gård eller hyra stallplats?

Sv: gård eller hyra stallplats?

Lika lång som omkretsen runt rätt sten ;)

Men hur mycket väger stenen?
-------------
Till TS

För att kunna svara på frågan måste man ha alla uppgifter om aktuella förutsättningar annars kan man lika gärna kasta krona och klave för att få fram svaret. Ett lite generellt svar, kortsiktigt så är det underligt om det inte är billigare att hyra, man slipper kapitalinsats, långsiktigt är det en helt öppen fråga.

haha ja ursäkta mitt korta svar.

Men det känns som att gård är väldigt dyrt även fast vissa säger att det blir billigare.. Tex så köper men ju inte bara en gård utan även tex traktor m.m.
Sen underhålls kostnader, lån måste man ju ta (om man inte är rik), allt jobb runt omkring som kommer kostar både pengar å tid..

Om man hyr en en boxplats så betalar man ju tex 1000 kr + eller - minus foder m.m. då behöver man ju sällan stängsla, mocka hagar, underhålla byggnader m.m.

om inte ni kan svara på detta vem kan man prata med?
Vill starta en verksamhet och behöver verkligen svar..

Generellt måste det ju vara billigare att hyra.

Problemet är att det inte går att ge ett vettigt svar. Det finns så många faktorer, det ebror på omständigheterna vilket som är dyrast.

Vad är billigast att köpa gård eller att hyra några boxplatser?

Om du är beredd att bo i Norrlands inland långt från all civilisation - köp en gård med oändliga marktillgångar.

I alla andra fall - hyr boxar för guds skull.

Om du har mer tankar med en gård, att bedriva jordbruk osv är det en helt annan fråga. Men är det boxarna du vill åt - HYR!!!!!!!!

Om du är beredd att bo i Norrlands inland långt från all civilisation - köp en gård med oändliga marktillgångar.

I alla andra fall - hyr boxar för guds skull.

Om du har mer tankar med en gård, att bedriva jordbruk osv är det en helt annan fråga. Men är det boxarna du vill åt - HYR!!!!!!!!

norrland är inte ett alternativ..
Ne kommer inte att bedriva jordbruk.
Ja då blir det att hyra, tack för svaret!

Tja, hela din ekonomi, geografiskt läge, krav på standard, tidsperspektiv (1 mån eller kanske 10 år) och helst aktuella objekt.

Det blir så gott som alltid billigare att hyra på kort sikt, på lång sikt så beror det på omständigheterna. Bygger du upp en verksamhet så kan det bli jobbigt och dyrt om du tvingas flytta efter ett par år. Renoverar du kommer det ju inte alltid dig själv till del om du flyttar, det kan bli tvister och tjafs. Att köpa en gård kostar multum men du får ofta igen det när du säljer.

Köper du en gård för t ex 10 miljoner, har noll i insats och köper in allt foder (istället för att producera) kommer dina uppstallningskostnader att bli astronomiska. Sedan ska staket repareras, paddock skötas, beten putsas - och då kommer alla maskiner man behöver till det. Eller pengar att låta andra sköta det.

Inackorderat är betydligt billigare.

om inte ni kan svara på detta vem kan man prata med?
Vill starta en verksamhet och behöver verkligen svar..

Du själv kan svara på detta när du har ett antal vettiga alternativ att jämföra med. Då får du räkna på alla kostnader för att hyra boxar vs köpa gård. Tex för egen gård får du räkna på räntekostnader och investeringar såsom redskap, maskiner och renoveringar mm och slå ut dessa på lämplig tid. Foder och strö kan ju bli billigare om du har bättre möjlighet till förvaring och därmed kan köpa in stora mängder i taget.

Beror ju också väldigt mycket på tex antal hästar men i de allra flesta fall lär det bli billigare att hyra så länge du inte vill åt något annat än själva boxplatserna.

I mitt fall är det billigare med gård, men jag har 9 hästar. Har man 1 eller 2 och tycker det är skönt att slippa gå upp och fodra kl 7 varenda morgon, i ur och skur och en halv meter nysnö, så är det lätt mycket bättre att hyra!

ok kommer ha max 5 hästar.. och tänkte börja i mindra skala så i början 1-2 hästar..
Men börjar med att hyra in mig sen när företaget blir större (förhoppningsvis) så får jag göra en uträkning om det blir billigare el inte att ha eget..
Tack för svaren :)

Om jag skulle ha mina hästar installade skulle en boxplats med den service jag i så fall absolut vill ska ingå (fullservice, ev exkl mockning + vissa faciliteter) kosta mig minst 2500,- per häst där jag bor, + körning fram och tillbaka.
Nu har jag eget stall och sköter allt själv, håller ungefär 2 hästar för vad en inackordering skulle kosta.
Bo ska vi göra ändå, och hade förmodligen haft ett hus i samma prisklass även utan stall.

Din fråga är mer eller mindre omöjlig att svara på...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 521
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 492
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka