Du har fått bra tips av alla i tråden rakt igenom, tycker jag.
Som sagts så är det ju energi som måste till för att viktuppgång ska kunna ske. Det har ingenting med hästens energinivå att göra.
De flesta hästar går upp även med en hög kvot mellan energi och protein bara de får tillräckligt med energi, MEN ett observandum är att det finns hästar som inte tar sig hullmässigt med för hög kvot. Det går i dessa fall, enkelt uttryckt, åt mer energi att ta hand om den (för) stora mängden protein så att det inte blir något kvar att få hull av. Det KAN t om. göra att hästen faller ur ytterligare.
Om hullet och inte musklingen är primärproblemet så håller jag med bla.
@cirkus och
@Görel om jag att det i första steget är mer MJ (energi) som ska tillföras. Så titta på foder och jämför MJ. Exempel på foder med hög MJ är sportkoncentrat, betfor, riskli/riskliolja.
Betfor räknas som grovfoder och kan ges i stora givor, men när jag försökte fodra upp en tunn häst med betfor så kraschade magen på givor över kilot, det kanske bara var min häst, men vill nämna det iaf.
Om hästen är pigg, blank och i övrigt verkar må bra så kommer det säkert att ordna sig bra, när hästen flyttat och du får hjälp med en bra uträknad foderstat.
Det är tydligt att du månar om din häst
. Dock kan ju flytten i sig stressa hästen så att det tar lite längre tid att få rätsida på det hela, så att du är beredd på det.
Det är ju bra att vi är på väg mot sommaren också, om hästen kan och får äta gräs kanske en skön sommar i gräshagen hjälper till i rätt riktning.
Tillägg: Många hästar är för högt i hull idag. Det kanske inte är så katastrofalt som du upplever om de hästar du jämför med är för tjocka? Inte meningen att insinuera att du inte kan något om hull, men jag vet alltför väl hur det är att bli hemmablind åt ena eller andra hållet...