Tillnicole
Trådstartare
Jag funderar nu på nästa hund. I dagsläget har jag en mops som är 8 månader. Nästa hund vet jag inte riktigt när den kommer. När ras bestäms antar jag :P
Jag har varit inne på både olika typer av bruksraser och vinthundar, men ingen av de typerna av hundar passar mig oturligt nog, hur mycket jag än älskar dem.
- Jag vill då ha en hund som är typ 45-50 cm och uppåt, alltså inte en liten hund.
- Jag vill kunna ha hunden lös på tomten utan att den sticker för vilt eller bara för att det är intressantare att vara 5 mil bort från gården än där.
- Ingen överdriven aktivering ska den kräva, men jag vill kunna syssla med lydnad utan att behöva kämpa som en tok för att hålla motivationen uppe och för att den ska förstå minsta lilla grej. Min mops fyller absolut inte dessa krav. Hon är för ofokuserad.
- Pälsvård är inget problem; så länge jag inte måste hålla på med bad, borstning och föning minst 3 timmar i veckan.
- Den ska klara av vinterkyla, helst utan täcke men behöver den det är det inget som får mig att välja bort en ras. Den får dock inte vara så frusen som en hund utan underull och fryser och är ledsen vid 10 grader utomhus.
Jag har varit inne på både olika typer av bruksraser och vinthundar, men ingen av de typerna av hundar passar mig oturligt nog, hur mycket jag än älskar dem.