Går ni genom hästhagar med era hundar?

Tjockisina

Trådstartare
Jag har aldrig tat med mej mina hundar in i en hästhage, hästar är stora djur och kan lätt skada eller ta död på en hund i värsta fall.
Mina hundar har alltid fått sitta utanför hagen o vänta medans jag går tex in i en stor sommarhage full med hästar för o hämta min häst.

Saken e att jag o en vän blev ovänner för en sådan för mej löjlig sak, vi skulle in o hälsa på min gamla ridhäst i sommarhagen o jag sa att nä jag går inte igenom med mina hundar när de finns 12 hästar här varav föl o mödrar till dem som ofta e väldigt beskyddande.
Hon tyckte att de inte va nån stor sak o hon har gått med sin daghund där en gång förrut o de gick bra. Jag höll endå på min teori att de kan gå illa om nån häst blir skrämd eller känner sig hotad osv.
Så jag stanna kvar utanför med hundarna medans hästen hämtades.

PÅ hemvägen iallefall kan man gå igenom en hage för o komma hem snabbare, dock gick de hästar där nu som de inte alltid gör och då vägra jag gå igenom där, tyckte vi lika väl kunde gå runt eftersom vi inte fått lov av markägaren o gå igenom hagen och att de nu oxå gick hästar där som jag inte alls vet hur de är mot hundar.

Blev iallefall väldigt mycket ovänner pga av de här o hon tyckte väl jag va barnslig antar jag för hon har ju gått där EN gång innan med sin dagmattehund och de gick bra.

Hela saken va ju urlöjlig o bli ovänner för o som jag sa så får hon göra som hon vill med sin daghund eller om hon skaffar egen hund men jag tänker inte utsätta mina hundar eller andras hästar för nått onödigt dumt. Om jag hade hästar i en hage skulle jag inte gilla att se okända folk gå igenom med hundar.

Är jag ute o cyklar eller vad tycker ni??

Har grubblat på de en hel dag och i mina ögon förstår jag iallefall inte hennes sätt o tänka. *suck*

Sv: Går ni genom hästhagar med era hundar?

Skulle aldrig få för mig att gå igenom en hästhage med okända hästar med min hund. Finns hästar som min egen tex som attackerar hundar (mest skenattacker dock), jättekul om man upptäcker det mitt i hagen :crazy:
Och även om jag hade hästar som inte brydde sig så skulle jag inte vilja att främmande människor med hund gick omkring i hagen, jag tycker det är väldigt obehagligt pga skaderisk på alla parter.

Nej, min hund sätter inte sin fot i en hästhage om jag inte tvingar honom (fårhagar springer han igenom så fort han bara kan). Jag litar inte på främmande hästar, går knappt själv genom främmande hästars hagar, men genom ko- och fårhagar kan jag gå. Helst inte rätt genom koflocken om jag inte vet att de flyttar på sig ;)

Jag litar inte på främmande hästar, går knappt själv genom främmande hästars hagar, men genom ko- och fårhagar kan jag gå. Helst inte rätt genom koflocken om jag inte vet att de flyttar på sig ;)

Har sett/hört om flera hundar som attackerats av får och nöt :eek: Så jag vågar aldrig gå igenom sådana hagar heller.

Jag går såklart en omväg runt flocken, inte rätt igenom. Har en runda som går genom en hage och ibland är flocken på leden och då är det inte så mycket att göra än att gå runt flocken och det är ju djur jag "känner". Dock ska jag aldrig mer gå den efter alla ormar jag såg där idag :crazy:

Vi traskar gladligen genom hästhagen på Amundön här i Göteborg, men den får man passera igenom då vandringsleden går där igenom, hästarna är snälla och nyfikna.

Zaga har dock koppel på sig av säkerhetsskäl.

Jag gick med min förra vovve enbart igenom hagarna där mina hästar gick. Var det en hästhage i vägen där vi tänkte gå så tog vi en omväg, pga att jag var rädd om min vovve, och jag ville inte att det skulle hända en olycka. Jag hade stor koll på både mina hästar och min vovve när jag gick igenom deras hage.

Nu har jag ingen hund längre, men oavsett om jag känner hästarna eller inte skulle jag pga säkerhetsskäl inte välja att gå igenom någon hage.

Har ju häst och har med mig vovven allt som oftast i stallet. Min häst går själv för tillfället, men i vanliga fall går han med en häst. När jag ska gå ut i hagen och hämta min häst så får vovvan alltid sitta utanför och vänta, inga problem med det.
Sedan har jag och vovvan en promenad-tur som går igenom samma hage och då får hon följa med mig, då går vi bara förbi hästarna, och skulle det vara så att hästarna är på bus-humör eller närgångna, så får vovvan hänga under armen. En fördel med små vovvar :D

Hon vet vad som menas med vänta, och har jag sagt att hon ska vänta utanför hagen, så gör hon det. Säger matte därimot "varsågod" så är det ok att följa med.

Tycker du gör helt rätt i att ta det säkra före det osäkra, deffinitivt. Din kompis får ju göra som hon vill med hunden hon har (även om jag aldrig skulle göra så med en hund som inte är min), men hon får ju respektera att du väljer en annan väg eftersom det nu gällde din hund.

Nej, min hund sätter inte sin fot i en hästhage om jag inte tvingar honom (fårhagar springer han igenom så fort han bara kan). Jag litar inte på främmande hästar, går knappt själv genom främmande hästars hagar, men genom ko- och fårhagar kan jag gå. Helst inte rätt genom koflocken om jag inte vet att de flyttar på sig ;)

Usch, bland kor och får? Jag som anser att det är förhållandevis oberäkneliga djur, speciellt om man jämför med hästar. Men vad vet jag? :p

Nej, jag skulle inte gå igenom en hage med hästar (okända som bekanta spelar ingen roll) om jag hade hund med mig.
Jag kan gå in själv, men då håller jag verkligen koll på vad som händer överallt så gott det nu går. Jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om det råkat hända min hund något bara för att vi genade genom en hage med hästar.

De håller sig undan från mig i alla fall ;) Men jag traskar ju inte in i en pytteliten kohage bara för att. Det är om jag råkar på ett gäng när jag går nån runda som går igenom en hage. Samma när jag hade häst, träffade jag på kossorna så vände jag inte. Men som sagt, så promenerar jag ofta genom de hagarna och vet hur de brukar reagera och undviker helst att gå rätt igenom flocken ;) dock litar jag mer på dem än på okända hästar.

nej jag skulle inte gått genom en hage med varken okända eller kända hästar i, med hund..
dels för att jag själv är fjantigt rädd när det gäller hästar i en hage (är allt annat än rädd för hästar annars).
Tycker att det är en onödig risk man tar..!

Min hund får aldrig följa med in i hästhagen (ingen annan hage med djur heller för dem delen).
Och jag hade blivit skogstokig om jag såg någon vandra genom våra hagar med sina hundar!

Det finns minst en häst i varje hage som jagar hundar och jag vill inte stå där med en död hund, en arg hundägare och en nöjd häst.

Jag hade nog haft samma tankar om jag haft hundrädda hästar.

Tur att du inte bor här hos mig då för då hade bönderna satt skottpengar på dig o hundarna:p

Nej men skämt åsido, jag tycker faktiskt att det är ännu värre att gå genom får- och kohagar än genom hästhagar.

Korna reagerar på två sätt, antingen samlar dom ihop sig och attackerar hunden/arna.
Eller också flyr de och då stannar de inte för några små staket.

Vi har själva haft kor här hemma och jag kommer aldrig att glömma när de rusade mot mig och våra två hundar. Då gick vi på grusvägen utanför hagen och korna var kanske runt 150 m bort när de samlade ihop sig och satte av mot oss.

Jag skulle inte ta med mig dom i en okänd hage, men i våran hage som vi har hemma så går jack russelln i hagen,men inte pudeln (hon är bara 11 veckor) Super snälla hästar,och dom är bara 2 st

nix aldrig till främmande hästar! min ena jagar och vill ta främmande hundar som kommer in i hagen och det är rätt vanligt att hästar reagerar så. har skällt ut flera hundägare för att dom låtit hundar springa in i hästhagarna, när man förklarar att hästen faktisk kan ha ihjäl hunden så brukar dom fatta.^^

Skottpengar? Jag trodde allemansrätten gällde i hela sverige? Har man sina djur i en hage där det går ett välkänt promenadstråk så får man acceptera att det går folk där igenom, och man har väl sin hund kopplad?

Jag tar in mina hundar till mina/grannens hästar, jag har tom med mig min hund på ridturer ibland. De hästarna är vana vid hundar och hundarna är vana vid hästar, det innebär såklart inte att inget kan hända... men hundarna HAR ögon och ben och kan alltid kuta iväg om nåt händer (de är alltid lösa).

Dock skulle jag inte ta med mig hundarna in i en hage med okända hästar - eftersom jag inte vet hur hästarna reagerar på hundar.
Jag går helst inte igenom främmande häst/ko/får-hagar överhuvudtaget, om det inte finns trappstegar över staketet eller annat som visar att det är ok att passera igenom.

Det beror ju på om man känner hästarna eller inte. Men jag skulle inte göra det om jag inte kände hästarna .. Men känner man hästarna och vet att dom är snälla är det ju inga problem:)

*kl*
I mina egna hagar kan jag pasera med hundarna. Men jag skulle inte gå igenom en hage med okända hästar.

Har fö. ett sto vars föl blev bitet av hundar (hon var tidigare mkt van vid hund). Nästa dag traskade vår minigris som vanligt in i hennes hage och hon gick genast till attack för att försvara fölet...så speciellt ston med föl kan det vara en hit att passa sig för.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 996
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka