inne och tittade på en sådan! :D De skulle nog kanske kunna vara något. De verkar dock inte ens ha någon rashemsida eller rasklubb :P

När jag tänkte köpa en för 5 år sedan fanns bara en i Sverige. Nu vet jag inte hur det ser ut då jag valde annan ras. Men jag träffade en uppfödare från Norge och hade kontakt med en uppfödare i Danmark.
Jag träffade den Norska avelstiken och två av hennes avkommor, hur härliga som helst! Har inte riktigt släppt tanken om att äga en sån någon gång i framtiden :)

Precis en finsk lapphund :-)
Päls för kyla, kul att träna, lagom stor men rullar ihop sig till en miniboll vid behov och stannar på tomten.
Behöver inte mycket aktivering men är relativt lätttränad för att vara spetshund. Frisk ras också!
Har bara träffat en finsk lapphund. Otroligt roliga hundar, men ALLT fastnar ju i pälsen :P Sen var han jag träffade väldigt skällig. Men ska ha de i åtanke! :D

Vår skäller men säger man tyst så är han tyst... Men visst fastnar det grejer i pälsen ibland. Men vår är gårdsvovve dagtid och sänghund på natten och ja... Det funkar bättre än man tror när man ser pälsen :-)

Fryser inte ;-)

Om du tycker att allt fastnar i pälsen på en finsk lapphund så är ju Bearded en heeelt annan nivå, hahaha.

Hm.. Hovawart är väl inte en av de mest aktiva vallhundarna eller hur? De kanske skulle kunna vara nåt.
Tibetansk mastiff känns som att det skulle vara för mycket hund däremot, lite för mycket vakt för min smak tror jag (desvärre. Riktigt härliga hundar annars)

Har flera Hoffar i släkten och jag tycker inte de passar in på det du söker då de vill ha mycket motion och stimulans. Har faktiskt lite svårt att se de som gårdshundar. Visst...de skäller på det mesta så på så sätt passar de för att larma gården, men lulla runt hemma på en gårdsplan har ingen av de hoffar jag träffat nöjt sig med. Bor även bara ett par kvarter från en Hoffekennel och de hundarna är mycket aktiva.

Cane Corso, välj från en kennel som avlar på motor. Vår lilla (40 kg) passar perfekt på din beskrivning förutom att det är kul att springa efter saker en liten bit. Känslig, lättdresserad, vaken, gosig och ääälskar att fara runt som en tosing men har koll på tomtgränsen.

Jag älskar ju corson (såklart), men jag skulle nog inte rekommendera en sådan till ett butiksliv?

Jag har själv hoffe och de är ingen vallhund utan gårdsväktare ursprungligen. De nöjer sig inte med att lulla runt på gården. De behöver aktivering, en hel del faktiskt men de är absolut inga arbetsnarkomaner på så sätt att de blir odrägliga av några dagars vila men de behöver få jobba för att må bra. Vissa mer än andra.

Angående att hänga med till jobbet och ligga bakom disken utan att vakta hade inte varit ett problem för de flesta hoffar trots deras vaktbakgrund men det underlättar ju om de får vara med redan från början.

På din beskrivning låter det som att de kräver mer än du vill men för att vara helt säker så är det inte fel att ta kontakt med en eller flera uppfödare och berätta vad du är ute efter för typ av hund.

Har flera Hoffar i släkten och jag tycker inte de passar in på det du söker då de vill ha mycket motion och stimulans. Har faktiskt lite svårt att se de som gårdshundar. Visst...de skäller på det mesta så på så sätt passar de för att larma gården, men lulla runt hemma på en gårdsplan har ingen av de hoffar jag träffat nöjt sig med. Bor även bara ett par kvarter från en Hoffekennel och de hundarna är mycket aktiva.
Okej! Tack för klargörandet :) Har ju aldrig träffat någon och det blir svårt att få en ordentlig uppfattning från det man läser på internet + vad andra säger på internet :)

Om du tycker att allt fastnar i pälsen på en finsk lapphund så är ju Bearded en heeelt annan nivå, hahaha.
Hahaha ioförsig :P Jag är bra på att tänka långt alltså. Hm.. Det känns som att det är otroligt många hundar som är avlade till typ just det här, men det är alltid något som inte stämmer.
Bör jag kanske kolla på hundar som inte är avlade till just gårdshundar eftersom de brukar ha ganska mycket vakt i sig?

Vår skäller men säger man tyst så är han tyst... Men visst fastnar det grejer i pälsen ibland. Men vår är gårdsvovve dagtid och sänghund på natten och ja... Det funkar bättre än man tror när man ser pälsen :-)

Fryser inte ;-)
Vilken ras är det du har? :)

Jag har själv hoffe och de är ingen vallhund utan gårdsväktare ursprungligen. De nöjer sig inte med att lulla runt på gården. De behöver aktivering, en hel del faktiskt men de är absolut inga arbetsnarkomaner på så sätt att de blir odrägliga av några dagars vila men de behöver få jobba för att må bra. Vissa mer än andra.

Angående att hänga med till jobbet och ligga bakom disken utan att vakta hade inte varit ett problem för de flesta hoffar trots deras vaktbakgrund men det underlättar ju om de får vara med redan från början.

På din beskrivning låter det som att de kräver mer än du vill men för att vara helt säker så är det inte fel att ta kontakt med en eller flera uppfödare och berätta vad du är ute efter för typ av hund.

Hur mycket aktiverar du din då? Det jag har tänkt är att när jag köper gården är att eftersom det kommer finnas ganska mycket mark kommer jag ha betydligt lättare att lägga spår om jag skulle vilja det.
Jag skulle definitivt inte säga att hunden bara skulle lulla runt, utan jag skulle lägga kanske 1 timme om dagen (som sagt, främst lydnad och rallylydnad, men även annat)

och CC är väl knappast välpälsad och klarar många minusgrader utan att frysa :)

Mja, de har nog tjockare päls än många tror och har faktiskt underull - menar inte att du påstått att de saknar det nu, men det är som sagt många som tror det så känns likabra att påpeka det. Så riktiga fryslortar är de inte (Monster älskar när vi åker hem till mina föräldrar i Norrland på vintern och är ute med deras gråhund så mycket han bara får, medan dobben bara kan vara ute så länge det är någon aktivitet, plus att han måste ha täcke och någonstans att sitta :D). Men jag håller med dig, det finns absolut raser bättre anpassade till kyla! :up:

Mja, de har nog tjockare päls än många tror och har faktiskt underull - menar inte att du påstått att de saknar det nu, men det är som sagt många som tror det så känns likabra att påpeka det. Så riktiga fryslortar är de inte (Monster älskar när vi åker hem till mina föräldrar i Norrland på vintern och är ute med deras gråhund så mycket han bara får, medan dobben bara kan vara ute så länge det är någon aktivitet, plus att han måste ha täcke och någonstans att sitta :D). Men jag håller med dig, det finns absolut raser bättre anpassade till kyla! :up:

Vi hade ett gäng CC här i områden förut och dom var rätt frusna vintertid - några var tvungna att ha täcke för att ens vilja gå ut när den var kallare än -8 grader :D Därav min tanke

Vi hade ett gäng CC här i områden förut och dom var rätt frusna vintertid - några var tvungna att ha täcke för att ens vilja gå ut när den var kallare än -8 grader :D Därav min tanke

Ojdå! Hm, kanske är de fryslortar? O_o
Här i Skåne blir det ju inte kallt "på riktigt" (men däremot blir det kallare än ställen med riktig vinter :cautious::rage:) så hur de funkar här nere säger väl inte så mycket, och norröver har jag bara träffat på cc i förbifarten...

Monster funkar som sagt bra i kyla (den dag han vägrar gå ut är nog domedagen här), men han kommer ju från en kennel lite norrifrån så kanske de avlar dem härdigare där uppe! :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 937
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 558
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 800
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025